Asiakaskokemus ja myynti (5 op)
Toteutuksen tunnus: SAL001HH1A-3035
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2023 - 13.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 09.01.2023 - 19.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toimipiste
- Vierumäen toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 20 - 40
- Koulutus
- LIIKO Liikunnanohjaaja
- Opettajat
- Outi Leppälä-Pekkinen
- Outi Kangas-Korhonen
- Ryhmät
-
CONTACTLähitoteutus
-
LIIKO21SVILiikunnanohjaajan koulutus, Vierumäki
- Opintojakso
- SAL001HH1A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Kevään lähiopetukset tiistaisin.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona.
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tämän opintojakson näyttö muodostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi on kirjallisia tehtäviä ja yksi on simuloidun myyntitilanteen video. Näyttö rakentuu näin:
1. Perehdy oppimateriaaleihin ennen tehtävien tekemistä (oppikirja).
2. Valitse jokin itsellesi tuttu tuote, tavara tai palvelu, jota käytät kaikissa kolmessa tehtävässä. Ennen kuin aloitat tehtävien tekemisen, mieti kuka on asiakkaasi, minkälainen hän on ja minkä tuotteen/palvelun hän on ostamassa.
3. Valmistele kirjalliset tehtävät ohjeiden mukaisesti (ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi valitusta tuotteesta, tarvekartoituskysymysten ja vastaväitteiden laatiminen).
4. Toteuta simuloitu myynnin kohtaaminen -video ja tallenna se niin, että voit jakaa siitä linkin.
5. Palauta tehtävät Moodleen.
6. Opettaja arvioi tehtävät keskitetysti noin kerran kuukaudessa. Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen.
7. Halutessasi voit varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi palautetta yhdessä opettajan kanssa.
Lisää ohjeita avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Intro
Tiesitkö, että myyntiosaaminen kuuluu meille kaikille ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaakaan? Jokainen meistä myy jotain; ideoita, ajatuksia, osaamista, jne. Lähde mukaan tutustumaan myynnin kiehtovaan maailmaan ja kehittämään omaa myynnin osaamista!
Oppimateriaalit
Opintojakson monipuoliset digitaaliset materiaalit sekä:
Gerdt B., Korkiakoski K., 2016 Ylivoimainen asiakaskokemus, Talentum pro, Helsinki (e-kirjana Haaga-Heliassa)
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015/2016. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki. Saatavissa e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.
Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.
Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki
Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education
Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Asiakaskokemus ja myynti -opintojaksolla opit toimimaan palveluhenkisesti sekä asiakaslähtöisesti. Opit keräämään tietoa eri lähteistä ja kanavista, tunnistamaan asiakkaiden tarpeita sekä suunnittelemaan myyntitilanteen. Lisäksi opit tunnistamaan ja ideoimaan kokemusta parantavia ratkaisuja sekä esittelemään ne muille myyntihenkisesti.
Opetusmenetelminä ovat projektityöskentely, pienryhmätyöskentely, palvelumuotoilu, palveluympäristöjen havainnointi, tapausesimerkkien ratkominen lähiopetuksessa, itsenäiset oppimistehtävät ja oman osaamisen itsenäinen kehittäminen ja reflektointi.
Opintojakson alussa opiskelijan tulee kerrata aiemmin hänen suorittamansa "asiakasymmärrys ja markkinointi" -opintojakson sisällöt.
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla on työelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja esimerkki-caset perustuvat työelämään ja opiskelijan työllistymisen edistämiseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälisyys
Opintojakson sisällöt ja tavoitteet soveltuvat myös kv. toimintaympäristöön. Monikulttuurisuus on osa asiakaskokemusosaamista.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Mikäli sinulla on jo opintojaksoon tavoitteisiin liittyvä osaaminen ja/tai olet suorittanut vastaavantyyppisen opintojakson aiemmin toisessa oppilaitoksessa, ole yhteydessä opettajaan aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi (AHOT).
Oppimistehtävät
1. Laadit asiakaskokemuksen kehittämistehtävän.
2. Myynnin ammattilaiset: analysointi ja keskustelutehtävä
3. Onnistunut myynnin kohtaaminen -tehtävä ja analyysi
4. Minä myyjänä ja asiakaspalvelijana -itsereflektointitehtävä
Arviointitavat
Arviointiin vaikuttavat oppimistehtävät sekä aktiivinen ja osaava osallistuminen lähiopetuskerroilla. Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5. Arviointi koostuu opiskelijan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista ryhmässä sekä opettajan tekemästä arvioinnista.