Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
• määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit
• kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen
• kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla
• kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja
• tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen
• tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti
Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
- markkinoinnin peruskäsitteet
- markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle
- kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa
- markkinoinnin kilpailukeinot
- brändin merkitys kilpailuetuna
- vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
Bergström, S. & Leppänen, A.: Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos 2015 tai uudempi).
Moodlen oppimismateriaali.
Tämä opintojakso perehdyttää sinut markkinoinnin perusteisiin ja rooliin vastuullisessa liiketoiminnassa. Opit tunnistamaan kuluttajien käyttäytymisen merkityksen tuotteiden ja palveluiden suunnittelun lähtökohtana. Ymmärrät asiakaskeskeisyyden merkityksen sekä brändien ja asiakassuhteiden arvon yritykselle. Markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä sitä tarvitaan yrityksen kaikissa toiminnoissa.
Pasilan toimipiste
Käsitetentti.
Ryhmätyö asiakasymmärrykseen ja markkinoinnin kilpailukeinoihin liittyen.
Suomi
15.01.2024 - 15.03.2024
Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää asiakaslähtöisyydestä ja markkinoinnin kilpailukeinoista sekä käsitetentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä.
02.01.2024 - 12.01.2024
15.01.2024 - 15.03.2024
Ti 11-13.45
To 11-13.45
Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Tarkemmat ohjeet avainosaamisten näytöistä löytyy Moodlesta (Haaga-Helian avainosaamisten näytöt).
Tämän opintojakson näyttö muodostuu näyttötehtävästä.
Toimi näin:
1. Tutustu ensin näyttöön liittyvään ohjeistukseen Moodlessa.
2. Tee sen jälkeen näyttötehtävä eli laadi selostettu diaesitys valitsemastasi yrityksestä. Esityksessä tehtävänäsi on analysoida ja kuvata valitsemasi yrityksen tai organisaation asiakkaita ja markkinoinnin kilpailukeinoja.
3. Palauta esitys Moodleen sille varatulle tehtävänpalautusalueelle (otsikkona "TEHTÄVÄ").
Mia Roos
15 - 40
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija:
• tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet
• ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa
• osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita
• osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija:
• osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen
• osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin
• ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä
• osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija:
• osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi
• .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa
• ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen
• opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti:
90 – 100 5
80 – 89 4
70 – 79 3
60 – 69 2
50 – 59 1
alle 50 pistettä hylätty
TRATI Tradenomi tietojenkäsittely
0.00 op
0.00 op
H-5