Lähiopetus 24 tuntia
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu
Bergström, Seija - Leppänen, Arja: Yrityksen asiakasmarkkinointi, luku 5
Lisäksi muuta tunnilla jaettavaa ja kerrottavaa aineistoa
Suomenlinnan Kekri
Haagan toimipiste
Suomi
19.08.2019 - 11.10.2019
OPPIMISTEHTÄVÄT Opintojakson oppimistehtävät ovat seuraavat tehtävät: 1. Ennakkotehtävä 19.8.2019 klo 23.55 mennessä (yksilötyö) Vastaa Moodlessa olevaan ennakkotehtävään, jonka avulla palautetaan muistiin Myynnin ja markkinoinnin perusteet –opintojaksolla käsiteltyjä asioita. 2. Markkinointikampanjasuunnitelma (3-4 hengen ryhmissä) Varsinainen toimeksianto on Moodlessa ja se annetaan tunnilla ke 21.8.2019. Markkinointikampanjasuunnitelma on 12-16 sivun kirjallinen esitys, joka tehdään Haaga-Helian pitkien raporttien raportointipohjaan. Se kirjoitetaan asiatyylille, ei listauksina. Raportissa on loogisessa järjestyksessä: - lähtökohta-analyysi (toiminta-alueen arviointi, tuotteen kilpailuedut, kilpailijat yms), markkina-analyysi - kampanjan tavoitteiden määrittely - kohderyhmät - budjetti - mediavalinnat (ja muiden markkinointikeinojen käyttö) ja sanoma (ydinviesti), kärjet - toteutuksen aikataulu ja resurssit - tulosten seuranta ja kehittäminen https://student.home.haaga-helia.fi/group/pakki/raportointiohjeet Palautus Moodleen viimeistään 5.10.2019 Ryhmillä on mahdollisuus korjata markkinointikampanjasuunnitelmia myyntiesitysten jälkeen saadun palautteen pohjalta 13.10.2019 asti. 3. Markkinointikampanjasuunnitelman lyhyt versio (sama 3-4 hengen ryhmä) Lyhyt versio on esimerkiksi Powerpoint-tiedosto tai jokin muu tiedosto, josta asiakas/tilaaja/johtoryhmä saa nopealla silmäyksellä käsityksen miksi juuri teidän ehdottomanne markkinointikampanjasuunnitelma kannattaa toteuttaa. - esimerkiksi miksi, mitä ja miten - esimerkiksi mikä on viesti ja miten se toteutetaan - esimerkiksi mitä maksaa ja mitä hyötyä - esimerkiksi millaisia flyereita, instagram-päivityksiä, tviittejä Palautus Moodleen viimeistään 5.10. ja se on myyntiesityksenne pohjana 4. Markkinointikampanjasuunnitelman myyntiesitys ke 9.10.2019 (sama 3-4 hengen ryhmä) Valmistele 10 minuutin esitys, jossa vakuutatte asikkaan johtoryhmän jäsenet kampanjan hyödyllisyydestä ja näin saada lupa sen toteuttamiseen. Esityksen videoidaan ja luovutetaan toimeksiantajalle. Muistakaa esityksessä: - ajanhallinta (esitys 10 minuuttia ja kysymykset 5 min) - vakuuttavuus (asianhallinta, tilanteen hallinta, vuorovaikutteisuus) ja innostavuus - ryhmän jäsenten roolit - asiasisältö ja havainnollistaminen Läsnäolo myyntiesityksissä on pakollinen! 5. Markkinointiviestintäkurssin itsereflektointi (yksilötyö) Tehtävä palautetaan 13.10.2019 Moodleen. Vastaus voi olla joko kirjallinen teksti ja enintään 5 minuutin video. Reflektoinnissa hyödynnä opintojakson osaamistavoitteita, jotka ovat: Opintojakson suoritettuaan opiskelija - osaa tehdä ja myydä kampanja- ja mediasuunnitelman - tietää ja osaa hyödyntää markkinointiviestinnän muotoja - tuntee PR:n, myyntityön, mainonnan ja menekinedistämisen merkityksen ja keinoja - osaa kehittää yrityksen imagoa ja brändiä Kerro kuinka hallitset tämä asiat ja mitä opit opintojaksolla. Kaikki opintojakson oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointi: Ennakkotehtävä 1 % Markkinointikampanjasuunnitelma 60 % Kampanjan myyntiesitys 30 % Itsereflektointi 10 % Yhteensä 100 % --------------- Toimeksianto Suomenlinnan Kekrin popup-ravintolan markkinointiviestintäsuunnitelma Tutustu googlaamalla Suomenlinnan Kekrit -tapahtumaan. Yritä selvittää, millaista markkinointia tapahtumalla on aiempina vuosina ollut. Osallistu tämän vuoden tapahtumaan liittyvän popup-ravintolan briiffaukseen koululla. Suunnittele ja laadi ryhmäsi kanssa markkinointiviestintäsuunnitelma kyseiselle popup-ravintolalle oppitunneilla käytyjen neuvojen mukaisesti. Esittele ryhmäsi kanssa lähes valmis markkinointiviestintäsuunnitelma esityspäivänä. Tilaisuuden jälkeen ryhmälläsi on vielä mahdollisuus täsmentää ja hienosäätää suunnitelmaanne ennen lopullista palautusta. Palauta 12-16 sivuinen suunnitelma HH:n pitkien raporttien pohjalle tehtynä määräpäivään mennessä.
