•   Palvelumuotoilun projekti SER002AS3A-3007 24.03.2025-16.05.2025  5   (EVENING, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija osallistuu palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana opiskelijat työstävät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
    Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.
    Sisältö
    • Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
    • Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
    • Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
    • Ratkaisun visualisointi
    • Arvolupaus
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
    •tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
    •osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
    •tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
    •tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
    •tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
    •osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    •osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
    •osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
    •hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
    •ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Palvelumuotoilun projektissa pääset oikeasti luomaan merkityksellisiä asiakaskokemuksia työpajatyyppisessä oppimisympäristössä. Projektityössä sukelletaan syvälle asiakasymmärrykseen, kiteytetään ideoita ja visualisoidaan ratkaisuja. Projektissa pääset näyttämään oman luovuutesi ja kehittämään samalla projektityötaitojasi.


    Osaamistavoitteet
    Osallistut palvelumuotoilun projektityöhön, jossa sovelletaan palvelumuotoilun prosessia, työkaluja ja menetelmiä. Opintojakson aikana työstät projektia liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta. Ratkaisun visualisointi ja arvolupauksen kiteyttäminen ovat keskeisiä projektin raportoinnissa.

    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Palvelumuotoilun perusteet opintojakso tai vastaava osaaminen.
    Opintojakso sijaitsee tradenomitutkinnon Palveluliiketoiminnan suuntautumisessa.

    Sisältö
    • Projektityö palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen
    • Liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen sidokset
    • Projektiin sopivien palvelumuotoilun työkalujen ja menetelmien hyödyntäminen
    • Ratkaisun visualisointi
    • Arvolupaus

    Vastuuopettajat:
    Tuija Koskimäki ja Katja Suihkonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
    Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
    Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
    Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
    Stickdorn, M. 2018. This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.

    Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali

    Työelämäyhteydet

    Toteutuksella tehdään projektityö yrityksen toimeksiantoon liittyen.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Projektityö, tunti- ja yksilötehtävät. Ei tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Suomenkielinen toteutus

    Ajoitus

    24.03.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Projektityö ja yksilötehtävät, opettajien antamat tuntitehtävät projektiin liittyen.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 21.03.2025

    Aikataulu

    25.3.-17.5.2024
    monimuotototeutus, iltaopetus. Tarkemmat aikataulutiedot lukujärjestyksessä ja toteutuksen Moodlessa.

    Ryhmä
    • EVENING
    • BLENDED
    • TRB3HESER
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Oppimistavat
    Evening, Blended
    Opinnollistaminen
    Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Opettaja

    Tuija Koskimäki, Katja Suihkonen

    Paikkoja

    15 - 60

    Arviointitavat

    Arviointikriteerit
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:

    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessia projektityössä
    •tunnistaa liiketoimintamahdollisuuksia kerätyn asiakasymmärryksen pohjalta
    •osaa valita perustellen joitain palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä
    •tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    •osaa hyödyntää palvelumuotoilun prosessimallia projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
    •tunnistaa palveluprosessin kehittämiskohteita sekä palvelun tarjoajan, että asiakkaan näkökulmasta
    •tunnistaa ja perustelee ratkaisuja palvelun kehittämiseksi
    •osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen

    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    •osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä projektityö huomioon ottaen
    •osaa perustella ratkaisua liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen näkökulmasta
    •hyödyntää visualisoinnin menetelmiä ja työkaluja tarkoituksen mukaisesti
    •ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    3.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5