•   Organisaatiot muutoksessa ORG2HM001-3042 21.08.2023-13.10.2023  5   (EVENING, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.Tämä opintojakso kuuluu ylemmän ammattikorkeakoulun (YAMK) opetussuunnitelmaan. Opintojakson suorittaminen edellyttää ylemmän ammattikorkeakoulun opiskeluoikeutta.
    Sisältö
    - Muuttuva työ
    - Toimijuus ja työn tuunaus
    - Organisaation inhimillinen ja sosiaalinen pääoma
    - Muuttuvat käsitykset organisaatiosta
    - Uudet tavat organisoida
    - Organisaatiojännitteet
    - Organisaation kehittäminen ja eettisyys
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen CONTACT, ONLINE ja BLENDED -toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
    Lisätiedot
    Kurssi korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssin Muutoksen johtaminen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan 1. periodilla tiistai-iltaisin klo 17.40 – 20.30 Zoomissa. Ohjaajana Eija Kärnä. Toteutustapa on yhteisöllinen ja keskusteleva. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn aiheisiin johdattelevia. Keskustelut ja yhteiskehittäminen on kuitenkin kurssin parasta ydintä. Tapaamisten välissä opiskelijat tekevät pääosin tiedonhakua ja tiedon soveltamista käytäntöön yksilöinä. Kaikissa tehtävissä on oleellista vertailu ja pohdinta käytännön ja alan kirjallisuuden välillä.
    Pedagogisina lähestymistapoina ovat flipped & experiental learning = käänteinen & kokemuksellinen oppiminen. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä aiheiden peilailua käytäntöön ennen yhteisöllistä työskentelyä. Työskentelytavat edistävät tiedon soveltamista ja opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Työn muutokseen liittyvä kirjallisuus (kaikki löytyvät sähköisinä)
    Muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson alussa tai aikana. Voit myös itse hakea vastaavaa kirjallisuutta.
    · Deloitte, 2021 The future of work is here
    · Gartner: 9 Future of Work Trends Post Covid-19, Turner & Baker 16.6.2022 Linkki
    · Kilpi, E., 2016 ed. Perspectives on new work. Sitra Studies 114. Perspectives on new work
    · Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla: skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Työelämä 2030
    · Lane, M. & Saint-Martin, A. 2021, "The impact of Artificial Intelligence on the labour market What do we know so far?", OECD Social, Employment and Migration Working Papers, No. 256, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/7c895724-en.
    · MIT (2020): The work of the future
    · Ranki, S. 2023. HELP-katsaus : Työelämän muutosnäkymät. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-067-6
    · TEM 2021: Tekoäly 4.0. Ensimmäinen väliraportti: käynnistysvaiheesta toteutusvaiheeseen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 2020:29. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-643-7, Tekoäly 4.0

    Organisaatioista ja organisoitumisesta esim:
    • Child, J. 2015. Organization: Contemporary Principles and Practice, 2nd Edition. Wiley 2015
    • Clegg, Hardy, Lawrence & Nord. The SAGE Handbook of Organization Studies. Second Edition
    • Clegg, Kornberger, Pitsis, Mount. 2019. Managing & organizations: an introduction to theory and practice
    • Luhman, John T. ; Cunliffe, Ann L. 2013. Key concepts in organization theory
    • Hatch, Mary Jo. 2018. Organization theory: modern, symbolic, and postmodern perspectives
    • Miles, J. A. 2012: Management and Organization Theory: A Jossey-Bass Reader
    • Miles, J. A. 2014. New Directions in Management and Organization Theory
    • (mahdollisesti tueksi Lämsä & Hautala/Päivike. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita)
    Lisäksi kurssin muihin aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja artikkeleita.

