Asiakaskokemus ja myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: SAL001HH1A-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 13.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2023 - 19.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toimipiste
Vierumäen toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
20 - 40
Koulutus
LIIKO Liikunnanohjaaja
Opettajat
Outi Leppälä-Pekkinen
Outi Kangas-Korhonen
Ryhmät
CONTACT
Lähitoteutus
LIIKO21SVI
Liikunnanohjaajan koulutus, Vierumäki
Opintojakso
SAL001HH1A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Kevään lähiopetukset tiistaisin.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Oppiminen tapahtuu lähiopetuksessa, virtuaalisesti tai monimuotona.

Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tämän opintojakson näyttö muodostuu kolmesta tehtävästä, joista kaksi on kirjallisia tehtäviä ja yksi on simuloidun myyntitilanteen video. Näyttö rakentuu näin:
1. Perehdy oppimateriaaleihin ennen tehtävien tekemistä (oppikirja).
2. Valitse jokin itsellesi tuttu tuote, tavara tai palvelu, jota käytät kaikissa kolmessa tehtävässä. Ennen kuin aloitat tehtävien tekemisen, mieti kuka on asiakkaasi, minkälainen hän on ja minkä tuotteen/palvelun hän on ostamassa.
3. Valmistele kirjalliset tehtävät ohjeiden mukaisesti (ominaisuus-Etu-Hyöty -analyysi valitusta tuotteesta, tarvekartoituskysymysten ja vastaväitteiden laatiminen).
4. Toteuta simuloitu myynnin kohtaaminen -video ja tallenna se niin, että voit jakaa siitä linkin.
5. Palauta tehtävät Moodleen.
6. Opettaja arvioi tehtävät keskitetysti noin kerran kuukaudessa. Saat palautteen tehtävistäsi Moodleen.
7. Halutessasi voit varata Moodlen kautta ajan lyhyeen etätapaamiseen, jossa käsittelet saamaasi palautetta yhdessä opettajan kanssa.
Lisää ohjeita avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

Intro

Tiesitkö, että myyntiosaaminen kuuluu meille kaikille ja ilman myyntiä ei ole liiketoimintaakaan? Jokainen meistä myy jotain; ideoita, ajatuksia, osaamista, jne. Lähde mukaan tutustumaan myynnin kiehtovaan maailmaan ja kehittämään omaa myynnin osaamista!

Oppimateriaalit

Opintojakson monipuoliset digitaaliset materiaalit sekä:

Gerdt B., Korkiakoski K., 2016 Ylivoimainen asiakaskokemus, Talentum pro, Helsinki (e-kirjana Haaga-Heliassa)

Bergström, S. & Leppänen, A. 2015/2016. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki. Saatavissa e-kirjana Haaga-Helian kirjastossa.

Häntti, S., Karisto-Mertanen, L. & Kock, H. 2016. Oivaltava myyntityö : asiakkaana organisaatio. Edita, Helsinki.

Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki

Manning, Reese & Aherne. 2014 (tai mahdollisimman tuore). Selling today. Pearson Education

Ahvenainen P, Gylling J ja Leino S 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: tee asiakkaisistasi faneja. Kauppakamari e-kirja

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Asiakaskokemus ja myynti -opintojaksolla opit toimimaan palveluhenkisesti sekä asiakaslähtöisesti. Opit keräämään tietoa eri lähteistä ja kanavista, tunnistamaan asiakkaiden tarpeita sekä suunnittelemaan myyntitilanteen. Lisäksi opit tunnistamaan ja ideoimaan kokemusta parantavia ratkaisuja sekä esittelemään ne muille myyntihenkisesti.

Opetusmenetelminä ovat projektityöskentely, pienryhmätyöskentely, palvelumuotoilu, palveluympäristöjen havainnointi, tapausesimerkkien ratkominen lähiopetuksessa, itsenäiset oppimistehtävät ja oman osaamisen itsenäinen kehittäminen ja reflektointi.

Opintojakson alussa opiskelijan tulee kerrata aiemmin hänen suorittamansa "asiakasymmärrys ja markkinointi" -opintojakson sisällöt.

Työelämäyhteydet

Opintojaksolla on työelämälähtöisiä oppimistehtäviä ja esimerkki-caset perustuvat työelämään ja opiskelijan työllistymisen edistämiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Kansainvälisyys

Opintojakson sisällöt ja tavoitteet soveltuvat myös kv. toimintaympäristöön. Monikulttuurisuus on osa asiakaskokemusosaamista.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Mikäli sinulla on jo opintojaksoon tavoitteisiin liittyvä osaaminen ja/tai olet suorittanut vastaavantyyppisen opintojakson aiemmin toisessa oppilaitoksessa, ole yhteydessä opettajaan aiemmin hankitun osaamisen tunnustamiseksi (AHOT).

Oppimistehtävät

1. Laadit asiakaskokemuksen kehittämistehtävän.
2. Myynnin ammattilaiset: analysointi ja keskustelutehtävä
3. Onnistunut myynnin kohtaaminen -tehtävä ja analyysi
4. Minä myyjänä ja asiakaspalvelijana -itsereflektointitehtävä

Arviointitavat

Arviointiin vaikuttavat oppimistehtävät sekä aktiivinen ja osaava osallistuminen lähiopetuskerroilla. Opintojakso arvioidaan arvosanoin 1-5. Arviointi koostuu opiskelijan itsearvioinnista, vertaisarvioinnista ryhmässä sekä opettajan tekemästä arvioinnista.

Siirry alkuun