•   Evolving Organisations ORG2HM001-3049 13.01.2025-14.03.2025  5   (MAICTF, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    - Muuttuva työ
    - Toimijuus ja työn tuunaus
    - Organisaation inhimillinen ja sosiaalinen pääoma
    - Muuttuvat käsitykset organisaatiosta
    - Uudet tavat organisoida
    - Organisaatiojännitteet
    - Organisaation kehittäminen ja eettisyys
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
    Lisätiedot
    Kurssi korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssin Muutoksen johtaminen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojakso suoritetaan itsenäisenä yksilötyönä eikä siihen sisälly yhteisiä aikataulutettuja verkkotapaamisia. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista opintojakson teemoihin kirjallisuuden avulla sekä tehtävien itsenäistä tekemistä.Tehtävät ovat yksilötehtäviä ja yhteisiä verkkokeskustelutehtäviä. Tehtävissä pohditaan omia kokemuksia erilaisista organisaatioista ja verrataan niitä alan kirjallisuuteen. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja ja kriittistä ajattelua.

    Vastuuhenkilö

    Anita Pösö

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Materiaali ilmoitetaan Moodle-alustalla lähempänä opintojakson alkua. Oppimateriaali sisältää mm. työelämäraportteja ja tieteellisiä artikkeleita. Osa materiaalista on englanninkielistä.

    Työelämäyhteydet

    Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Oppimistehtävät palautetaan ja arvioidaan vaiheittain kurssin aikataulun mukaisesti. Osa kurssin tehtävistä on monivalintatehtäviä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Osa materiaalista on kansainvälisiä ja englanninkielisiä.

    Ajoitus

    13.01.2025 - 14.03.2025

    Oppimistehtävät

    Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Työn muutos, organisoituminen sekä organisaation kehittäminen. Jokaisesta teemasta on oppimistehtäviä. Tehtäviä on yhteensä 5 - 8 ja ne edellyttävät viikottaista työskentelyaikaa. Tehtävät suoritetaan määrätyssä järjestyksessä ja seuraavan tehtävän voi palauttaa vasta kun edellinen tehtävä on palautettu. Esimerkki opintojakson tehtävästä: Lue yksi työn murrosta käsittelevä raportti (vaihtoehdot on annettu). Tee muistiinpanoja työhön vaikuttavista muuttujista ja trendeistä sekä peilaa näitä omaan työhösi. Piirrä miellekartta (mindmap), jossa avaat tätä reflektointia. Liitä miellekarttaan myös tiedot käyttämistäsi lähteistä.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 10.01.2025

    Ryhmä
    • MAICTF
    • MALEAF
    • MACOMF
    • MAEXPFHA
    • INSTRUCTED
    • VIRTUAL
    • MADIGF
    • MASTRF
    • MASALF
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT tai opinnollistaminen on sovittava vähintään kolme viikkoa ennen opintojakson aloitusta HOPSissa ja edellyttää hyväksyttyä opiskelupaikkaa tällä toteutuksella. Ohjeet MyNetissä.

    Opettaja

    Margit Suurnäkki

    Paikkoja

    31 - 100

    Arviointitavat

    Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin (alla). Arviointiskaala enimmäispistemäärä on 100 pistettä, jolloin vähintään 50 pistettä = 1, vähintään 60 pistettä = 2, vähintään 70 pistettä = 3, vähintään 80 pistettä = 4 ja vähintään 90 pistettä = 5.

    Kurssi arvioidaan arvosanoin 1, 2, 3, 4 ja 5 (Hylätty = 0) . Alla on kuvattu esimerkinomaisesti vaatimukset arvosanoille 1, 3 ja 5.

    Arvosana 1:

    Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.

    Arvosana 3:

    Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.

    Arvosana 5:

    Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.

    Koulutus

    LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, LITEM Degree Programme in Business Technologies, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5