•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3128 13.01.2025-16.05.2025  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tiesitkö, että myyntiosaaminen kuuluu meille kaikille ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaakaan? Jokainen meistä myy jotain; ideoita, ajatuksia, osaamista, jne. Lähde mukaan tutustumaan myynnin kiehtovaan maailmaan ja kehittämään omaa myynnin osaamista.

    Opetusmenetelminä ovat projektityöskentely, pienryhmätyöskentely, myyntiä tekevän organisaation analysointi, itsenäiset oppimistehtävät ja oman osaamisen kehittäminen ja reflektointi.

    Opintojakson alussa opiskelijan tulee kerrata aiemmin hänen suorittamansa "asiakasymmärrys ja markkinointi" -opintojakson sisällöt.

    Vastuuhenkilö

    Outi Kangas-Korhonen

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson monipuoliset digitaaliset materiaalit sekä:

    Gerdt B., Korkiakoski K., 2016 Ylivoimainen asiakaskokemus, Talentum pro, Helsinki (e-kirjana Haaga-Heliassa)

    Bergström, S. & Leppänen, A. 2015/2016. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki. Saatavissa e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.

    Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.

    Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki

    Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education

    Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen projekti.

    Toimipiste

    Vierumäen toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojakson sisällöt ja tavoitteet soveltuvat myös kv. toimintaympäristöön. Monikulttuurisuus on osa asiakaskokemusosaamista.

    Ajoitus

    13.01.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    1. Projekti-oppimistehtävä, myynnin pelikirja. Laaditte pienryhmissä projektin, jossa kehitätte asiakaskokemusta ja myyntiä valitsemanne organisaatiolle 2. Myyntiharjoitus ja "minä myyjänä" -itsereflektiotehtävä 3. Asiakaskokemus ja myynti -aiheen alustus ja soveltamisharjoitus

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 10.01.2025

    Aikataulu

    Lähiopetuskerrat ovat Vierumäellä
    24.3. klo 9-15
    31.3. klo 9-15
    1.4. klo 9-15
    7.4. klo 9-15
    6.4. klo 9-15
    14.4. klo 9-15

    Ryhmä
    • CONTACT
    • LI4VIA
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Mikäli sinulla on jo opintojaksoon tavoitteisiin liittyvä osaaminen ja/tai olet suorittanut vastaavantyyppisen opintojakson aiemmin toisessa oppilaitoksessa, voit suorittaa opintojakson näyttönä. Kts. Haaga-Helian ohjeet näyttöön koskien avainosaamisopintojaksoja.

    Opettaja

    Outi Leppälä-Pekkinen

    Paikkoja

    31 - 50

    Arviointitavat

    Arviointiin vaikuttavat oppimistehtävät ja projekti "myynnin pelikirja". Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5.

    Koulutus

    LIIKO Liikunnanohjaaja

    T&K-osuus

    2.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5