•   Hospitality in changing business environment HOT2RH004-3005 11.08.2021-17.12.2021  9   (HOTRAWS20S, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija
    • analysoi ja kehittää hotelli- ja ravintola-alan liiketoimintamalleja
    • suunnittelee kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä
    • tunnistaa erilaisia ansaintaperiaatteita ja voi perustella niillä kannattavat päätökset liiketoiminnan suunnittelussa, kehityksessä ja toteutuksessa
    • tunnistaa muutos- ja kehittämisprosessiin liittyvät mahdollisuudet ja haasteet
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Suositellaan suoritettavaksi opintojakson Esimiestyö- ja kannattava liiketoiminta hotelli- ja ravintola-alalla jälkeen.
    Sisältö
    Eri liiketoimintamallit ja trendit
    • Tuotteiden ja palveluiden analysointi sekä suunnittelu kannattavuusnäkökulma huomioiden tiimien ja niiden vastuiden johtaminen
    • Tuottojen, tuloksen ja asiakkuusarvon mittaaminen ja hallinta
    • Kokonaisvaltainen laadunhallinta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita. Tunnistaa muutokseen ja kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi opiskelija tuntee alan tuotteiden ja palveluiden suunnittelun ja toteutuksen käytänteet.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tunnistaa, osaa vertailla ja analysoida erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita. Ymmärtää muutokseen ja kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa kriittisesti vertailla ja analysoida erilaisia liiketoimintakonsepteja, liiketoimintamalleja ja ansaintaperiaatteita ja tämän pohjalta perustella kannattavia liiketoiminnallisia päätöksiä. Osaa analysoida ja toimia muutos- ja kehittämisprosessissa. Lisäksi opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kannattavia tuotteita ja palveluita asiakaslähtöisesti seuraten toimintaympäristöä.
    Lisätiedot
    Elinkeinoyhteistyötä liiketoimintamallien, konseptien ja palveluiden kehittämisessä.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähi- ja etäopetus ja siihen liittyvät tehtävät monimuotototeutuksena.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    e-kirja; Hiltunen, Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa: trendit ja ilmiöt.
    Business Model Canvas.
    Muu kurssimateriaali Moodlessa.

    Toteutustapa

    Lähiopetus

    Työelämäyhteydet

    Kurssin materiaali, oppimis- ja kehittämistehtävät liittyvät tiiviisti elinkeinoon ja työelämään.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Laskentatoimen tentti 12.12. mennessä

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Esimerkkejä kansainvälisistä majoitus- ja ravintolayrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.

    Ajoitus

    11.08.2021 - 17.12.2021

    Oppimistehtävät

    1) Kirjareferaatti. 2) Kehittämistehtävä, josta syntyy sähköinen portfolio ja esitys. Kehittämistyövälineenä ja menetelmänä käytetään vähintään Business Model Canvasia.

    Ilmoittautumisaika

    13.08.2021 - 27.08.2021

    Aikataulu

    Lukujärjestyksen mukaan.

    Ryhmä
    • HOTRAWS20S
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Luku- ja oppimistehtäviä.

    Opettaja

    Hanna Moisio, Nina Niemi, Terhi Oksanen-Alén

    Paikkoja

    10 - 18

    Arviointitavat

    Kurssitehtävä 1 - 25 pistettä
    Kurssitehtävä 2 - 50 pistettä
    Tentti - 25 pistettä
    40-54 p. = arvosana 1, 55-66 p.= 2, 67-78 p.= 3, 79-90 p. = 4, 91-100 p. = 5

    Koulutus

    HOTRA Degree Programme in Hotel and Restaurant Management

    Arviointitavat

    H-5