Kokeileva ja yhteisöllinen strategiatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: STR4HM003-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2025 - 21.03.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.03.2025 - 16.05.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 31 - 60
- Koulutus
- LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
- PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
- STROM Strategiatyö organisaatioissa
- Opettajat
- Eija Kärnä
- Ryhmät
-
MASTROMFStrategiatyö organisaatioissa, masterit, Pasila
-
EVENINGIltaopetus
-
ONLINEVerkkototeutus
-
MASTRFStrateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
- Opintojakso
- STR4HM003
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Keskiviikko-illat klo 17.40 – 20.30 Zoomissa
Keskeisiä aihealueita:
- Yhteisöllinen ja osallistava strategiatyö
- Strategian merkityksellisyys ja tarinallistaminen
- Kokeilut, innovaatiot ja yhteiskehittäminen
- Tunteet, luottamus ja psykologinen turvallisuus strategiatyössä
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Toteutuksesta riippuen lähi- tai virtuaaliopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutuksiin voi kuulua vierailuluentoja, yritysvierailuja ja/tai yritysprojekteja. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.
Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.
Oppimistehtävät voivat olla yhteisöllisiä tai yksilöllisiä ja ne liittyvät strategian ymmärtämisen, toteuttamisen ja työyhteisön tai verkoston strategisen yhteiskehittämisen edistämiseen.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla.
Oppimateriaalit
. Clegg, S. R., Schwitzer, J., Whittle, A. & Pitelis, C. (useita painoksia). Strategy: Theory and Practice. 2nd Ed. Sage Publications tai
· Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D. & Regnér, P. (useita painoksia). Exploring strategy: text and cases. 11th ed. Pearson Education Limited tai
. Whittington, R. (useita painoksia) Opening strategy: professional strategists and practice change, 1960 to today. Oxford University Press,
ja
· Aho, Terhi 2023. Kokeilukulttuuri. AlmaTalent. Helsinki. tai
· Hassi, Paju & Maila 2015. Kehitä kokeillen – organisaation käsikirja. Talentum tai
· Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. AlmaTalent. Helsinki. tai
· Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent. Helsinki tai
· Kostamo, T. (toim.) 2017. Miten innostusta johdetaan. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki. tai
· Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. AlmaTalent. Helsinki
· Suominen, Aaltonen & Mantere 2024: Aikaansaava organisaatio. Kauppakamari. Helsinki
Ja/tai muu osoitettu/soveltuva englannin ja suomenkielinen strategiakirjallisuus ja ajankohtaismateriaali.
Opetusmenetelmät ja ohjaus
• Kurssi toteutetaan Online Zoomissa lukujärjestyksen aikataulun mukaisesti
• Kurssi on toimintatavoiltaan kokeileva ja yhteisöllinen
• Ennen opintojakson alkua tehdään ennakkotehtävä, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ymmärrystä aihealueen kirjallisuustaustasta ja peilata aihetta omiin työelämäkokemuksiinsa.
• Pedagogisina lähestymistapoina ovat flipped ja experiental learning sekä value co-creation eli käänteinen ja kokemuksellinen oppiminen sekä yhteiskehittäminen.
• Oppimismenetelmät edellyttävät opiskelijalta valmistautumista tapaamisiin, kirjallisuuden lukemista ja tiedon peilaamista käytäntöön ennen jokaista tapaamiskertaa. Opiskelija tuottaa valmistautumisestaan muistiinpanot Moodleen yksilöllisenä viikkotehtävänä.
• Tapaamiset ovat pääsääntöisesti tekemällä oppimista ja yhteisöllistä osaamisen kehittämistä pienryhmissä.
• Luennot ovat lyhyitä ja tiiviitä lähinnä työskentelyaiheisiin johdattelevia. Toteutukseen voi kuulua vierailuluento ja/tai yritysprojekteja.
• Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan. Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Arvioinnissa hyödynnetään vertais- ja yhteisöllistä arviointia.
Työelämäyhteydet
Tehtävissä hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemustaustoja ja työympäristöjä. Oppisisältöjä peilataan kiinnostavien työelämän organisaatioiden toimintamalleihin. Mahdollinen vierailuluento.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelytapoja, joissa työskentelyä arvioidaan. Suullisia suorituksia voi korvata kirjallisilla reflektioilla sopimuksen mukaan.
Kansainvälisyys
Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Englannin kielinen toteutus
Oppimistehtävät
1. Ennakkotehtävänä kurssin aiheisiin orientoituminen, alan kirjallisuuteen tutustuminen aihealueen näkökulmasta ja omien strategisten osaamisten ja ajatusten pohdinta oman työyhteisön tilaan peilaten kirjallisuuden ja herätekysymysten avulla.
2. Viikkotehtävinä teoriataustaan tutustumista, yksilöllistä pohdintaa, vertaisarviointia, yhteisöllistä yhteiskehittämistä, kirjallisuuden ja käytännön mallien kokeilevaa soveltamista oppimistilanteissa ja opiskelijoiden työkonteksteissa.
3. Oppimisen reflektointi kirjallisuuteen ja käytäntöön peilaten opintojakson lopussa.
Arviointitavat
Tehtävät ja niiden painotus
Ennakkotehtävä 10-20 %
Viikko- ja tuntitehtävät 50-60 %
Oppimisen reflektointi alan kirjallisuuteen peilaten 20-30 %
Arviointikriteeri - Arvosana 1
Opiskelija ymmärtää strategian, tunteiden ja kokeilujen merkityksen yhteisön kehittymisen, tuottavuuden ja hyvinvoinnin kannalta. Hän osaa hyödyntää joitakin malleja ja yhteisöllisiä menetelmiä kirjallisuudesta, tukea yhteiskehittämistä strategiatyössä sekä edistää strategista keskustelua ja vuorovaikutusta työyhteisössä. Opiskelija ymmärtää henkilöstön ja muiden sidosryhmien osallistamisen ja innostamisen merkityksen ja mahdollisuudet strategiatyössä.
Arviointikriteeri - Arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata ja soveltaa kokeilevia ja yhteisöllisiä malleja strategiatyön tuottavuuden ja hyvinvoinnin kehittämiseksi. Hän osaa hyödyntää erilaisia yhteisöllisiä menetelmiä strategiatyössä, tukea ja toteuttaa yhteiskehittämistä sekä edistää strategista keskustelua ja vuorovaikutusta työyhteisössä ja eri sidosryhmien välillä.
Arviointikriteeri - Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kokeilevien ja yhteisöllisten viitekehysten ja mallien soveltumista strategiatyön, tuottavuuden ja hyvinvoinnin kehittämiseksi erilaisissa tilanteissa. Hän osaa hyödyntää monipuolisesti perustellen ja arvioiden yhteisöllisiä menetelmiä edistääkseen strategista keskustelua ja vuorovaikutusta yhteistyöverkostossa.