Oppimispäiväkirja ja osallistuminen neljälle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Journalismin ylemmän tutkinnon opiskelijoille oppimispäiväkirjan lisäksi essee kahdesta aihealueesta, joihin perehdytään syvällisemmin.
Päivi Peltonen
Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017.
Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017.
Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys, kirja ilmestyy syyskuussa
Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695
muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi tai esseetäsi
Opiskelija osallistuu journalismin alan ammattilaisten luennoille tai alan tapahtumiin.
Pasilan toimipiste
Suomi
04.10.2022 - 16.12.2022
1. Oppimispäiväkirja Oppimispäiväkirjassa reflektoit jokaisella luennolla/tapahtumassa /podcastissa/kirjassa oppimaasi. Oppimispäiväkirjojen teemoja tulee olla 4 aihealueesta. Kertaat tärkeimmät aineistoissa olevat asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat uuden tiedon aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli. Jokaisesta aihealueesta/teemasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi. 2. Essee Valitse luentojen/tapahtumien/podcastien/muu teemoista kaksi tarkempaan käsittelyyn. Perehdy näihin teemoihin syvällisemmin itsenäisesti, etsi omaa lähdekirjallisuutta (vähintään yksi ei-suomalainen teos), pohdi teemojen merkitystä journalismille yleisesti ja erityisesti sinulle itsellesi. Voit myös haastatella taustaksi muita toimittajia. Hae luennoilla/lähdekirjallisuudessa/tapahtumissa/podcasteissa esiin tulleiden esimerkkien lisäksi myös muita esimerkkejä (mukana vähintään muutama kansainvälinen). Analysoi ja pohdi, miten lähdeaineiston tuomat näkemykset näkyvät valitsemissasi esimerkeissä - ja tuo esille sekin, jos löydät päinvastaisia tapoja tehdä. Valitse kuitenkin esimerkit niin, että ne edustavat julkaisuja, joita voidaan pitää luotettavina ja hyvää journalistista tapaa noudattavina. Esseen pituus noin viisi liuskaa. Palauta tehtävät 15.12.2021 mennessä Moodleen. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
13.06.2022 - 30.09.2022
Long Playn luennot ovat klo 16.30 – 19.30 seuraavina päivinä:
* tiistai 4.10. Täydellinen juttu
* tiistai 25.10. Käsikirjoittajat lavalla
* tiistai 22.11. Essee ja omaelämäkerrallisuus
* tiistai 13.12. Juttuklinikka – kuinka Long Playn juttu syntyy vaihe vaiheelta
Oppimispäiväkirjan ja esseen deadline on 15.12.2022.
Jos et pääse jollekin Long Playn luennolle, voit korvata luennon osallistumalla kahdelle Viikon vieras-opintojakson luennolle. Viikon vieras luennot ovat keskiviikkoisin klo 16.00 - 17.30.
Opiskelija voi myös ehdottaa vastuuopettajalle em. lisäksi myös muita opintojakson tavoitteisiin soveltuvia tapahtumia/luentoja. Esimerkiksi Hgin seudun journalistit ja Päivälehtimuseo järjestävät alan tapahtumia.
www.hsj.fi
www.paivalehdenmuseo.fi
Päivi Peltonen
15 - 20
YJO Journalismin ylempi amk
2 op
H-5