•   Asiakasymmärrys ja markkinointi MAR001HH1A-3169 19.08.2024-13.12.2024  5   (REB1HA1, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
    • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
    • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
    • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
    • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
    • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
    Sisältö
    Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
    - markkinoinnin peruskäsitteet
    - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
    - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys)
    - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit )
    - brändin merkitys kilpailuetuna
    - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija:
    • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
    • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
    • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
    • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
    • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
    • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
    • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
    • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
    • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
    • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä.

    Tällä toteutuksella opiskelu on pääosin itsenäistä online-kontaktikertojen välillä. Viisi kontaktikertaa Teamsissa ke-iltaisin klo 16.45 - 19.50 elo-marraskuun 2024 aikana, tällöin pääasiassa viedään opittua käytäntöön keskustellen ja harjoituksilla.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    - Opettajan luentomateriaalit
    - Yrityksen asiakasmarkkinointi (Bergström & Leppänen 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana
    - Suositeltava tukiteos on Consumer Behavior (Solomon 2015 tai uudempi), saatavilla Haaga-Helian kirjastosta painettuna ja e-kirjana

    Työelämäyhteydet

    Hospitality-alan vieraat ja esimerkit, lisäksi tehtävissä sovelletaan opittua valittuihin kohdeyrityksiin.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei aikaan ja paikkaan sidottua tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opinnoissa hyödynnetään kansainvälisiä esimerkkejä.

    Ajoitus

    19.08.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    1. Käsite- ja termitentti, yksilötehtävä 2. Käytäntöön soveltava ryhmätyö asiakasymmärryksestä ja markkinoinnin kilpailukeinoista 3. Tehtävä kestävän kehityksen ja kulttuurien merkityksestä markkinointiin liittyen

    Ilmoittautumisaika

    12.08.2024 - 16.08.2024

    Aikataulu

    Online-kontaktikerrat Teamsissa:
    ke 28.8. klo 16.45 - 19.50
    ke 18.9. klo 16.45 - 19.50
    ke 9.10. klo 16.45 - 19.50
    ke 30.10. klo 16.45 - 19.50
    ke 20.11. klo 16.45 - 19.50

    Ryhmä
    • REB1HA1
    • REB1HA2
    • BLENDED
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    - suoraan näyttöön meneminen ilman W&S-opinnollistamista omalle työpaikalle
    - päivätoteutukset opintojaksosta
    - monimuotototeutukset opintojaksosta
    - virtuaalitoteutukset opintojaksosta

    Opettaja

    Sonja Haaksluoto

    Paikkoja

    15 - 60

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5