Innehåll
Nordisk kultur, affärskultur och affärsverksamhetsmiljö: Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island
Möten, visuell marknadsföring, projektarbete
Professionell kommunikation (skriftlig, projektkommunikation)
Metoder
Forskande och utvecklande inlärning; Självständigt arbete och grupparbete (inlärningsuppgifter och korta uppgifter); Processkrivning
Multimodal inlärning
Besök; reflektion; Utvärdering av egen och gruppens inlärning
Digitalt material på webben och Moodle
Autentiskt material från affärslivet
Företagsbesök, gästföreläsare och samarbete med företag och nordiska organisationer. Vi jobbar med terminsprojekten.
Porvoon toimipiste
Ingen tentamen.
Slutprov i fall den studerande inte lämnar in tillräckligt med egna texter (som inte
producerats i grupp eller med något översättningsprogram eller korrigerats av någon annan).
Nordiskt material och innehåll, studieresa till Sverige och samarbete med nordiska organisationer.
20.01.2020 - 22.05.2020
Inlärningsuppgift 1: Aktuellt inom din bransch/Samhället i förändring 10 % Välj någon svenskspråkig tidning eller vissa branschtidningar och följ diskussionen om ett valt tema under minst två veckor. Temat kan gälla visuell marknadsföring eller ett aktuellt samhälleligt tema (t ex en av megatrenderna - Sitra, megatrender2017 https://www.sitra.fi/sv/ämnen/megatrender/#aktuellt) Rapportera med en multimedial rapport i vilken du sammafattar diskussionen du följt och ger egna synpunkter på temat på svenska. Kom ihåg att ange dina källor och att du ska använda egna ord i rapporten. Rapporten ska vara multimedial och längre text med fullständiga. Inlämning 14.2. Alla ska dela sina rapporter för hela gruppen och temana diskuteras. Inlärningsuppgift 2: Projektkommunikation, individuellt, 10 %, 1-5 gemensamt och självständigt skrivna texter för projektet, enkät Ni kommer att skapa svenska texter för ert projekt och skapa enkät. Vi använder processkrivning vilket innebär att enkäterna skrivs, kommenteras, granskas och skrivs om. Svenska versioner av enkäterna ska vara färdiga (korrigerade, omskrivna vk 9, 28.2) Slutliga texter lämnas in 6.3. Inlärningsuppgift 3: Nordens dag 23.3. kl 13 - 15 1a) nordisk design, grupparbete 10% Vi har Nordens dag –mässa på campus den 23 mars. Ni ska presentera nordisk design från Danmark, Island och Norge. Ni ska laga en utställning med affischer, videor, frågespårt eller dylikt. Andra studerande ska besöka utställningen under dagen. Bekanta er med design och bestäm er för innehållet. Lämna in en preliminär plan 19.3 och laga utställningen med material för den 23 mars Inlärningsuppgift 4: Mötesdokumentation, grupparbete, 20 % Bedömning 1 - 5, grupper på 3 -4 personer Planera och genomför ett möte – välj ämne och roller (ordförande, sekreterare, deltagare med vissa uppgifter) Mötet kan gärna vara ett projektmöte. Skriv agenda och förbered innehållet. Spela in mötet och skriv pm. Mötet ska vara i 30 min. Lämna in era mötesdokument och länk till videon på Moodle senast 10.4. Inlärningsuppgift 5. Planering, utförande och rapportering av studieresan i Jönköping, presentation/workshop, grupp, godkänt-icke-godkänt rapport, individuellt, 30%, bedömning: 1-5 a) i grupp planera en presentation över Haaga-Helia och ert utbildningsprogram eller en workshop om ett valbart tema kring er bransch eller kultur som ska ges under resan i Jönköping för svenska studerande. b) Skriv rapport om resan i Jönköping. Laga gärna en multimedial rapport med text (fullständiga meningar och löpande text), bild och video. Innehåll - kort beskrivning av resan, dess innehåll och syfte - beskrivning av din presentation/workshop och hur den gick - sammanfattning av två föreläsningar eller workshoppar som du deltog under resan - diskussion om det du lärde dig - egen reflektion över hur det var att delta de svenska aktiviteterna, resan och utvecklingsideér Kom ihåg att strukturera rapporten och inkludera en inledning och avslutning/slutsatser samt en källförtecking. Texten ska vara sammanhängande och du ska skriva fullständiga meningar. Använd lång rapportform och skriv minst 6 sidor (inte mer än 8). Lämna in rapporten senast 15.5 då de diskuteras. Muntlig slutreflektion i grupp, 15.5 godkänt/icke-godkänt Reflektera kursens innehåll och egen inlärning. Laga en presentation för att visa dina bästa arbeten. Ge förslag till eget vitsord – motivera!
