•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3102 15.01.2024-17.05.2024  5   (REB3PC1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Opintojakso järjestetään verkko-opetuksena Teams-kokouksina. Kontaktikertoja on seitsemänä keskiviikkoiltana, alkaen 17.1. ja päättyen 24.4. Kontaktikerrat ovat kello 17 - 19.45.

    Tarkat päivät: 17.1., 31.1., 28.2., 13.3., 27.3., 10.4., 24.4. Huom! Joka toinen keskiviikko -rytmin katkaisee helmikuun puoliväli, jolloin meillä EI ole tapaamista 14.2.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opettajan materiaalit, lisäksi suositeltavia myynnin kirjoja jotka auttavat tehtävien tekemisessä. Kirjalista Moodlessa.

    Työelämäyhteydet

    Työelämän esimerkkejä materiaaleissa. Tehtäviä tehdään valittuun kohdeyritykseen.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei tenttejä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainvälisiä esimerkkejä käytetään materiaaleissa.

    Ajoitus

    15.01.2024 - 17.05.2024

    Oppimistehtävät

    1. Myynnin Pelikirja. Työstätte ryhmissä pelikirjan valitsemallenne caseyritykselle. Tehtävää tehdään opintojakso aikana vaiheittain. Valmis pelikirja palautetaan opintojakson päätteeksi. (arviointi 35 + 5 pistettä / 100 pistettä) 2. Onnistunut myynnin kohtaaminen –harjoituksen itsereflektio (arviointi 15/100) + Vertaispalaute myynnin kohtaaminen –harjoitus (arviointi 15/100) 3. Myers&Briggs- testi ja itsereflektio asiakaspalvelu- ja myyntitilanne (arviointi 15/100) 4. Mediaseuranta & myyntiosaaminen –tehtävä (arviointi 15/100)

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Aikataulu

    Opintojakso järjestetään verkko-opetuksena Teams-kokouksina. Kontaktikertoja on seitsemänä keskiviikkoiltana, alkaen 17.1. ja päättyen 24.4. Kontaktikerrat ovat kello 17 - 19.45.

    Tarkat päivät: 17.1., 31.1., 28.2., 13.3., 27.3., 10.4., 24.4. Huom! Joka toinen keskiviikko -rytmin katkaisee helmikuun puoliväli, jolloin meillä EI ole tapaamista 14.2.

    Ryhmä
    • REB3PC1
    • BLENDED
    • REB3HA1
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    - Näyttö, jos osaaminen on hankittu jo aiemmin
    - Virtuaalitoteutus
    - Monimuotototeutus luokkaopetuksena
    - Päivätoteutus luokkaopetuksena

    Opettaja

    Sonja Haaksluoto

    Paikkoja

    15 - 60

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5