•   Strateginen palvelumuotoilu SER707AS3Y-3001 23.03.2026-15.05.2026  5   (EVENING, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija
    • Ymmärtää strategisen palvelumuotoilun periaatteet ja merkityksen organisaation kilpailukyvyn ja asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamisessa.
    • Osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja organisaation strategiatyössä.
    • Pystyy integroimaan palvelumuotoilun osaksi organisaation toimintaa ja päätöksentekoa.
    • Osaa viestiä palvelumuotoilun tuloksista strategisesti ja perustellen.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    • Strategisen palvelumuotoilun perusteet ja käsitteet
    • Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
    • Johdon sitoutuminen ja palvelumuotoilun integroiminen organisaation toimintaan
    • Asiakaskokemuksen parantaminen ja kilpailuedun luominen
    • Palvelumuotoilun tulosten viestintä ja perustelu
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija osoittaa rajallista ymmärrystä strategisista palvelumuotoilun periaatteista, jolloin seurauksena on vähäinen ymmärrysyhteys organisaation kilpailukykyyn sekä asiakas- ja työntekijäkokemukseen. Samalla menetelmien ja työkalujen soveltava käyttö on vähäistä tai virheellistä, eikä opiskelija juurikaan ymmärrä niiden strategista tarkoitusta tai vaikutusta. Opiskelija osoittaa vain vähän tai ei ollenkaan kykyä integroida palvelumuotoilua organisaation toimintaan ja päätöksentekoon sekä niiden strategisista vaikutuksista ja kommunikoi tuloksista huonosti tai heikosti eri sidosryhmien näkökulmasta strategisiin tavoitteisiin nähden.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osoittaa tyydyttävää ymmärrystä strategisista palvelumuotoilun periaatteista tunnistamalla niiden merkityksen organisaation kilpailukyvylle sekä asiakas- ja työntekijäkokemukselle sekä soveltamalla tarkoituksenmukaisia ??suunnittelumenetelmiä ja työkaluja strategisissa yhteyksissä kohtuullisella tehokkuudella, mutta rajallisella sopeutumiskyvyllä ja strategisella päättelyllä. Opiskelija osoittaa ymmärryksen eri sidosryhmille, mutta niistä puuttuu strateginen persutelu ja syvyys.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osoittaa kattavaa ymmärrystä strategisista palvelumuotoilun periaatteista ilmaisemalla selkeästi niiden merkityksen organisaation kilpailukyvyn sekä asiakas- ja työntekijäkokemuksen parantamiseksi ja soveltamalla tehokkaasti monenlaisia ?muotoilumenetelmiä ja -työkaluja strategisissa konteksteissa sopeutuvuuden ja innovatiivisuuden avulla sopimaan monimutkaisiin skenaarioihin, integroimalla palvelusuunnittelun systemaattisesti osaksi organisaation toimintaa ja päätöksentekoa innovaatioiden tehostamiseksi ja kommunikoimalla tuloksia strategisten tavoitteiden kanssa vaikuttaen eri sidosryhmiin eri tasoilla.

    Vastuuhenkilö

    Aarni Tuomi

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    23.03.2026 - 15.05.2026

    Ryhmä
    • EVENING
    • ONLINE
    • YAMK2SEB
    Opettaja

    Mario Passos Ascencao, Vesa Heikkinen

    Paikkoja

    30 - 60

    Koulutus

    PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5