02.01.2020 - 24.01.2020
Preliminärt program
Vecka 5 31.1 Kursintroduktion, målsättning (skriva) och planering
Vecka 6 7.2 Resan i Jönköping, projektkommunikation
Vecka 7 14.2 Aktuellt (uppgift 1 diskussioner)
Projektkommunikation, att skriva enkät
Vecka 8 Sportlov, inga timmar
Vecka 9 28.2 Enkäten översätts färdig (uppgift 2), att skriva rapport, pressmeddelande
Vecka 10 6.3 Möteskultur, -fraseologi och -dokumentering, övningar
Vecka 11 13.3 Reklam, afficher; att skriva broschyrer
Vecka 12 19.3 Lämna in planerna och första versionerna för uppgift 3
20.3 planering av Nordens dag och planera workshoppar
Vecka 13 23.3 Nordens dag (uppgift 3)
27.3 inga timmar
3.4 Workhopplanering, resan i Jönköping
Lämna in uppgift 4 senast 10.4
Långfredag, inga timmar
17.4 Projektarbete: marknadsföring, programmet och aktiviteterna
Vecka 17 inga närtimmar, konsultation via e-post
Vecka 18 Finslipning av researrangemangen
Vecka 19 studieresan i Jönköping
vecka 20 15.5 återkoppling och slutdiskussioner (inlärningsuppgift 5 del 2), evaluering
Nordisk affärskultur NRD2PO201 – vaihtoehtoinen suoritustapa kevät 2020
Omfattning: 5 s
Språknivåmålsättning: B1
Utgångsnivå och koppling till andra kurser
Modulen utgör en del av Borgå campus kompetensbaserade läroplan.
Modulens utgångsnivå är B1 (referensramen för de europeiska språken, CEFR) och den studerande bör ha tidigare studier i svenska på andra stadiet då kursen inleds.
Kunskapsmål och bedömningsom på den egentilga kursen.
Identifiering och erkännande av tidigare inhämtat kunnande (AHOT)
Ifall den studerande redan under tidigare arbetsuppgifter, hobbyer eller kurser uppnått de färdigheter som krävs, kan hen validera sitt kunnande och framskrida snabbare i sina studier. Se tilläggsuppgifter och anvisningar om identifiering och erkännande av tidigare inhämtat kunnande (AHOT) på Mynet eller www-sidor.
Arbetslivskontakter
Företagsbesök, gästföreläsare och samarbete med företag och nordiska organisationer.
Internationella aspekter
Nordiskt material, eventuellt nordiska gästföreläsare och samarbete med nordiska organisationer.
Innehåll
• Nordisk affärskultur och affärsverksamhetsmiljö: Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island
• Möten och förhandlingar, försäljning och marknadsföring
• Professionell kommunikation (skriftlig, projektkommunikation)
Inlärningsmetoder
Inlärningsmetoder:
Forskande och utvecklande inlärning; Självständigt arbete och grupparbete, närundervisning
Multimodal inlärning
Företagsbesök och andra studieresor; Portfölj och reflektion; Utvärdering av egen och gruppens inlärning
Bedömningsmetoder
Inlärningsuppgift 1: Nordiska seminarier/webinarier/podcasts 10 %
Inlärningsuppgift 2: Nordens dag och nordisk design 10%
Inlärningsuppgift 3: Mötesdokumentation 20%
Inlärningsuppgift 4: Samhället i förändring 20 %
inlärningsuppgift 5: Rapportering av projektarbete och arbetspraktik/företagspresentation 20%
Inlärningsuppgift 7: slutprov 20%
Självbedömning
Ansvarig(a) lärare
Liisa Wallenius, Borgå
Läromaterial
Digitalt material på webben och Moodle
Autentiskt material från affärslivet
Inlärningsuppgifter
Videoesittely ja förhanduppgift – palauta 5.2 mennessä – ohjeet Moodlessa
Inlärningsuppgift 1: Seminarier, bedömning: 1-5 , 20 %, individuellt
Sök nätet och välj ett seminarium/webinar/podcast inom din bransch, affärskommunikation eller ekonomi. Delta seminariet eller se/lyssna.
