•   Organisaatiot muutoksessa ORG2HM001-3024 27.03.2023-19.05.2023  5   (MAICTF, ...) +-
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
    Sisältö
    - Muuttuva työ
    - Toimijuus ja työn tuunaus
    - Organisaation inhimillinen ja sosiaalinen pääoma
    - Muuttuvat käsitykset organisaatiosta
    - Uudet tavat organisoida
    - Organisaatiojännitteet
    - Organisaation kehittäminen ja eettisyys
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.
    Lisätiedot
    Kurssi korvaa edeltävän opetussuunnitelman kurssin Muutoksen johtaminen.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan kokonaan ei-synkronisena verkkototeutuksena, mikä tarkoittaa sitä, että yhteisiä tapaamisia ei ole lukuunottamatta mahdollista vapaaehtoista Zoom -kick offia. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä tehtävien itsenäistä tekemistä.

    Tehtävät ovat yksilötehtäviä sekä mahdollisesti verkkokeskustelutehtäviä sekä vertaisarviointia. Tehtävissä pohditaan työkokemuksia ja verrataan niitä alan kirjallisuuteen. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja ja kriittistä ajattelua.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Materiaali ilmoitetaan Moodle-alustalla ja sisältää mm. työelämäraportteja ja tieteellisiä artikkeleita. Osa materiaalista on englanninkielistä.Alla on joitakin esimerkkejä materiaalista.

    Muuttuva työ

    1. Alasoini, T. & Houni, P. (toim.) 2019. Work up! Tulevaisuuden työ. TEM oppaat ja muut julkaisut 3/2019, verkkojulkaisu. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299

    2. Kokkinen, L. (toim.) 2020. Hyvinvointia työstä 2030-luvulla skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. https://www.julkari.fi/handle/10024/140712

    3. Teknologiateollisuus r.y. 2021. Välähdyksiä tulevaisuuteen – näin työelämä uudistuu. https://teknologiateollisuus.fi/sites/default/files/inline-files/Teknologiateollisuus_Valo_Tyokulttuurin_Kirkastus_2021.pdf

    4. Kjellberg, A., Tuominen, V., Antonen, J. & Lähteenmäki, T. 2022. Mitä tapahtuu huomenna työlle? -podcast (raportti). Ellun Kanat. https://ellunkanat.fi/mth-tyolle/

    Organisoituminen

    Nieminen, M., Talja, H., Heikkilä, J-P., Airola, M., Viitanen, K. & Tuovinen, J. 2017. Muutosjoustavuus - organisaation resilienssin tukeminen. VTT Research.

    Organisaation kehittäminen

    Gilpin-Jackson, Y. 2013. Practicing in the Grey Area between Dialogic and Diagnostic Organization Development. OD Practitioner

    Työelämäyhteydet

    Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Osa tehtävistä voi olla monivalintatenttejä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Osa materiaalista on kansainvälisiä ja englanninkielisiä.

    Ajoitus

    27.03.2023 - 19.05.2023

    Oppimistehtävät

    Opintojaksossa on kolme suurta teemaa: Työn muutos, organisoituminen sekä organisaation kehittäminen. Jokaisesta teemasta on oppimistehtäviä. Tehtäviä on yhteensä 5 - 8 ja ne edellyttävät viikottaista työskentelyaikaa. Esimerkki tehtävistä alla: Lue yksi työn murrosta käsittelevä raportti (vaihtoehdot on annettu, ks. ylläoleva). Tee muistiinpanoja työhön vaikuttavista muuttujista ja trendeistä sekä peilaa näitä omaan työhösi. Piirrä miellekartta (mindmap), jossa avaat tätä reflektointia. Liitä miellekarttaan myös tiedot käyttämistäsi lähteistä. ?

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2023 - 24.03.2023

    Aikataulu

    Opintojakson toteutus sijoittuu aikavälille 18.1 - 21.3.2021.

    Aloitustilaisuus Zoomissa ke 20.1 klo. 16.00 - 17.30 (ei pakollinen)

    Ryhmä
    • MAICTF
    • MALEAF
    • MAPO
    • MAEXPFHA
    • MAENTF
    • VIRTUAL
    • MADIGF
    • MASTRF
    • MASALF
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    AHOT tai opinnollistaminen on sovittava vähintään kolme viikkoa ennen opintojakson aloitusta HOPSissa ja edellyttää hyväksyttyä opiskelupaikkaa tällä toteutuksella. Ohjeet MyNetissä.

    Arviointikriteerit

    Annetut kokonaispalautteet edellisessä toteutuksessa: mediaani 4.

    Esimerkkejä avoimesta palautteeseta:
    - Innostavat ja mielenkiintoiset luennot
    - Lähikerroilla käytiin paljon asiaa, mutta aikaa oli myös keskusteluille ja pienryhmätyöskentelylle.
    - Jatkossa lähipäivien ryhmätehtäviä vähemmän.
    - Tärkeä ja ajankohtainen opintokokonaisuus.

    Opettaja

    Margit Suurnäkki

    Paikkoja

    31 - 100

    Arviointitavat

    Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin (alla). Arviointiskaala enimmäispistemäärä on 100 pistettä, jolloin vähintään 50 pistettä = 1, vähintään 60 pistettä = 2, vähintään 70 pistettä = 3, vähintään 80 pistettä = 4 ja vähintään 90 pistettä = 5.

    Arvosana 1

    Opiskelija tunnistaa joitakin työn murroksen trendejä ja reflektoi omaa työtään muutoksia vasten. Opiskelija tunnistaa erilaisia organisaatiokäsityksiä, organisoitumistapoja sekä jännitteitä organisaatioissa. Hän osaa määritellä joitakin organisaation kehittämisen lähestymistapoja ja osaa soveltaa osaamistaan kehittämissuunnitelmassa. Opiskelija kirjoittaa asiatekstiä.

    Arvosana 3

    Edellisten lisäksi hän tunnistaa keinoja kehittää toimijuutta työssä. Hän soveltaa erilaisia organisaatiokäsityksiä organisaation toiminnan kuvaamiseen ja analysointiin. Hän osaa suositella sopivia organisoitumisen ja organisaation kehittämisen menetelmiä tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän osaa eritellä organisointiin liittyviä jännitteitä sekä niiden syntyä ja seurauksia. Hän tunnistaa eri kehittämistapojen keskeisiä ominaisuuksia ja osaa soveltaa organisaation kehittämiseen liittyviä käsitteellisiä malleja käytännön tilanteiden suunnitteluun ja/tai analysointiin. Hän tunnistaa ja pohtii muutoksiin ja kehittämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on melko sujuvaa.

    Arvosana 5

    Edellisten lisäksi hän osaa erotella useita työn murroksen trendejä sekä osaa arvioida niiden vaikutuksia oman työnsä tulevaisuuteen. Opiskelija osaa monitahoisesti arvioida omaan työhönsä, organisoimiseen sekä organisaation kehittämiseen liittyviä tekijöitä eri näkökulmista. Tämän hän osoittaa kriittisesti vertailemalla, perustelemalla ja hyödyntämällä useita teoreettisia käsitteitä ja malleja. Opiskelijan akateeminen kirjoittaminen on sujuvaa.

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5