•   Tutkimus- ja kehittämisosaaminen YHT1PI006-3011 28.03.2022-20.05.2022  5   (RR20SE, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Sisältö
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Lisätiedot
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakson kokonaistuntimäärä yhdelle opiskelijalle on 135 tuntia.

    Lähiopetus luokassa 30 h

    Kirjallisuus 40 h

    Videot liittyen aiheeseen 3 h

    Tehtävät parityönä 40 h

    Vapaaehtoiset tehtävät 20 h

    Tentti 1 h

    Opintojaksopalautteen antaminen 1 h

    Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen pääosin parityönä ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä. On hyvä suunnitella 8 viikon aikataulu etukäteen, jotta pysytte mukana. Teidän tulee tehdä vähintään noin 4 tehtävää, jotta opintojakso on suoritettu hyväksytysti (vähintään 40/100 pistettä, arvosana T1). Jokaisen opiskelijan tulee palauttaa kaikki tekemänsä tehtävät. Viikoittainen palautuspäivä on yleensä. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan.

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    · hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,

    · asiatyylillä jäsennellysti kuvata tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,

    · käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,

    · perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja

    · soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa

    Sisältö

    · Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotyö alan yrityksissä ja organisaatioissa

    · Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu

    · Tiedonhaku, tiedonlähteet ja niiden kriittinen arviointi

    · Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät käytännössä

    · Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi

    · Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tenttiin opiskeltava aineisto:

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 23.3.2021.

    Opinnäytetyökoordinaattorit 2022. Raportointiohje pitkille raporteille ja opinnäytetyölle Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/sites/default/files/file/2022-01/raportointiohje_pitkille_raporteille_ja_opinnaytetoille_2022.pdf. Luettu: 24.1.2022.

    Luentomateriaali Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Harjoitustehtäviä voidaan tehdä työelämän kanssa yhteistyössä toteutettavissa projekteissa. · Vierailija Petteri Ohtonen, Haaga-Helian kaupalliset palvelut - Vierailija Haaga-Helian Uuden luksuksen palvelusprinttihankkeesta

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti Examissa 16- 20.5.2022.
    Tentin voi tehdä tarvittaessa seuraavan kahden periodin aikana: periodit 1/2022 ja 2/2022

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainväliset alan tietolähteet

    Ajoitus

    28.03.2022 - 20.05.2022

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla on tentti, joka tehdään Examissa, ja seitsemän tehtävää (eivät kaikki pakollisia) sekä bonustehtävä. Haastattelutehtävä, tehtävät kvantitatiivista menetelmistä ja tentti ovat pakollisia. Tee muita tehtäviä oman oppimis- ja arvosanatavoitteesi mukaisesti. Tehtävät tehdään pääosin parityönä. Tutkimusmenetelmiin liittyvä laadullinen haastattelutehtävä ja kyselytutkimuksen suunnittelutehtävä tehdään Haaga-Helian opinnäytetyön pohjaan, muut voit tehdä lyhyiden raporttien pohjaan. Alla olevien tehtävien tarkemmat tehtävänannot tulevat viikoittaisiin osioihin Moodleen. Tehtävät: 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. Palautus viimeistään RR20SE su 3.4 max. 10 p. (paritehtävä) 2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4, palautus ke 13.4.mennessä, max. 10 p. (paritehtävä). 3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Palautus ke 20.4 mennessä, max 10 p. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5. (paritehtävä). 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota: a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena) ja suoritettava viimeistään ke 4.5., max 10 p. (yksilötehtävä) b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 5 aiheeseen (uusi luksus, kokemuksellinen luksus hotelli- ja ravintola-alalla), palautus viimeistään ke 4.5., max 15 p. (paritehtävä) 5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, palautus ke 25.5. mennessä, max. 20 p. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. (paritehtävä). Laadullinen tutkimus: tehkää 1 haastattelu/ ryhmän jäsen (yhteensä vähintään 2 haastattelua) liittyen uuteen luksukseen, kokemukselliseen luksukseen, suomalaiseen luksukseen hotelli- tai ravintola-alalla: laaditaan suunnitelma, kirjoitetaan lyhyt tietoperusta, kuvataan tutkimusmenetelmä, laaditaan haastattelurunko, haastatellaan, nauhoitetaan haastattelut ja litteroidaan ne, raportoidaan tulokset, arvioidaan tutkimusta ja omaa oppimista. 6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. Palautus viimeistään ke 18.5. max 10 p. (paritehtävä) 7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Examissa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä 16- 20.5.2022, max 15 p. (yksilötehtävä). Bonustehtävä, palautus Moodleen viimeistään ke 22.5.2022 (paritehtävä tai yksilötehtävä) Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4, max 15 p.

    Ilmoittautumisaika

    03.01.2022 - 25.03.2022

    Aikataulu

    Keittiömestariopiskelijat, RR20SE: Opetus on maanantaisin klo 11.15-13.45 ja perjantaisin klo 8.15-9.45

    Alustava aikataulu, muutokset ovat mahdollisia.

    ma 28.3. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä sekä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät

    pe 1.4. Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla sekä tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu

    klo 9.00-9.30 vierailijana tutkimuspäällikkö Petteri Ohtonen, Haaga-Helian kaupallisista palveluista: Millaista tutkimusta tehdään hospitality-bisneksessä?

    ma 4.4. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä ja tutkimussuunnitelmatehtävän tekemistä

    pe 8.4. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi

    klo 9.15-9.45 vierailijana tietoasiantuntija Katri Hollo, Haagan kirjastosta

    ma 11.4. Lähdeviitteet, lähdeluettelo

    pe 15.4. Pääsiäinen

    ma 18.4. Pääsiäinen

    pe 22.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät

    ma 25.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät ja tutkimuksen luotettavuus

    pe 29.4. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät ja pohjustus minitutkimusaiheeseen: Uusi luksus, kokemuksellinen luksus, suomalainen luksus

    Vierailija Haaga-Helian Uuden luksuksen palvelusprintti -hankkeesta

    ma 2.5. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät

    pe 6.5. Itsenäistä tekemistä: Tiedonkeruuviikko kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyen

    ma 9.5. Itsenäistä tekemistä: Tiedonkeruuviikko kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyen

    pe 13.5. Tutkimustulosten havainnollistaminen visuaalisesti, infografiikka (Krisse)

    ma 16.5. Tutkimuksen raportointi, Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia

    pe 20.5. Itsenäistä työskentelyä: tehtävien viimeistelyä, muista tehdä tentti Examissa tähän mennessä

    Ryhmä
    • RR20SE
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Jos sinulla on kertynyt aikaisempaa osaamista tutkimus- ja kehittämisosaamisesta, toteutuksesta on olemassa Haaga-Heliatasoinen näyttö aiemmin hankitun osaamisen näyttämiseen. Se on tenttimuotoinen.

    https://www.haaga-helia.fi/fi/nayta-osaamisesi

    Opettaja

    Saija Laitinen, Kristiina Adamsson

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Arviointiperusteet:

    · Tentistä maksimipistemäärä on 15 pistettä

    · Tehtävistä maksimipistemäärä on 85 pistettä

    Kokonaispisteet Arvosana

    100-90, arvosana 5

    89-80, arvosana 4

    79-70, arvosana 3

    69-60, arvosana 2

    59-40, arvosana 1


    Arvioinnin kohteet ja kriteerit Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

    Arvosana 1: Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä. Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman. Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä.

    Arvosana 3: Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen. Osaa analysoida tietoa aineistoja ja perustella valintojaan. Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia.

    Arvosana 5: Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta. Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään. Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä.

    Koulutus

    RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5