Laga en visuell rapport med beskrivning av evenemanget, diskussion om det du lärde dig och egen reflektion över hur det var att deltaga evenemanget/webinariert på svenska. (obs. 2 korta podcastar om de är kortare än 30 minuter)
Presentera rapporten (ca. 5 minuter) enligt överenskommelse.
Padlet med tips om podcasts och annat https://padlet.com/lippe_wallenius/zd3qof6tka35
Inlärningsuppgift
2: Nordens dag och nordisk design, 10%, grupparbete
2a) Nordens dag – 23.3 kl 13 -15 på Borgå campus
nordisk design, grupparbete 10%
Vi har Nordens dag –mässa på campus den 23 mars. Ni ska presentera nordisk design från Danmark, Island och Norge. Ni ska laga en utställning med affischer, videor, frågesport eller dylikt. Andra studerande ska besöka utställningen under dagen.
Bekanta er med design och bestäm er för innehållet.
Lämna in en preliminär plan 19.3 och laga utställningen med material för den 23 mars
Delta dagen och gå runt på montrarna, samla information om nordiska kulturer, speciellt affärskultur. Laga en rapport – du kan välja formaten – tee vapaamuotoinen raportti Pohjoismaiden liike-elämän kulttuureista Pohjolan päivä –tapahtumassa oppimasi avulla. (yksilöraportti)
Inlärningsuppgift 3: Mötesdokumentation, grupparbete, 20 %
Bedömning 1 - 5, grupper på 3 -4 personer
Planera och genomför ett möte – välj ämne och roller (ordförande, sekreterare, deltagare med vissa uppgifter) Mötet kan gärna vara ett projektmöte. Skriv agenda och förbered innehållet. Spela in mötet och skriv pm. Mötet ska vara i 30 min. Lämna in era mötesdokument och länk till videon på Moodle senast 10.4
Inlärningsuppgift 4: samhället i förändring, 20 %, individuellt
Välj någon tidning och följ diskussionen om ett valt tema under en månad. Temat ska vara samhälleligt t ex en av megatrenderna - Sitra, megatrender2017 https://www.sitra.fi/sv/ämnen/megatrender/#aktuellt
Skriv sammanfattning om det du läst och ge egna synpunkter på svenska.
Kom ihåg att ange dina källor och att du ska använda egna ord i sammandraget.
Inlärningsuppgift 5: Rapportering: projektarbete och arbetspraktik 20%
5a) skriv en kort rapport om ED projektet och uppdraget med det företag du har jobbat med med (kuvaile tavoitteita, tehtäviä, toteutusta, prosessia ja lopputuloksia)
5b) skriv en kort rapport eller laga en videopresentation om det arbete som du ska använda som arbetspraktik (tutustu työharjoittelun raportointiohjeisiin, voit käyttää raportti tai ppt-pohjia) – alternativt => laga en presentation om ett av uppdragsgivarna i ED och spela in presentationen.
Inlärningsuppgift 6: slutprov 20% (nästsista veckan under vårterminen)
Slutdiskussion - enligt överenskommelse
Kontaktinformation
Liisa Wallenius, 040 488 7252, liisa.wallenius@haaga-helia.fi
Själv- och kamratbedömning
Självbedömningen (via MyNet) påverkar inte modulvitsordet, utan används till att utveckla kursen.
Slutdiskussioner i slutet av kursen - bedöming av egen prestation, hur målen uppnåtts och vidare studier, feedback till gruppen och läreren.
Haaga-Helias kursfeedback -
Liisa Wallenius
15 - 40
Bedömningsmetoder
Inlärningsuppgift 1: Aktuellt inom branschen/samhället, referat, individuellt, 1-5, 10%
Inlärningsuppgift 2: Projektkommunikation, grupparbete, 1-5, 10%
Inlärningsuppgift 3: Nordens dag, nordisk design, grupparbete, 1-5, 10%
Inlärningsuppgift 4: Mötessimulation 20%, grupparbete
Inlärningsuppgift 5: Reserapport, individuellt, 1-5, 30%
Inlärningsuppgift 6: Slutdiskussion (godkänt/icke-godkänt)
Deltagande i timmarna och resan i Jönköping (20%)
Närvaroplikt 80%
VIMA Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
5.00 op
0.00 op
H-5