•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3141 19.08.2024-13.12.2024  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä.

    Opiskelu tapahtuu pääasiassa 5 kontaktikerran ympärillä itsenäisesti. 5 kontaktikerralla viedään pääasiassa käytäntöön opittua, esitetään tehtäviä, saamme vieraita. Nämä kontaktikerrat ovat tiistaisin 27.8. - 19.11. välisenä aikana.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opettajan materiaalit, lisäksi suositeltavia myynnin kirjoja jotka auttavat tehtävien tekemisessä. Kirjalista Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Työelämän esimerkkejä materiaaleissa. Tehtäviä tehdään valittuun kohdeyritykseen.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti myyntityöstä ja sen käsitteistä (ei pakollinen), tehtävä viimeistään 15.10.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainvälisiä esimerkkejä käytetään materiaaleissa.

    Ajoitus

    19.08.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    OT1: Myers-Briggs -testi ja itsereflektio. Arviointi max 15 p/100 p. OT2: Moodle-tentti myynnin käsitteistä. Arviointi max 15 p/100 p. OT3: Myyntikansio. Työstätte ryhmissä myyntikansion valitsemallenne case-yritykselle (= vaativaa B2C-myyntiä/B2B-myyntiä tekevä yritys). Tehtävää tehdään opintojakson aikana vaiheittain. Ryhmät esittävät valmiin kansion luokassa. Arviointi max 40 p/100 p. OT4: Myyntineuvottelu. Hyödyntäen OT3:a, käsikirjoitat myyntineuvottelun asiakkaan ja myyjän välillä. Esitätte tämän myyntineuvottelun. Arviointi max 30 p/100 p: max 15 p pisteistä opettajalta ja max 15 p itsearvioinnistasi. Minimissään tehtävät 3 ja 4 tulee suorittaa, jotta opintojakson läpäisy on mahdollinen hyväksytysti. Myös minimipistemäärä 50 hyväksyttyyn läpäisyyn on hyvä muistaa. Huomioithan myös uusien läsnäolokäytänteidemme vaikutuksen arvosanoihin (25% poissaoloja = arvosana alenee yhdellä, yli 50% poissaoloja = hylätty arvosana).

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 16.08.2024

    Aikataulu

    Kontaktitapaamiset Haagan kampuksella:

    ti 27.8. klo 8 - 10.45
    ti 17.9. klo 8 - 10.45
    ti 8.10. klo 8 - 10.45
    ti 29.10. klo 11 - 13.45
    ti 19.11. klo 11 - 13.45

    Ryhmä
    • CONTACT
    • BLENDED
    • REB3HA2
    • REB3HA1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    - Näyttö, jos osaaminen on hankittu jo aiemmin
    - Virtuaalitoteutus
    - Monimuotototeutus online-opetuksena
    - Päivätoteutus luokkaopetuksena

    Opettaja

    Sonja Haaksluoto

    Paikkoja

    15 - 40

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5