17.06.2019 - 23.08.2019
Ke 21.08. Opintojakson aloitus ja tehtävänanto
Ke 28.08. Brandi ja imago, vieraileva luennoitsija Heta Kärki, Marketing Manager, Hotel St. George
Ke 04.09. Markkinointikampanjasuunnitelma
Ke 11.09. Suhdetoiminta ja vaikuttaminen
Ke 18.09. Verkkomainonta
Ke 25.09. Henkilökohtainen myyntityö
Ke 02.10. Mainonta ja myynnin edistäminen
Ke 09.10. Esitykset
Markkinointiviestintä
Tunnus: MAR1HL001-3009
Laajuus: 3 OP (81 t)
Kieli: suomi
AHOT-OHJEISTUS (Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen)
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna seuraavat opintojaksot:
Markkinoinnin ja myynnin perusteet, Kirjallinen viestintä, Esiintymistaito ja vuorovaikutteinen palveluviestintä
AHOT
AHOT-menettely on sama kaikilla Hotelli-, ravintola- ja matkailualan koulutusyksikön koulutusohjelmilla. Näytöllä suoritetaan koko opintojakson sisältö.
Oppimistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle kattava kuva markkinointiviestinnän ja muun
viestinnän eri osa-alueiden merkityksestä vieraanvaraisuusalalla toimivan yrityksen toiminnassa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tehdä ja myydä kampanja- ja mediasuunnitelman
• tietää ja osaa hyödyntää markkinointiviestinnän muotoja
• tuntee PR:n, myyntityön, mainonnan ja menekinedistämisen merkityksen ja keinoja
• osaa kehittää yrityksen imagoa ja brändiä
Näyttö muodostuu kolmesta tehtävästä ja kahdesta tapaamisesta seuraavasti:
a) Aloituskeskustelu: Opiskelija käy vastuuopettajien kanssa keskustelun omasta osaamisestaan. Keskustelussa opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson osaamistavoitteet, joihin hän on etukäteen tutustunut.
b) Tehtävä 1: Opiskelija valmistelee ja esittelee vastuuopettajille esityksen aiheesta Myyntiprosessi henkilökohtaisessa myyntityössä. Esityksen pituus on 10 minuuttia.
c) Tehtävä 2: Opiskelija esittelee omassa työpaikassaan toteuttamansa tai omalla alallaan toteutettavissa olevan markkinointikampanjasuunnitelman ja arvioi sen sisältöä ja toteutusta. Esityksen pituus on vähintään 10 minuuttia.
d) Päätöskeskustelu
Näyttöä varten opiskelija ottaa vastuuopettajiin yhteyttä ja sopii aloituskeskustelun ajankohdan.
Päätöskeskustelun ajankohdan sopii myös opiskelija.
Arvioinnin kohteet
• Markkinointikampanjasuunnitelma ja myyntipuheet sekä niiden analysointi
• Viestinnän kohdentaminen ja mukauttaminen
Arviointikriteerit
Arviointi
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1
Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän perusteita sekä osaa tunnistaa keinoja ja kanavia tilanteen ja tavoitteiden mukaan. Hän pystyy sekä kirjallisesti että suullisesti kuvaamaan osaamistaan.
Arvosana 3
Opiskelija osaa markkinointiviestinnän perusteet sekä osaa valita tarkoituksenmukaiset keinot ja kanavat markkinointiviestinnän tilanteen ja tavoitteen mukaisesti. Hän osaa tuottaa sisältöä eri markkinointiviestinnän tilanteisiin ja kanaviin. Opiskelija osaa osoittaa osaamistaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvosana 5
Opiskelija osaa ja hallitsee markkinointiviestintää, osaa tuottaa monipuolista julkaisukelpoista sisältöä sekä esittää asiansa vakuuttavasti.
Tommi Immonen, Päivi Mattsoff
15 - 30
Kaikki opintojakson oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointi:
Ennakkotehtävä 1 %
Markkinointikampanjasuunnitelma 60 %
Kampanjan myyntiesitys 30 %
Itsereflektointi 10 %
Yhteensä 100 %
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
1.00 op
0.00 op
H-5