•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3235 20.10.2025-12.12.2025  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu erityisesti restonomitutkinnon opiskelijoille

    Lähiopetukseen perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
    - lähiopetus (luennot, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, esitykset)
    - itsenäinen opiskelu (työskentely oppimistehtävien parissa, tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
    - oppimistehtävät 1 ja 2: asiakaspersoonan määrittely, asiakkaan ostopolun kuvaus ja markkinointimixin soveltaminen omaan liikeideaan (ryhmätyö)
    - tentti (yksilösuoritus)

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Bergström S. & Leppänen A. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2015 tai uudempi painos.
    Kotler, P. Principles of marketing. 2017 tai uudempi painos.
    Armstrong, G., Kotler, P. Principles of marketing. 2016 tai uudempi painos.

    Työelämäyhteydet

    Käytännön yritystoimintaan tutustuminen (esim. haastattelut, havainnointi) oppimistehtäviin liittyen.

    Toimipiste

    Porvoon toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti järjestetään viikolla 49, uusintatentti viikolla 50.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Kansainväliset lähteet ja kirjallisuus.

    Ajoitus

    20.10.2025 - 12.12.2025

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1: Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus. Oppimistehtävä 2: Markkinointimix Oppimistehtävä 3: Tentti

    Aikataulu

    Vko
    3 Opintojakson esittely, orientoituminen markkinointiajatteluun
    4 Asiakasymmärrys, asiakastiedon kerääminen + oppimistehtävä 1
    5 Asiakasymmärrys, segmentointi
    6 Asiakaspersoonan määrittely + oppimistehtävä 1
    7 Asiakasymmärrys, ostokäyttäytyminen ja ostopolku
    8 Intensiiviviikko (hiihtoloma), ei opetusta
    9 Asiakkaan ostopolun kuvaus + oppimistehtävä 1
    10 Oppimistehtävän 1 palautus
    11 Markkinointimix, tuote ja brändi + oppimistehtävä 2
    12 Intensiiviviikko, ei opetusta
    13 Markkinointimix, hinta ja saatavuus + oppimistehtävä 2
    14 Markkinointimix, markkinointiviestintä
    15 Markkinointimix, markkinointiviestintä + oppimistehtävä 2
    16 Markkinointimix, henkilöstö, palveluympäristö ja prosessit + oppimistehtävä 2
    17 Vastuullisuus markkinoinnissa
    18 Oppimistehtävän 2 palautus
    19 Tentti
    20 Uusintatentti

    Ryhmä
    • CONTACT
    • BLENDED
    • REB1PC1
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    a) Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen eli opinnollistaminen, mikäli opiskelija pystyy oppimaan opintojakson sisällöt työssään/harrastuksessaan. Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    b) Näyttö (jos opiskelija hallitsee jo opintojakson sisällöt). Lisätietoja opinto-ohjaajalta tai vastuuopettajalta.

    Opettaja

    Anna Vähäsalo

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:

    85-100 pistettä 5
    75-84 pistettä 4
    65-74 pistettä 3
    55-64 pistettä 2
    40-54 pistettä 1

    Oppimistehtävät tehdään tiimeissä ja niiden painoarvot ovat seuraavat

    T1 Asiakaspersoonan määrittely ja asiakkaan ostopolun kuvaus 0–30 pistettä
    T2 Markkinointimixin soveltaminen kohdeyritykseen 0-40 pistettä
    Opintojakson tentti, 0-30 pistettä

    Arvosanan saaminen opintojaksosta edellyttää molempien oppimistehtävien ja
    tentin suorittamista hyväksytysti sekä aktiivista osallistumista opetukseen ja tiimityöhön.
    Tiimi saa yhteisen arvosanan oppimistehtävävistä 1 ja 2.
    Tiimin tasosta poikkeava yksilösuoritus voi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    2.50 op

    Arviointiasteikko

    H-5