•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3210 25.05.2026-28.08.2026  5   (LI1PA2_AVO, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Virtuaali toteutus, jolla opiskelijat etenevät omaa tahtiaan. Kurssin alussa järjestetään ohjaussessio, joka on vapaaehtoinen.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimateriaalit löytyvät Moodlesta.

    Työelämäyhteydet

    Vahva yhteys liiketointastretegiaan joka sijoittaa asiakkaat keskiöön.

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Käsitetentti kurssin loppupuolella.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    25.05.2026 - 28.08.2026

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävät löytyvät Moodlesta.

    Aikataulu

    Kesä 2026 opiskelijoiden omien aikataulujen mukaisesti. Huomioi tehtävien viimeinen palautuspäivä. Tämä löytyy Moodlesta.

    Ryhmä
    • LI1PA2_AVO
    • LI1PAA
    • LI2PAA
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    • SUMMER
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Näyttö

    Opettaja

    Mia Roos

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Max 100 pistettä tehtävistä yhteensä. Kaikki osa-alueet tulee läpäistä, ja kurssin läpäiseen min 50 pisteellä.

    Koulutus

    LIIKO Liikunnanohjaaja

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5