•   Asiakaskokemus ja myynti SAL001HH1A-3091 21.08.2023-13.10.2023  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
    • määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    • tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    • kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille
    • toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ymmärtäen kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen myyntiprosessiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmasta.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojakso on osa Haaga-Helian avainosaamisia.
    Sisältö
    Opintojakso rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
    - Myynnin merkitys yritykselle, erilaiset myynnin roolit, B2B vs B2C
    - Myyntiprosessi
    - OEH, myyntisuppilo
    - Asiakaskokemuksen osa-alueet, otsoprosessiin vaikuttavat tekijät
    - Onnistuneen myynnin kohtaamisen elementit
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • osaa määritellä myyntiin liittyvät käsitteet ja prosessit sekä nimetä myyntiin liittyviä tavoitteita
    • tunnistaa omassa roolissaan sisäiset ja ulkoiset asiakkaansa
    • osaa kuvata myyntikohtaamisen vaiheet sekä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita
    • osaa kerätä asiakaskokemukseen liittyvää tietoa eri tietolähteistä ja kanavista
    • ymmärtää pitkäaikaisten ja kannattavien asiakkuuksien merkityksen yritystoiminnassa
    • osaa toimia palveluhenkisesti ja asiakaslähtöisesti myyntitilanteessa
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös kestävän kehityksen ja kulttuurisen taustan näkökulmasta
    • osaa esittää omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa arvioida myyntiin ja asiakaskohtaamiseen liittyviä tavoitteita ja analysoida asiakkaiden tarpeita asiakaskokemuksen kehittämisen tueksi
    • osaa toimia tavoitteellisesti myyntitilanteessa sekä tuottaa monipuolisia ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin
    • osaa arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä myös eettisyyden, kestävän kehityksen ja globaalien megatrendien näkökulmista
    • osaa esittää omat ratkaisunsa ammattimaisesti

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmä-, pari- ja yksilötyöskentelyä. Opiskelija saa palautetta tehtävistä opettajalta ja vertaispalautetta muilta opiskelijoilta.

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomi-tutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Moodlen materiaalit

    Työelämäyhteydet

    Opintojaksolla käytetään esimerkkejä alan yrityksistä.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Oppimistehtävät arvioidaan ja arviointien perusteella muodostuu kokonaisarvosana opintojaksosta.

    Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksolla hyödynnetään myös kansainvälisiä yritysesimerkkejä.

    Ajoitus

    21.08.2023 - 13.10.2023

    Oppimistehtävät

    - Myyntikansio, jossa tutkitaan vapaavalintaisen yrityksen myyntiä ja asiakaskoksemusta - Onnistunut myynnin kohtaaminen -harjoitus, jossa harjoitellaan asiakkaalle arvon luomista vuorovaikutustilanteessa - Oman myyntiosaamisen reflektointi

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 18.08.2023

    Aikataulu

    Lähiopetus tiistaisin ja torstaisin klo 14-16.45 (periodi 1: 22.8.-12.10.23)

    Tarkempi aikataulu ja ohjelma julkaistaan Moodlessa lähempänä opintojakson alkua.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • RE3HA2
    • RE3HA1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT sovittava opettajan kanssa opintojakson alussa.

    Haaga-Helian avainosaamisten näytöt 2022-2023 (kurssiavain: näyttö)
    Asiakaskokemus ja myynti

    Asiakaskokemus ja myynti -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa?

    -määritellä myynnin prosessit sekä peruskäsitteet
    -tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja asiakaskokemuksen kehittämiskohteita
    -kuvata myyntikohtaamisen eri vaiheet ja myydä omat ideansa muille?
    -toimia palveluhenkisesti ja tuottaa ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi ?
    -arvioida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, myös eettisestä ja kestävän kehityksen näkökulmasta.

    Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin opinto-oppaasta ennen näyttöön osallistumista.

    Voit osallistua Asiakaskokemus ja myynti -opintojakson näyttöön vain kerran. Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät arvioidaan seuraavan kuukauden alussa.

    Vastuuopettaja:
    Merike Koskinen, merike.koskinen@haaga-helia.fi, p. 040 488 7082

    Näyttöohjeet:

    Näyttö sisältää kolme tehtävää. Tehtävien tarkat ohjeet löydät alta kohdasta Tehtävät. Noudata videossa pyydettyä pituutta.
    Aloita tehtävien tekeminen vasta sen jälkeen, kun olet lukenut luvun 5.5 Myyntityö s. 371–404 kirjasta Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16.-19. painos. 2015–2021. Edita. Helsinki. Kirja on lainattavissa Haaga-Helian kirjastossa myös e-kirjana.

    Arviointi:
    Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen. Voit saada näytöstä maksimissaan 50 pistettä, jotka jakautuvat tehtävittäin seuraavasti:
    - Ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi max 10 p
    - Tarvekartoituskysymykset ja vastaväitteet max 20 p
    - Myyntitilanteen video max 20 p

    Lopullinen arvosana näytöstä muodostuu näin:
    25–29 p = arvosana 1
    30–34 p = arvosana 2
    35–40 p = arvosana 3
    41–45 p = arvosana 4
    46–50 p = arvosana 5

    Arvosanan saatuasi voit halutessasi varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi kirjallista palautetta yhdessä opettajan kanssa.

    Oma edistymiseni
    Materiaalit
    Bergström, S. & Leppänen, A. Yrityksen asiakasmarkkinointi,16.-19. painos 2015–2021. Edita, Helsinki
    (Lue kirjasta luku 5.5 Myyntityö, s. 371–404).

    Tehtävät
    Tarkempi tehtäväohje ja lomakepohjaTiedosto
    Syksyn 2022 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtävilleTehtävä
    Suorittamatta: Syksyn 2022 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtäville
    Piilotettu opiskelijoilta
    Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät tarkastetaan seuraavan kuukauden alussa.

    Kevään 2023 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtävilleTehtävä
    Suorittamatta: Kevään 2023 palautuskansio Asiakaskokemus ja myynti -näytön tehtäville
    Näyttöjä vastaanotetaan joka kuukausi (ei kesä - heinäkuussa). Joka kuukauden viimeiseen päivään mennessä palautuneet tehtävät tarkastetaan seuraavan kuukauden alussa.

    Varaa arvosanan saatuasi halutessasi keskusteluaika täältäVerkko-osoite
    Arvosanan saatuasi voit halutessasi varata ajan 10 minuutin mittaiseen etätapaamiseen, jossa voit keskustella saamastasi kirjallisesta palautteesta opettajan kanssa. Aika on mahdollista varata tehtävien palautuksesta seuraavalle kuukaudelle.

    Opettaja

    Johanna Stenros

    Paikkoja

    15 - 50

    Arviointitavat

    Opintojakson tehtävät. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodlesta.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5