Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijaa analysoimaan omia coaching- ja fasilitointivalmiuksia ja niiden kehittämistarpeita. Opintojakso tarjoaa perustietoa coachingista ohjausmenetelmänä, valmentavana työotteena ja vuorovaikutustaitona sekä fasilitoinnin merkityksestä ja hyödyntämisestä päätöksenteon, yhteiskehittelyn ja yhteisöllisen oppimisen välineenä. Oppiminen tapahtuu workshopeissa, itsenäisesti perehtyen ja tiimeissä. Opintojaksolla on coaching-työpajoja ja paricoachingharjoituksia sekä fasilitointiharjoituksia. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Valitse ainakin yksi coachingia ja yksi fasilitointia käsittelevä kirja, jotka luet kurssin aikana ja käytät niiden antia myös tehtävissä. Hyviä teoksia ovat esim. seuraavat:
Jones, G. & Gorell, R. 2021. 50 top tools for coaching. Kogan Page.
Kantor, D. 2012. Reading the Room. Group Dynamics for Coaches and Leaders. John Wiley & Sons. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Rogers, J. 2016. Coaching skills. The definitive guide to being a coach. Fourth edition. McGraw-Hill.
Ruutu, S. 2020. Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Räsänen, M. (toim.) 2007. Coaching ja johtajuus. Valmentava ote esimiestyössä. Edita.
Schwarz, R. 2017 (or older). The Skilled Facilitator. A Comprehensive Resource for Consultants, Facilitator, Managers, Trainers and Coaches. 3rd edition. Jossey-Bass. Hoboken, N.J. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Starr, J. 2009. The Coaching Manual: The Definitive Guide to the Process, Principles and Skills of Personal Coaching. 2nd edition. FT Press / Pearson Education Limited. Harlow, England. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Wilkinson, M. 2012. The Secrets of Facilitation: The SMART Guide to Getting Results with Groups. John Wiley & Sons. New York. Löytyy myös e-kirjana HH Finnasta.
Lisäksi kurssin vaatimuksiin kuuluvat Moodlesta löytyvät artikkelit. Myös niitä hyödynnät tehtävissä.
Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutuksella on vierailuluento. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.
Pasilan toimipiste
Suomi
Kansainvälisyys näkyy aineistoissa ja tehtävissä. Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat osaltaan kansainvälistä näkökulmaa opintojaksolle.
23.08.2021 - 15.10.2021
Opintojaksolla on kolme palautettavaa tehtävää, jotka opiskelijan tulee palauttaa hyväksytysti suoritettuina saadakseen kurssiarvosanan. Tehtävät ovat seuraavat: Tehtävä 1 (ennakkotehtävä), 20 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään 9.9.2021 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on esittäytyä ja arvioida omaa nykyistä coaching ja/tai fasilitointiosaamista. Tehtävä 2 (coaching), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään 5.10.2021 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on coachata toista opiskelijaa kolmessa erillisessä sessiossa ja analysoida omaa coachingosaamista. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen. Tehtävä 3 (fasilitointi), 40 % kurssiarvosanasta, palautus viimeistään 14.10.2021 klo 23:55. Tehtävän tavoitteena on suunnitella fasilitoitu workshop ja dokumentoida suunnitelma. Erilliset ohjeet tulevat Moodleen . Ennakkotehtävän tarkempi ohje on Moodlessa. Muiden tehtävien ohjeet avaan ennakkotehtävän palauttaneille 10.9.2021. Huomaathan, että tapaamisissa teemme pienempiä tehtäviä ja harjoituksia. Pakollinen oman oppimisen itsearviointi tehdään workshop-tapaamisessa.
14.06.2021 - 20.08.2021
Opintojaksolla on yhteensä kolme tapaamista: yksi lauantai ja kaksi arki-iltaa. Voidaksesi osallistua kurssille, tulee sinun palauttaa ennakkotehtävä ajoissa ja olla paikalla lauantain tapaamisessa. Tapaamiset ovat Zoomissa vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Tapaamisten ajankohdat ja teemat ovat seuraavat:
La 11.9.2021 klo 9:00-15:45 Zoomissa. Teemat: Orientaatio. Coaching ja fasilitointi; käsitteet, lähestymistavat, mallit ja harjoitukset
Pe 24.9.2021 klo 17:40-20:30 Zoomissa. Teemat: Vierailuluento, coaching ja fasilitointi prosesseina ja työkaluina organisaation kehittämisessä, harjoitukset
Pe 15.10. klo 17:40-20:30 Zoomissa. Teemat: Fasilitointityöpaja. Taitojen kehittyminen coachina ja fasilitaattorina
Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) myötä kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla. Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa tarkemmin AHOTin soveltamisesta. Lisätietoja AHOT-prosessista löytyy MyNetistä.
Heli Bergström
15 - 40
Katso tapaamiset ja tehtävät.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5