Lähiopetus ja oppimistehtävät
Monimuotototeutus: Lähiopetus + verkkotyöskentely + oppimistehtävät
Opinnollistaminen
Oppimateriaali ilmoitetaan tarkemmin myöhemmin.
Opintojakson alussa ilmoitettava ja jaettava materiaali sekä
ajankohtaisartikkelit ja teemoihin liittyvät www-sivut ja -linkit sekä sovelluskäyttö.
Yhdenvertaisuuslaki, https://oikeusministerio.fi/documents/1410853/5002649/Yhdenvertaisuuslaki-suomi.pdf/1bcdda18-5318-4dcf-9c17-1566c1530012/Yhdenvertaisuuslaki-suomi.pdf.pdf
Näkövammaisten liitto: www.nkl.fi
Invalidiliitto: https://www.invalidiliitto.fi/
Kuulohuoltoliitto: https://www.kuuloliitto.fi/
Lisälinkkejä:
http://webaim.org/articles/visual/
http://webaim.org/articles/motor/
http://webaim.org/articles/auditory/
http://webaim.org/articles/cognitive/
http://webaim.org/articles/seizure/
Opintojaksolla tehdään yritysvierailuja ja hankitaan työelämään liittyviä oppimistehtävien aiheita.
Pasilan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Opintojaksolla tutustutaan erityistä tukea tarvitsevia työntekijöitä koskevaan EU -lainsäädännön soveltamiskäytäntöihin eri EU-maissa. Lisäksi opiskelijat tutustuvat vammaistyön sovellus- ja välinekäytäntöihin eri EU-maissa.
20.01.2020 - 20.03.2020
Jokaisen viikon teemaan liittyy itsenäinen kirjallinen oppimistehtävä. Tehtävät annetaan opintojakson alussa.
02.01.2020 - 24.01.2020
Alustava aikataulu (tarkentuu myöhemmin)
23.01. Johdanto
30.01. Oppimisvaikeudet
Tutustutaan eri näkökulmista oppimisvaikeuksiin ja erityisesti erityisen tuen tarpeessa olevien työntekiiöiden oppimisen tukemiseen.
06.02. Vammaisuus (mahdollisesti vierailu)
Syvennetään tietoisuutta vammaisuuden eri asteista ja niiden vaikutuksista sekä haasteista. Lisäksi perehdytään erilaisiin tiedonhankinnan tapoihin ja aistihavaintojen merkitykseen erityisen tuen tarpeessa olevien työntekijöiden näkökulmasta.
13.03. Juridiset kysymykset työllistymisessä
Tutustutaan vammaisiin liittyvään keskeiseen lainsäädäntöön ja lainsäädännön soveltamistilanteisiin erityisesti työelämän näkökulmasta.
27.02. Työelämän uudistaminen - integraatio ja työnantajalle tarjottava tuki Tutustutaan erityisen tuen tarpeessa olevien työntekijöiden integrointiin osaksi työyhteisöä sen tasavertaisina työntekijöinä. Perehdytään myös työantajille tarjolla olevaan tukeen.
05.03. Digitaalinen saavutettavuus Syvennetään kansallisten ja kansainvälisten määritelmien ja käsitteiden ymmärtämistä sekä eri tietojärjestelmien soveltuvuutta ja käytettävyyttä erityistukea vaativien opiskelijoiden/työntekijöiden näkökulmasta sekä arvioidaan niitä eri menetelmien avulla.
12.03. Työelämän uudistaminen – apuvälineet ja arviointi työolojen suunnittelussa
Tutustutaan erilaisiin työnteon apuvälineisiin sekä erityisen tuen tarpeessa olevien työntekijöiden työolojen arvioimiseen ja mittaamiseen.
19.03 Kuulovammaisuus ja viittomakieli
Tutustutaan viittomakielen yleiseen taustaan ja sen kehittymiseen sekä käytännön edellytyksiin. Lisäksi käydään läpi viittomakielen alkeita.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista hyödyntää ja osoittaa näytön avulla. Katso tarkemmat ohjeet AHOT-menettelyyn opiskelijan intrasta (Mynet).
Opintojaksopalaute kurssin lopussa
Salme Jarvansalo
15 - 30
Kurssi arvioidaan yksilötehtävien perusteella. Kurssin suorittaminen menestyksekkäästi edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen.
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista hyödyntää ja osoittaa näytön avulla. Katso tarkemmat ohjeet AHOT-menettelyyn opiskelijan intrasta (Mynet).
HELI Liiketalouden koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5