Opintojakso toteutetaan 1. periodilla tiistai-iltaisin klo 17.40 – 20.30 Zoomissa. Hyväksytty suoritus edellyttää osallistumista vähintään puoleen tapaamisista. Ohjaajana KTT Eija Kärnä. Toteutustapa on yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Keskustelut ja yhteiskehittäminen ovat kurssin parasta ydintä. Tapaamisten välissä opiskelijat tekevät pääosin tiedonhakua ja tiedon soveltamista käytäntöön yksilöinä. Kaikissa tehtävissä on oleellista vertailu ja pohdinta käytännön ja alan kirjallisuuden välillä.
Pedagogisina lähestymistapoina ovat flipped & experiental learning = käänteinen & kokemuksellinen oppiminen. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen, aiheiden peilailua käytäntöön ennen yhteisöllistä työskentelyä sekä osallistumista yhteiskehittämiseen ainakin jossain määrin. Työskentelytavat edistävät tiedon soveltamista ja opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Anita Pösö
Työn muutokseen liittyvä materiaali (kaikki löytyvät sähköisinä)
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana. Voit myös itse hakea vastaavaa kirjallisuutta.
· Deloitte 2024 Global Human Capital Trends Deloitte.com/insights/articles/global-human-capital-trends-2024
· Gartner: Future of Work Trends 2024, Gartner.com/articles/9-future-of-work-trends-for-2024
· World Economic Forum, Future of Jobs Report 2023 WEF_Future_of_Jobs_2023
· Ranki, S. 2023. HELP-katsaus : Työelämän muutosnäkymät. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-067-6
· Podcasteja: Työ 2030, Aalto yliopisto ja Työelämän tutkimus: Työ nyt ja tulevaisuudessa: Eväitä ajatteluun -podcast | Podcast on Spotify
· eOppiva ja Sitra: Näkymiä muutoskykyyn -koulutuskokonaisuus eoppiva.fi/koulutukset/nakymia-muutoskykyyn/
Organisaatioista ja organisoitumisesta esim:
• Child, J. 2015. Organization: Contemporary Principles and Practice, 2nd Edition. Wiley 2015
• Clegg, Hardy, Lawrence & Nord. The SAGE Handbook of Organization Studies. Second Edition
• Clegg, Kornberger, Pitsis, Mount. 2019. Managing & organizations: an introduction to theory and practice
• Luhman, John T. ; Cunliffe, Ann L. 2013. Key concepts in organization theory
• Hatch, Mary Jo. 2018. Organization theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives
• Miles, J. A. 2012: Management and Organization Theory: A Jossey-Bass Reader
• Miles, J. A. 2014. New Directions in Management and Organization Theory
• Tukena voi hyödyntää: Harisalo, R. 2021. Organisaatioteoriat, Tietosanoma ja/tai Lämsä & Hautala/Päivike. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita
Lisäksi kurssin muihin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita.
Mahdollisesti vierailijaluento, vahvistetaan myöhemmin. Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin myös kv näkökulmia hyödyntäen.
Pasilan toimipiste
Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelypajoja, joissa tuloksia ja työskentelyä arvioidaan.
