•   Sosiaalinen media, sisältömarkkinointi ja vaikuttajat MAR004AS2A-3017 13.01.2025-16.05.2025  5   (BLENDED, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
    - määritellä sosiaalisen median suosituimmat kanavat, niiden ominaispiirteet ja trendit yrityskäytössä
    - määritellä sisältömarkkinoinnin, vaikuttajamarkkinoinnin ja ansaitun näkyvyyden lähtökohdat, peruskäsitteet sekä prosessit
    - kuvata sisältömarkkinoinnin ja vaikuttajaverkostojen roolin brändinrakennuksessa ja niiden merkityksen organisaatiolle
    - hyödyntää sosiaalisen median kanavia ja digitaalisia verkostoja liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi, brändin arvot, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden
    - seurata ja mitata sosiaalisen median markkinoinnin onnistumista
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Lähtötaso: Asiakasymmärrys ja markkinointi sekä Asiakaskokemus ja myynti . Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
    Sisältö
    - sosiaalisen median kanavat ja ilmiöt
    - sosiaalisen median suunnitelma, sisältömarkkinointi strategisena valintana
    - sisältömarkkinoinnin muodot ostoprosessin eri vaiheissa
    - vaikuttajamarkkinointi, henkilöt ja työntekijät brändilähettiläinä
    - vaikuttajayhteistyön rakentaminen osaksi brändin tarinankerrontaa
    - sosiaalisen median toimenpiteiden analysointi ja mittaaminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija tuntee sosiaaliseen mediaan, sisältömarkkinointiin, vaikuttajayhteistyöhön ja ansaittuun näkyvyyteen liittyvät peruskäsitteet ja prosessit. Hän osaa nimetä sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää vaikuttajaverkostojen roolin markkinoinnin kilpailukeinona.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tuntee sosiaalisen median kanavat ja niiden erityispiirteet. Hän osaa kuvata sisältömarkkinoinnin, työnantajabrändäyksen, vaikuttajaverkostojen ja ansaitun näkyvyyden roolin brändin rakentamisessa. Hän osaa vertailla erilaisia vaikuttajayhteistyömalleja ja ymmärtää niiden yhteyden liiketoiminnan tavoitteisiin. Opiskelija osaa suunnitella sosiaaliseen mediaan vastuullisia sisältömarkkinoinnin ratkaisuja ja hyödyntää vaikuttajaverkostoja. Opiskelija ymmärtää mittaamisen ja seurannan merkityksen.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija tuntee sosiaalisen median kanavat sekä niiden erityispiirteet erinomaisesti. Hän osaa perustella sisältömarkkinoinnin, työnantajabrändäyksen, vaikuttajamarkkinoinnin ja ansaitun näkyvyyden edut ja haasteet sekä niiden merkityksen brändin rakentamisessa. Hän osaa hyödyntää niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita, laatia sosiaalisen median suunnitelman ja kehittää sisältöjen sekä vaikuttajaverkostojen avulla lisäarvoa asiakkaalle, kestävä kehitys ja eettisyys huomioiden. Hän osaa mitata toimenpiteiden onnistumista ja reagoida tuloksiin. Opiskelija osaa viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa opetusmenetelmät ovat:
    - lähiopetus (luennot, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
    - itsenäinen opiskelu (projektityöskentely, tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
    - projektityö: sisältöstrategia ja esimerkkisisällöt (ryhmätyö)
    - tentti (yksilösuoritus)

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Lista suositeltavasta materiaalista ja kirjallisuudesta päivitetään Moodleen.

    Työelämäyhteydet

    Työelämän konsultointi omien sisältöjen kehittelyprosessissa, mahdollisesti toimeksiantona.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentin ajankohta sovitaan erikseen.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.

    Ajoitus

    13.01.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Sosiaalisen median sisältöstrategia ja esimerkkisisällöt (palautetaan osissa, sisältäen esitykset) – max 75 pistettä Tentti – max 25 pistettä

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 10.01.2025

    Aikataulu

    Opintojakson tapaamiset järjestetään online lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.

    Ryhmä
    • BLENDED
    • REB6PC1
    • ONLINE
    • REB5HA1
    • REB5HA2
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    Opettaja

    Anu Seppänen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Sosiaalisen median sisältöstrategia ja esimerkkisisällöt (palautetaan osissa, sisältäen esitykset) – max 75 pistettä
    Tentti – max 25 pistettä

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5