Radiotyö 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: JOU8YJ009-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2023 - 13.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.01.2023 - 17.03.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 1 - 5
- Koulutus
- YJO Journalismin ylempi amk
- Opettajat
- Teemu Korhonen
- Esko Hatunen
- Kirsti Pohjaväre
- Ryhmät
-
YJOYJO Journalismin yamk
-
EVENINGIltaopetus
-
CONTACTLähitoteutus
- Opintojakso
- JOU8YJ009
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
petus järjestetään keskiviikkoiltaisin kello 17.40-20.30. Kurssin opetus toteutetaan hybridimallilla eli yhteiset luennot järjestetään etänä Zoomissa, mutta yksilöohjaus järjestetään Pasilan kampuksella.
Ti 17.1.
Toteutuksen sisällöt, aikataulut ja suoritusperusteet
Mitä tarkoittaa audiodokumentti ja radiofeature?
Oman audiofeaturen tai -dokumetinideoinin aloittaminen.
Ti 24.1.
Oman idean pitchaus.
Vierailija - ilmoitetaan viimeistään toteutuksen alussa.
Oman idean jalostamista.
Ti 31.1.
Käsikirjoittaminen ja äänisuunnittelu.
Kuinka tarina rakennetaan?
Oman projektin käsikirjoittamista ja suunnittelua.
Ti 7.2.
Äänen editointi Adobe Audition -ohjelmalla.
Projektin luominen, hallinta ja efektien käyttäminen.
Ti 14.2.
Radiotudion esittely.
Omien projektien suuunnittelua, sikatauluttamista ja äänittämistä.
Viikolla 8 ei ole opetusta.
Ti 28.2.
Omien projektien parissa työskentelyä ohjattuna.
Ti 7.3.
Omien projektien editointia ja viimeistelyä.
Ti 14.3.
Valmiiden sisältöjen kuuntelua ja palautekeskustelu.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kurssin voi suorittaa osallistumalla lähiopetukseen ja osallistumalla kurssilla tuotettavien podcastien tuottamiseen ja tekemiseen sovitulla tavalla sovitussa aikataulussa. Kurssin voi suorittaa myös ahotointimenetelmällä, josta ohjeet löytyvät täältä:
https://intra.haaga-helia.fi/tyokalut/ahot/Pages/default.aspx.
Oppimateriaalit
Opettajien Moodlessa jakama materiaali.
Tarinankerronnan taika, Laura Satimus ja Pauliina SIniauer, Haaga-Helian julkaisut, 2021
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Toteutuksella teoriaopetus ja harjoitukset antavat osallistujille osaamista oman radiofeaturen tai -dokumentin tekemiseen. Teoriaopetuksen lisäksi jokainen opiskelija saa oman audiosisällön ideointiin, suunnitteluun ja käsikirjoittamiseen sparrausta ohjaavilta opettajilta ja opiskelijakollegoilta.
Työelämäyhteydet
Kurssilla äänisuunnittelun opettajana toimii muusikko-äänisuunnittelija Teemu Korhonen.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Lähiopetus tai näyttö
Ilmoittaudu näyttöön Webropol-lomakkeella
https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/6b2c3a07-3209-491a-aadc-c26836b1058c?displayId=Fin2445407
Vastuuopettaja hyväksyy ilmoittautumisesi ja sopii kanssasi ajan arviointikeskusteluun. Näyttö arvioidaan opintojakson kriteereillä, eikä näytöstä saatua arvosanaa voi korottaa. Saat näytön jälkeen tietää arvosanan ja voit halutessasi pyytää, ettei sitä kirjata. Tällöin voit osallistua toteutukselle normaalisti. Näyttöön voi osallistua vain yhden kerran.
Sovi näytöstä ja sen muodosta hyvissä ajoin ennen tulevan lukukauden ensivalintaa. Näin voit ilmoittautua ensivalinnassa niille opintojaksoille, joiden edeltävyytenä ko. opintojakso on.
Lisätietoja: Opintojakson vastuuopettaja; journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja Esko Hatunen
Näyttötapoina voivat toimia esimerkiksi näyttökoe tai näyttötehtävä yhdessä työ- ja/tai korkeakoulutodistusten kanssa. Näyttöön kuuluu aina myös reflektoiva raportti.
Oppimistehtävät
Toteutuksen osallistujat tuottavat opintojaksolla oman audiodokumentin tai -featuren
Arviointitavat
Arvosana 1
Opiskelija
osaa hyödyntää ääniilmaisun keinoja sisällöntuotannossa.
osaa ideoida, suunnittella ja toteuttaa audioilmaisua hyödyntävää sisältöä sovitussa aikataulussa.
Arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija
osaa hyödyntää äänen mahdollisuuksia dramaturgisesti
osaa käyttää ammattikäsitteitä palautekeskusteluissa ja -analyyseissa
osaa tuottaa julkaisukelpoista audiosisältöä.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija
osaa antaa rakentavaa palautetta ja on aktiivinen opintojakson keskusteluissa
osaa tuottaa sisällöllisesti ja rakenteellisesti toimivaa audiosisältöä
osaa reflektoida ammatillisesti omaa osaamistaan ja työskentelyään.