    Työelämäyhteydet

    Mahdollisesti vierailijaluento, vahvistetaan myöhemmin. Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin myös kv näkökulmia hyödyntäen.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei kirjallista tenttiä. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelypajoja, joissa tuloksia ja työskentelyä arvioidaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    21.08.2023 - 13.10.2023

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, työn muutos ja kehittäminen a. Opiskelija kuvailee kurssikuvauksen ja oman työn ja ammatillisten kehittymistavoitteidensa pohjalta oppimistavoitteitaan kurssilla. b. Opiskelija lukee kirjallisuuslistalta kattavasti/valikoiden itseään kiinnostavia artikkeleita/raportteja, jotka koskevat työn muutosta, ja peilaa omaa osaamistaan, potentiaaliaan, työtään ja työyhteisönsä toimintatapoja ja kehitystä niihin. Pohdinta kootaan vapaamuotoiseen ajatuskarttaan (mindmap). Lähteet merkitään viitteinä ja kootaan lähdeluetteloon (ks. HH raportointiohjeet tai LibGuides) Tuotokset palautetaan Moodleen ja niitä käydään läpi yhteisöllisesti keskustellen. Oppimistehtävä 2: Organisaatiomallien ja organisoitumisen tarkastelu, vertailu ja arviointi Tuntitehtäviä ryhmissä, vapaamuotoisia lyhyitä esityksiä tuntien aikana, tuotokset esim. tiivistelmät, taulukot, mindmapit, pp ym. dokumentoidaan Moodleen. Opiskelijat valmistautuvat yhteissessioiden aiheisiin hakemalla tietoa, lukemalla kirjallisuutta ja palauttamalla muistiinpanonsa yksilöinä Moodleen. a. Tarkastellaan oman tai itselle tutun organisaation organisoitumista, toimivuutta ja jännitteitä. Valitaan vertailukohteiksi 1-2 muuta yritystä tai organisaatiota, joiden toimintatavoista itsellä on tai on yleisesti saatavilla tietoa esim. talousalan lehdissä. Valitut organisaatiot ovat mielellään kasvavia, kehittyviä ja menestyviä. Vertailut kootaan esim. vapaamuotoisiin taulukoihin. b. Tarkastellaan itseorganisoituvien/-ohjautuvien organisaatioiden toimintaa ja vertaillaan esim. oman organisaation toimintaan. Tarkastelun pohjalta arvioidaan organisoitumismallien tehokkuutta, tuloksellisuutta ja mielekkyyttä. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, Yksilö/ryhmätoteutus (1-5 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, suullinen esitys 10-15 min (max) tai kirjallinen raportointi (max 5 sivua). Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Lähteet ja viitteet merkitään. Oppimistehtävä 4: Oma ”take-away” kurssilta, oman oppimisen arviointi peilaten kurssitavoitteisiin, alan kirjallisuuteen, omaan työtilanteeseen/työelämään tai yrityksiin yleensä, raporttina, max 1x A4 tai pp ja videona, max 10 min. Lähteet ja viitteet merkitään. Tavoitteena on tehdä näkyväksi omaa osaamistaan ja koota kurssilta itselle ja omaa työtä varten merkityksellisiä asioita, linkkejä, kirjavinkkejä yms, joita voi hyödyntää työelämässä.

    Ilmoittautumisaika

    12.06.2023 - 18.08.2023

    Aikataulu

    V1: Työn muutos ja kestävä työn kehittäminen
    V2: Muuttuvat käsitykset organisaatiosta
    V3: Organisaatioista organisoitumiseen
    V4: Itseohjautuvuus ja itseohjautuvat organisaatiot
    V5: Organisaation kehittäminen ja diagnostiset menetelmät
    V6: Yhteiskehittäminen ja arvon tuottaminen
    V7: Organisaation vuorovaikutteisia kehittämismenetelmiä
    V8: Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, opiskelijoiden esityksiä, oppimisen arviointia

    Ryhmä
    • EVENING
    • MACOMF
    • MAENTF
    • ONLINE
    • MASTRF
    • MASALF
    Arviointikriteerit

    Annetut kokonaispalautteet edellisessä toteutuksessa: mediaani 4.

    Esimerkkejä avoimesta palautteeseta:
    - Innostavat ja mielenkiintoiset luennot
    - Lähikerroilla käytiin paljon asiaa, mutta aikaa oli myös keskusteluille ja pienryhmätyöskentelylle.
    - Jatkossa lähipäivien ryhmätehtäviä vähemmän.
    - Tärkeä ja ajankohtainen opintokokonaisuus.

    Opettaja

    Eija Kärnä

    Paikkoja

    31 - 60

    Arviointitavat

    Opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
    Arvosana 1
    Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
    Arvosana 3
    Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
    Arvosana 5
    Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5