Suomi
19.08.2024 - 11.10.2024
Oppimistehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, työn muutos ja kestävä kehittäminen 1 a. (= Ennakkotehtävä, palautus ensimmäisen kurssiviikon aikana) Opiskelija kuvailee kurssikuvauksen ja oman työn ja ammatillisten kehittymistavoitteidensa pohjalta oppimistavoitteitaan kurssilla. 1 b. (= Ennakkotehtävä, palautus ensimmäisen kurssiviikon aikana) Opiskelija tutustuu työelämän muutoksen materiaaleihin kattavasti/valikoiden itseään kiinnostavia raportteja ja podcasteja, jotka koskevat työn muutosta, ja peilaa omaa osaamistaan, potentiaaliaan, työtään ja työyhteisönsä toimintatapoja ja kehitystä niihin. Pohdinta kootaan vapaamuotoiseen ajatuskarttaan (mindmap). Lähteet merkitään viitteinä ja kootaan lähdeluetteloon (ks. HH raportointiohjeet tai LibGuides) 1 c. Ensimmäinen viikkotehtävä. Opiskelija käy läpi eOppivan ja Sitran koulutusmateriaalin Muutosjoustavuudesta (30-60 min), lataa todistuksen suorituksesta ja liittää Moodleen. Lisäksi opiskelija kokoaa omat "heurekansa" ajatuskarttaan keskustelun pohjaksi. Tuotokset palautetaan Moodleen ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. Oppimistehtävä 2: Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelu, vertailu ja arviointi Tuntitehtäviä ryhmissä, vapaamuotoisia lyhyitä esityksiä tuntien aikana, tuotokset esim. tiivistelmät, taulukot, mindmapit, pp ym. dokumentoidaan Moodleen. Opiskelijat valmistautuvat yhteissessioiden aiheisiin hakemalla tietoa, lukemalla kirjallisuutta ja palauttamalla muistiinpanonsa yksilöinä Moodleen. a. Tarkastellaan oman tai itselle tutun organisaation organisoitumista, toimivuutta ja jännitteitä. Valitaan vertailukohteiksi 1-2 muuta yritystä tai organisaatiota, joiden toimintatavoista itsellä on tai on yleisesti saatavilla tietoa esim. talousalan lehdissä. Valitut organisaatiot ovat mielellään kasvavia, kehittyviä ja menestyviä. Vertailut kootaan esim. vapaamuotoisiin taulukoihin. b. Tarkastellaan itseorganisoituvien/-ohjautuvien organisaatioiden toimintaa ja vertaillaan esim. oman organisaation toimintaan. Tarkastelun pohjalta arvioidaan organisoitumismallien tehokkuutta, tuloksellisuutta ja mielekkyyttä. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittäminen arvoa tuottaen. 3 a. Tutustutaan arvontuottamisen logiikoihin ja peilataan niitä oman organisaation arvontuottamiseen ja sen potentiaaliin 3 b. Tutustutaan kehittämisen menetelmiin. 3 c. Suunnitellaan, toteutetaan ja/tai reflektoidaan organisaation kehittämiseen liittyvää projektia. Yksilö/ryhmätoteutus (1-5 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, suullinen esitys 10-15 min (max) tai kirjallinen raportointi (max 5 sivua). Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 4: Oma ”take-away” kurssilta, oman oppimisen arviointi peilaten kurssitavoitteisiin, alan kirjallisuuteen, omaan työtilanteeseen/työelämään tai yrityksiin yleensä, raporttina, 1x A4 tai pp ja videona, max 10 min. Lähteet ja viitteet merkitään. Tavoitteena on tehdä näkyväksi omaa osaamistaan ja koota kurssilta itselle ja omaa työtä varten merkityksellisiä asioita, linkkejä, kirjavinkkejä yms, joita voi hyödyntää työelämässä. Huom. Ei kurssipalaute! Lisäksi: Oman oppimisen arviointitehtävä Haaga-Helialle tehdään E-lomakkeella.
03.06.2024 - 16.08.2024
V1: Työn muutos, muutoskyvykkyys ja kestävä työn kehittäminen
V2: Muuttuvat käsitykset organisaatiosta ja toimijuudesta
V3: Organisaatioista organisoitumiseen
V4: Itseohjautuvuus ja itseohjautuvat organisaatiot
V5: Organisaation kehittäminen ja diagnostiset menetelmät
V6: Yhteiskehittäminen ja arvon tuottaminen
V7: Organisaation vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä
V8: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, opiskelijoiden esityksiä, oppimisen arviointia
Annetut kokonaispalautteet edellisessä toteutuksessa: mediaani 4.
Esimerkkejä avoimesta palautteeseta:
- Innostavat ja mielenkiintoiset luennot
- Lähikerroilla käytiin paljon asiaa, mutta aikaa oli myös keskusteluille ja pienryhmätyöskentelylle.
- Jatkossa lähipäivien ryhmätehtäviä vähemmän.
- Tärkeä ja ajankohtainen opintokokonaisuus.
Eija Kärnä
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1
Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
Arvosana 3
Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
1.00 op
H-5