•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3129 19.08.2024-13.12.2024  5   (LI3TAA, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Liikuntapalveluiden kehittämisprojekti on kahden opintojakso integroitu projektimuotoinen oppimisympäristö, johon kuuluvat seuraavat opintojaksot:

    Liikuntapalveuiden kehittäminen 5op
    Asiakaskokemus ja myynti 5op

    Opintojaksolla toteutetaan liikuntapalvelun kehittämisprojekti, jossa hyödynnetään palvelumuotoilun prosessia, menetelmiä ja työkaluja. Projektin edetessä opiskelijatiimit kehittävät ratkaisun työelämäkumppanin asettamaan toimeksiantoon, Työelmäkumppanina toimii Forever Pihlajalinna. Kehittämisprojektin toimeksianto esitellään opiskelijatiimeille syksyn ensimmäisellä lähijaksolla. Kehittämisprojekti päättyy syksyn -24 viimeiseen lähijaksoon, jolloin tiimit esittelevät (pitchaavat) omat ratkaisunsa yrityksen kokoamalle tuomaristolle.

    Vastuuhenkilö

    Sanna Vuorio

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 2015 / 2018 / 2021

    Työelämäyhteydet

    Työelämäkumppanina toimii Forever Pihlajalinna valmennuspalvelut

    Toimipiste

    Tampere

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    19.08.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    Opintojakson tehtävät liittyvät kehitettävän palvelun asiakaskokemukseen ja myyntiin.

    Ilmoittautumisaika

    26.08.2024 - 27.08.2024

    Aikataulu

    Toteutus syksyn 2024 23LIIKOtre lähijaksojen aikana Tampereella

    Ryhmä
    • LI3TAA
    • CONTACT
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ahot Haaga-helian näyttömoodlen kautta Asiakaskokemus ja myynti.

    Opettaja

    Erkki Häkkilä, Jenni Harala

    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointitavat

    Asiakastutkimus (asiakasymmärryksen kerääminen, ostajapersoonan määrittely) 33%
    PItchaus - myyntipuhe sekä materiaalit 33%
    Tentti 33%

    Lisätietoja:
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Koulutus

    LIIKO Liikunnanohjaaja

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5