•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3220 20.10.2025-12.12.2025  5   (RR1HA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.

    Lähiopetukseen (CONTACT) perustuvassa toteutuksessa oppimistavat ovat:
    - lähiopetus (luennointi, ryhmätehtävät tunnilla, keskustelut, projektitöiden esitykset)
    - itsenäinen opiskelu (esim. tiedonhaku ja tenttiin valmistautuminen)
    - projektityö

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Aiheeseen liittyvä kirjallisuus (myös E-kirjat ja online-artikkelit)
    Verkkotutoriaalit
    Toimialaan liittyvät raportit ja tilastot
    Yritysten verkkosivut
    Muu aiheeseen liittyvä materiaali

    Kirjallisuus:
    Armstrong – Kotler: Marketing: an introduction, International edition
    Bergström & Leppänen, Yrityksen asiakasmarkkinointi
    Kotler, Principles of Marketing

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään markkinoinnin näkökulmasta. Vierailuluennoitsijoita organisaatioista

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla on kaksi palautettavaa tehtävää ja opintojakson päätteeksi on Moodle tentti.Tentin kysymykset koostuvat luentomateriaaleista. Tentin tekemistä voi yrittää Moodlessa vain yhden kerran, uusintatentti on Examissa.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.

    Ajoitus

    20.10.2025 - 12.12.2025

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja: - markkinoinnin peruskäsitteet - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys) - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit ) - brändin merkitys kilpailuetuna - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa

    Aikataulu

    Aikataulu julkaistaan opintojakson alussa Moodlessa kurssialustalla.

    Ryhmä
    • RR1HA1
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi suorittaa näyttönä. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).

    Opettaja

    Sari Auranen

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    0-5 (ajallaan palautetut oppimistehtävät)
    0-3 (myöhästyneet palautukset)

    Koulutus

    RESRU Restonomi ruokatuotanto

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5