Opintojakso toteutetaan intensiivitoteutuksena. Luennot ovat tiiviitä ja työskentelyn ja keskustelun aiheisiin johdattelevia. Työskentelytapa edellyttää opiskelijalta itsenäistä tutustumista aiheisiin ja kirjallisuuteen sekä tehtäviin valmistautumista ennen lähiopetusta. Jos opiskelija ei pääse osallistumaan yhteisölliseen työskentelyyn, hän voi panostaa vahvemmin kirjallisiin tehtäviin.
Tapaamisten välissä opiskelijat tekevät myös yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä, joissa he pohtivat työkokemuksiaan ja vertaavat niitä alan kirjallisuuteen. Työskentelytavat edistävät opiskelijoiden kognitiivisia metataitoja, kuten ongelmanratkaisutaitoja, kriittistä ajattelua, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, koordinointikykyä ja joustavuutta.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä, jonka ohjeet lähetetään opiskelijoille viikkoa ennen opintojakson aloituspäivämäärää.
Muuttuva työ (e-julkaisuja)
Alasoini, T. & Houni, P. (toim.) 2019. Work up! Tulevaisuuden työ. TEM oppaat ja muut julkaisut 3/2019, verkkojulkaisu. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161299
International Labour Organization. 2019. World Employment Social Outlook. https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/2019/WCMS_670542/lang--en/index.htm
Jousilahti, J., Koponen, J., Koskinen, M., Leppänen, J., Lätti, R., Mokka, R., Neuvonen, A., Nuuytinen, J. & Sulkkanen, H. 2017. Työ 2040. Skenaarioita työn tulevaisuudesta. Demos. https://www.demoshelsinki.fi/julkaisut/tyo-2040-skenaarioita-tyon-tulevaisuudesta/
Kilpi, (ed.) 2016. Perspectives on new work. Sitra Studies 114. https://www.sitra.fi/en/publications/perspectives-new-work/
Koski, O. & Husso, K. (toim.). 2018. Tekoälyajan työ: neljä näkökulmaa talouteen, työllisyyteen, osaamiseen ja etiikkaan. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 19/2018. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/160931
Meda, D. 2017. The future of work: the meaning and value of work in Europe. International Labor Organisation. https://www.ilo.org/global/research/publications/papers/WCMS_532405/lang--en/index.htm
Toiminen, M. (toim.) 2017. Välähdyksiä tulevaisuudesta, Sitran ja Telan julkaisu. Mindmill Network. https://www.tela.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/tela/embeds/telawwwstructure/21108_Valahdyksia_tulevaisuudesta.pdf
World Economic Forum. 2018. The Future of Jobs report. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2018
Muiden teemojen materiaali ilmoitetaan myöhemmin.
Mahdollinen vierailijaluento vahvistetaan myöhemmin. Opintojakson tehtäviä ja teemoja peilataan opiskelijoiden työkonteksteihin ja organisaatioihin.
Haagan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Kv-lähteet.
