•   Applied Design Research TKI2HM001-3022 22.08.2022-14.10.2022  5   (MAICTF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä perustellusti valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja aineistonkeruumenetelmän ja soveltaa näitä. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Lisäksi opiskelija osaa kuvata aineistonkeruumenetelmiä kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä opintojakson aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmien valinnassa sekä hahmottaa kirjallisuuden ja empiirisen aineiston yhteyden siihen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.

    Opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuuden ja empiirisen aineiston. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opiskelija on ilmoittautunut valitsemansa suuntautumisen opiskelijaksi. Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    Mitä on soveltava tutkimus?
    Tutkimus- ja kehittämistehtävien lähestymistavat
    Tiedon keruun strategiat
    Kehitystehtävä prosessina
    Tutkimusetiikka
    Soveltava tutkimus organisaation kehittämisen osana
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä organisaatioiden ja yritysten kehittämistehtävät sekä valita kehittämistehtävälle oikean tutkimuksen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa tutkimus- ja kehitystehtäväprojektin. Opiskelija osaa käyttää tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä konsepteja mutta ei osaa arvioida niitä kriittisesti. Kyky tuottaa uutta tietoa organisaation kehittämiseen on heikko.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa valittua tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistapaa sekä tiedon keruumenetelmää kehittämistehtävän tai opinnäytetyön suunnitelmassa tai jossain muussa projektitehtävässä kurssin aikana. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen datan suhteen. Hän pystyy käyttämään tutkimus- tai kehittämistyön tuloksia organisaation kehittämisessä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija pystyy arvioimaan soveltavan tutkimuksen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimusmenetelmien sopivuutta omassa opinnäytetyössään tai muussa projektissa. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimuksen lähestymistavan ja metodit sekä kriittisesti arvioimaan valitun lähestymistavan, tiedon keruumenetelmän sekä kirjallisuus- ja empiiriset lähteet. Hän pystyy hyödyntämään tutkimus- ja kehitysprojektin tuloksia strategisessa organisaation kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opetus torstaisin klo 17:40 – 20:30 virtuaalitoteutus (Zoom)
    aloitus 25.8.2022
    Tarkempi ohjelma kerrotaan opintojakson alussa.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kurssikirja:
    Moilanen, T., Ojasalo, K. & Ritalahti, J. (2014): Kehittämistyön menetelmät - Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Mikä tahansa painos teoksesta käy kurssikirjaksi. Saatavan myös e-kirjana

    Muu suositeltava kirjallisuus soveltuvin osin:
    Caliandro, Alessandro & Gandini, Alessandro 2017. Qualitative Research in Digital Environments. Routledge
    Curedale, Robert 2018. Service Design: process & methods. Design Community College.
    Dawson, Catherine 2019. Introduction to ´Research Methods. Robinson
    Dingwall, Robert & McDonnell, Mary Byrne. 2015. The SAGE handbook of research management
    Esaiasson, Peter & Gillijam, Mikael & Oscarsson, Henrik & Towns, Ann & Wängnerud, Lena 2017. Metodpraktikan. Wolters Kluwer
    Flick Uwe 2018. An Introduction to Qualitative Research. SAGE
    Hirsjärvi, Sirkka & Hurme, Helena. Tutkimushaastattelu. Gaudeamus
    King, Nigel & Horrocks, Christine & Brooks, Joanna 2019. Interviews in Qualitative Research. SAGE
    Laaksonen, Salla-Maaria & Matikainen, Janne & Tikka, Minttu 2013. Otteita verkosta Verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät (e-kirja)
    Saaranen, Pirjo 2018. Tilastolliset menetelmät
    Saunders, Mark N.K. & Lewis, Philip & Thornhill, Adrian. 2019. Research Methods for Business Students. Pearson
    Tuulaniemi, Juha 2011. Palvelumuotoilu. Talentum
    Yin, Robert K. 2014. Case Study Research Design and Methods. SAGE

    Työelämäyhteydet

    Oppimistehtävät tukevat työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämistehtävän eli opinnäytetyön käynnistämistä.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttiä

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    22.08.2022 - 14.10.2022

    Oppimistehtävät

    1. Oppimispäiväkirja Oppimispäiväkirjan tavoite on jäsentää oppimaasi ja tukea omaa pohdintaasi kurssin teemoihin liittyen. Oppimispäiväkirjan pitäminen aloitetaan heti kurssin alettua ja sitä pidetään jokaisesta luennosta. Tarkempi tehtäväksianto annetaan opintojakson alussa. Oppimispäiväkirja arvioidaan 1-5 / hylätty 2. Opinnäytetyösuunnitelma Opintojakson aikana tarkennetaan omaan opinnäytetyöaihetta ja kirjoitetaan siitä opinnäytetyösuunnitelma. Opinnäytetyösuunnitelma arvioidaan hyväksytty / hylätty. Tehtävien myöhästynyt palautus alentaa arvosanaa. Opintojakson suorittamiseksi molemmat tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Molemmille kurssitehtäville tehdään plagiointitarkistus.

    Ilmoittautumisaika

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Aikataulu

    Zoom tapaamiset torstaisin klo 17:40-20:30 alkaen 25.8.2022.

    Ryhmä
    • MAICTF
    • EVENING
    • MACOMF
    • MADIGF
    • ONLINE
    • MASTRF
    Opettaja

    Jarmo Ritalahti

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, LITEM Degree Programme in Business Technologies, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5