Organisaatiot muutoksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ORG2HM001-3049

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2025 - 10.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 14.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
31 - 100
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Margit Suurnäkki
Ryhmät
MAICTF
ICT-palvelut ja tietojärjestelmät, masterit, Pasila
MALEAF
Johtajuus ja henkilöstövoimavarat, masterit, Pasila
MACOMF
Viestinnän ja markkinoinnin johtaminen, masterit, Pasila
MAEXPFHA
Elämystalous ja palveluiden kehittäminen, masterit, Haaga
INSTRUCTED
Ohjattu virtuaalitoteutus
VIRTUAL
Virtuaalitoteutus
MADIGF
Digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet, masterit, Pasila
MASTRF
Strateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
MASALF
Myynnin ja asiakaskokemuksen johtaminen, masterit, Pasila
Opintojakso
ORG2HM001

Arviointiasteikko

H-5

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Lisätietoja näyttöprosessista löytyy: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study katso kohta "Ohjeet osaamisen tunnistamiseen (master)".

Intro

Tällä opintojaksolla syvennät osaamistasi työn murroksen trendeistä sekä niiden vaikutuksista organisaatioissa. Opit tunnistamaan erilaisten kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja soveltamaan organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja analysointiin. Kurssilla pohditaan myös muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Oppimateriaalit

Materiaali ilmoitetaan Moodle-alustalla lähempänä opintojakson alkua. Oppimateriaali sisältää mm. työelämäraportteja ja tieteellisiä artikkeleita. Osa materiaalista on englanninkielistä.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena. Opintojakso suoritetaan itsenäisenä yksilötyönä eikä siihen sisälly yhteisiä aikataulutettuja verkkotapaamisia. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista opintojakson teemoihin kirjallisuuden avulla sekä tehtävien itsenäistä tekemistä.Tehtävät ovat yksilötehtäviä ja yhteisiä verkkokeskustelutehtäviä. Tehtävissä pohditaan omia kokemuksia erilaisista organisaatioista ja verrataan niitä alan kirjallisuuteen. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja ja kriittistä ajattelua.

Työelämäyhteydet

Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävät palautetaan ja arvioidaan vaiheittain kurssin aikataulun mukaisesti. Osa kurssin tehtävistä on monivalintatehtäviä.

Kansainvälisyys

Osa materiaalista on kansainvälisiä ja englanninkielisiä.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

AHOT tai opinnollistaminen on sovittava vähintään kolme viikkoa ennen opintojakson aloitusta HOPSissa ja edellyttää hyväksyttyä opiskelupaikkaa tällä toteutuksella. Ohjeet MyNetissä.

Oppimistehtävät

Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Työn muutos, organisoituminen sekä organisaation kehittäminen. Jokaisesta teemasta on oppimistehtäviä. Tehtäviä on yhteensä 5 - 8 ja ne edellyttävät viikottaista työskentelyaikaa. Tehtävät suoritetaan määrätyssä järjestyksessä ja seuraavan tehtävän voi palauttaa vasta kun edellinen tehtävä on palautettu.

Esimerkki opintojakson tehtävästä: Lue yksi työn murrosta käsittelevä raportti (vaihtoehdot on annettu). Tee muistiinpanoja työhön vaikuttavista muuttujista ja trendeistä sekä peilaa näitä omaan työhösi. Piirrä miellekartta (mindmap), jossa avaat tätä reflektointia. Liitä miellekarttaan myös tiedot käyttämistäsi lähteistä.

Arviointitavat

Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin (alla). Arviointiskaala enimmäispistemäärä on 100 pistettä, jolloin vähintään 50 pistettä = 1, vähintään 60 pistettä = 2, vähintään 70 pistettä = 3, vähintään 80 pistettä = 4 ja vähintään 90 pistettä = 5.

Kurssi arvioidaan arvosanoin 1, 2, 3, 4 ja 5 (Hylätty = 0) . Alla on kuvattu esimerkinomaisesti vaatimukset arvosanoille 1, 3 ja 5.

Arvosana 1:

Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.

Arvosana 3:

Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.

Arvosana 5:

Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.

Siirry alkuun