Lähiopetus Zoomissa keskiviikkoisin klo 9-11.45.00
Opintojaksotehtävinä on 3-8 tehtävää, osittain vapaavalintaisesti tehtäviä. 2 tehtävää on pakollisia. Tehtävät tehdään parityönä, Exam-tentti on yksilötekemistä.
Opettajat ohjaavat Zoomissa tehtävien tekemiseen ja antavat ryhmäpapalautteen.
Sähköposti: kristiina.adamsson@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. Luettavissa: https://www.ellibslibrary.com/haagahelia/9789526350844. Luettu: 23.3.2020.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy 2019. Ohje pitkien raporttien laatimiseen. Luettavissa: https://student.home.haaga-helia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/1202 . Luettu: 23.3.2020.
LAB8 Service Experience Laboratory 2019. TOOLKIT - 42 työkalua palveluiden ja elämyksien kehitykseen. Luettavissa: http://www.lab8.fi/tool-factory. Luettu: 23.3.2020.
Viikoittaiset lisämateriaalit ja tehtävät tulevat kunkin aiheen kohdalle Moodleen.
Opintojaksolla vierailee kaksi vierialijaluennoitsijaa. Toinen Visit Finlandista ja toinen Haaga-Helian kaupallisista palveluista.
Haagan toimipiste
Monivalintatentti Examissa (opiskelija varaa itse) tutkimus-, kehittämis- ja innovointimentelmistä 5.-18.10.2020.
Suomi
Kansainväliset alan tietolähteet
24.08.2020 - 16.10.2020
Tehdään parityönä 3-8 tehtävää: 1. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 2 x A4, palautus 6.9. mennessä, max. 10 p. 2. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Palautus 13.9. mennessä, max 15 p. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtävää 3. 3. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Haastattelutehtävä. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, palautus 27.9, max 25 p. Laadullinen tutkimus: tehkää 2 haastattelua liittyen kotimaan kesämatkailuun, nauhoita ja litteroi 4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus: tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena), palautus 27.9., max 15 p. Tämä pakollinen osa opintojaksoa. 5. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä. Palautus 4.10. max 10 p. 6. Tee annetusta materiaalista kuvioita, taulukoita ja modernia infografiikkaa. Palauta PowerPoint-muotoisena tiedostona. Palautus viimeistään 11.10. max 15 p. 7. Monivalintatentti Examissa (varaa itse aika) tutkimus-, kehittämis- ja innovointimentelmistä 5.-18.10.2020, max 15 p. Bonustehtävät, mahdollisuus tehdä yksi, palautus Moodleen viimeistään 18.10.2020 Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus 2-3 x A4, max 15 p. Soveltava harjoitus tutkimusmentelmistä Moodlessa, aikaa 2,5h, max. 25 p
15.06.2020 - 28.08.2020
Keskiviikkoisin 26.8-14.10.2020 klo 9-11.45 Zoomissa
1. viikko 26.8.: Tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
2. viikko 2.9.: Tutkimuksellisen kehittämishankkeen suunnittelu
Viikon osaamistavoitteet:
Tutkimuksen ja kehittämistyön suunnittelun perusperiaatteet (kirjan sivut 22-48)
Opinnäytetyön kokonaisuuden hahmottaminen
3. viikko 9.9.: Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
Viikon osaamistavoitteet:
Tutustu tiedonhakuun ja tietoperustan rakentamiseen (kirjan sivut 28-35 )
Tämän viikon jälkeen osaat hakea ja hyödyntää omana alasi tietolähteitä
Osaat arvioida löytämiäsi tietolähteitä kriittisesti ja hyödyntää niitä tutkimuksellisessa kehittämistehtävässä
4 ja 5. viikko 16.9.: Kvalitatiiviset menetelmät -Kotimaan matkailijoiden haastattelu
Haastattelette kaksi kotimaan matkailijaa fyysisesti läsnäollen, puhelimitse tai /Teams-puhelun avulla, litteroit haastattelun ja kirjoitatte Haaga-Helian pitkän raportointimallin mukaisesti kansilehden, johdannon, tutkimusmenetelmän kuvauksen, tulokset ja pohdinnan. Lisäksi raportissa tulee olla lähdeluettelo ja liitteenä käyttämäsi haastattelurunko.
Tutkimusaihe on "Suomalaisten kokemuksia kesän kotimaan matkailusta" valitun kohderyhmän mukaan (esim. nuoret aikuiset, seniorit, lapsiperheet jne.)
4. ja 5.viikko 23.9.: Kvantitatiiviset menetelmät
Osaamistavoitteet:
Ymmärrät, mitä tarkoitetaan määrällisellä tutkimuksella
Osaat laatia Webropol-kyselyn ja raportoida tulokset
6. viikko 30.9. : Ideointi-, kehittämis- ja innovointimenetelmät
7. Viikko 7.10: Tutkimus- ja kehittämistyön raportoinnista: kuviot, taulukot ja muu infografiikka, opinnäytetyö Haagassa
Viikon osaamistavoitteet:
Osaat laatia erilaisia kuvioita, taulukoita ja modernia infografiikkaa
Osaat raportoida tuloksiasi
Tunnet opinnäytetyön vaatimukset
Viikko 8. Exam-tentti 5.-18.10.2020, varaa itsellesi aika kirjastoon
Opintojaksotehtävästä saa palautetta lähiopetuksessa sekä palautetusta tehtävästa ja videoesityksestä tehtävän arvioinnin yhteydessä.
Examissa tehdystä tentistä jokainen saa sähköpostiin tiedon tentin pistemäärästä.
Saija Laitinen, Kristiina Adamsson
15 - 30
Opettajat arvioivat opintojaksotehtävän ja tentin. Tehtävien arviointikriteerit ja pisteytys on kerrottu jokaisessa tehtävänannossa. Tentissä on monivalintatehtäviä, jotka ovat oikein (= 1 p.) tai väärin (= 0 p.)
Opintojaksotehtävä ja tentti on suoritettava hyväksytysti.
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
0.00 op
3.00 op
H-5