28.08.2020 - 16.10.2020
Jokaisesta teemasta on oppimistehtäviä sekä lähiopetuksessa että yksilötehtävinä. Oppimistehtävät muodostavat parhaimmillaan juonellisen jatkumon, mutta ovat tehtävissä myös erillisinä. Tuntitehtävät Jokaisesta teemasta on oppimistehtäviä sekä lähiopetuksessa että yksilötehtävinä. Oppimistehtävät muodostavat parhaimmillaan juonellisen jatkumon, mutta ovat tehtävissä myös erillisinä. Oppimistehtävä 1 Ennakkotehtävä: Omat oppimistavoitteet, oma työ ja työn muutos (Enintään 20 pistettä) Osa 1. Valitse annetusta luettelosta ainakin yksi, mielellään kaksi, työn murrosta käsittelevää artikkelia/raporttia. Tee muistiinpanoja työhön vaikuttavista muuttujista ja trendeistä sekä peilaa näitä omaan työhösi. Piirrä ajatuskartta (mindmap), jossa avaat tätä reflektointia. Liitä ajatuskarttaan myös tiedot käyttämistäsi lähteistä. (Enintään 20 pistettä.) Palauta ennakkotehtävä Moodleen viimeistään 4.9.2020. Palauttamalla ennakkotehtävät vahvistat paikkasi opintojaksolla. Ellei ennakkotehtävää ole palautettu määräaikaan mennessä, paikkasi saa jonossa oleva opiskelija, jonka puolestaan on palautettava ennakkotehtävä viimeistään 9.9.2020. Ota ennakkotehtävät myös mukaan myös ensimmäiselle tapaamiskerralle, jolloin keskustelemme aiheista. Osa 2. Pidä muutaman tunnin ajan ennen opintojakson alkua kirjaa kaikista työhösi liittyvistä kohtaamisistasi organisaatiossasi sekä sen sidosryhmien kanssa. Kohtaamiset voivat olla kasvotusten tai teknologian (sähköposti, Skype jne.) avulla tapahtuneita – kohtaat myös aina ihmisiä, et yksiköitä etkä organisaatioita. Piirrä kohtaamisista monikehäinen ympyrä, jonka keskustassa olet itse, jonka seuraavalla sisäkehällä ovat ne henkilöt, joiden kanssa olet eniten tekemisessä, seuraavalla muut. Voit myös esim. viivan paksuudella tai henkilön ikonin (esim. nimikirjaimet) suuruudella viestiä muita kohtaamiseen tai suhteeseen liittyviä ominaisuuksia (esim. keskinäiset roolit, kohtaamisten tuloksellisuus tms.). Voit laittaa myös ympyrän ulkopuolelle henkilöitä, joihin et ollut yhteydessä, vaikka sinun olisi pitänyt olla. Jos et ole juuri nyt työssä, niin tutki esim. kohtaamisiasi opintoihisi tai vapaa-ajan aktiivitoimintaan liittyen. Molemmat kartat voivat olla käsin piirrettyjä, ellet erityisesti halua käyttää jotakin ohjelmaa. Ota piirroksista kuva ja palauta ne Moodleen. Oppimistehtävä 2: Organisoituminen (Enintään 40 pistettä) Organisoitumiseen liittyvä tehtävä joko yksilö- tai pienryhmätoteutuksena (1-3 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa. Oppimistehtävä 3: Organisaation kehittäminen (Enintään 40 pistettä) Organisaation kehittämiseen liittyvä soveltava tehtävä, joko yksilö- tai pienryhmätoteutuksena (1-3 opiskelijaa) valitussa työorganisaatiossa, kirjallinen raportointi. Jos tehdään ryhmässä, on jokaisen opiskelijan osuus tehtävä raportissa näkyväksi. Käytäntöä peilataan kattavasti alan kirjallisuuteen. Lisäksi: Oman oppimisen arviointitehtävä. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
15.06.2020 - 28.08.2020
Ensimmäinen lähipäivä: Työn murros
Toinen lähipäivä: Organisoituminen
Kolmas lähipäivä: Organisaation kehittäminen
AHOT tai opinnollistaminen - sovittava vähintään kolme viikkoa ennen opintojakson aloitusta HOPSissa ja edellyttää hyväksyttyä opiskelupaikkaa tällä toteutuksella. Ohjeet MyNetissä.
Annetut kokonaispalautteet edellisessä toteutuksessa: mediaani 4.
Esimerkkejä avoimesta palautteeseta:
- Innostavat ja mielenkiintoiset luennot
- Lähikerroilla käytiin paljon asiaa, mutta aikaa oli myös keskusteluille ja pienryhmätyöskentelylle.
- Jatkossa lähipäivien ryhmätehtäviä vähemmän.
- Tärkeä ja ajankohtainen opintokokonaisuus.
Eija Kjelin
15 - 40
Tehtävä 1: Omat oppimistavoitteet, oma työ ja työn murros (20 %)
Tehtävä 2: Organisoituminen (40 %)
Tehtävä 3: Organisaation kehittäminen (30 %)
Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin. Arviointiskaala enimmäispistemäärä on 100 pistettä, jolloin vähintään 50 pistettä = 1, vähintään 60 pistettä = 2, vähintään 70 pistettä = 3, vähintään 80 pistettä = 4 ja vähintään 90 pistettä = 5.
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
0.00 op
H-5