Opintojaksolla kehitetään juttu- ja ohjelma-aiheita sovitusta teemasta 360-mediaan tai ulkopuoliselle toimeksiantajalle. Opiskelijat etsivät aiheisiin sopivat haastateltavat ja tekevät tarvittavan taustatyön. Opiskelijat perehtyvät monimediaaliseen sisällöntuotantoon ja hahmottavat, millaiset aiheet, näkökulmat ja käsittelytavat sopivat lehteen, radioon ja televisioon.
Opiskelijat kehittelevät lehtijuttuideoiden lisäksi myös radio-ohjelma- / podcastkonseptin ja tv-ohjelmaidean. Opintojaksolla perehdytään ideoiden myymiseen ja ohjelmaideoiden pitchaamiseen. Opiskelijat ideoivat opintojaksolla itsenäisesti sisällön (tiedonhaun, näkökulman, rakenteen, otsikon, ingressin) kolmeen lehtijuttuun ja osallistuvat ryhmissä sekä kolmiosaiseen podcast-sarjan konseptin että tv-ohjelman sisällön suunnitteluun.
Pasilan toimipiste
Suomi
23.11.2020 - 18.12.2020
Ennakkotehtävä: Etsi vähintään viisi uutta ja kiinnostavaa faktaa (lähde mainittava) puusta. Tallenna Moodleen 20.11. mennessä. Teemana syksyllä 2020 on puu erityisesti talouden, politiikan ja ympäristön näkökulmasta. Juttukokonaisuuksien ideointi ja toteutus Juttujen jakaminen somessa Toimitustyöskentely Toimituksen roolit ja vastuut Juttujen ja prosessin arviointi Jokainen opiskelija tekee puu-aiheesta kolme sanomalehteen sopivaa juttuideaa, joista jokainen sopii lehden eri osastoille (kotimaa, ulkomaat, urheilu, kulttuuri, asuminen, tekniikka, talous, sunnuntai ja jne). Opiskelijat kehittelevät myös podcast-sarjan konseptin ja sisällön olemassa olevaan tv-ohjelmaan.
15.06.2020 - 28.08.2020
Opetusta on keskiviikkoisin ja torstaisin 25.11.–17.12. klo 10–16 etäyhteydellä Zoomissa.
25.11. Kurssin aloitus ja ryhmäjako. Lehtijuttuideoiden suunnittelu ja tiedonhankinta alkaa.
26.11. Lehtijuttuideoiden työstämistä ja tiedonhankintaa ryhmissä.
2.12. Lehtijuttuideoiden työstämistä ja tiedonhankintaa ryhmissä.
3.12 Valmiiden juttuideoiden läpikäyntiä ja pitchaamista.
9.12. Podcast-sarjan ideointi alkaa.
10.12. Podcast-sarjan ideoiden esittelyä ja läpikäyntiä.
16.12. Tv-ohjelmasisältöjen ideointia.
17.12. Tv-ohjelmasisällön läpikäyntiä. Kurssin lopetus.
Toimituskokoukset 26.11.–17.12. klo 10 ja 14.30.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Reetta Nousiainen, Esko Hatunen, Panu Hietaneva
0 - 15
Jatkuva arviointi eli palautetta työskentelyn eri vaiheissa. Opintojaksolla arvioidaan journalistisen työn laatua, yhteistyötä ja vuorovaikutusta toimituksessa ja kehittymistä opintojakson aikana.
Arviointikriteerit - arvosana 1
Opiskelija
- osaa ideoida journalistista sisältöä sovitusta teemasta.
- osaa tehdä yhteistyötä toimituksessa.
- soveltaa aiemmin opittua ja selviytyy ohjatusti sovitun roolin mukaisista tehtävistä
Arviointikriteerit - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija
- tarttuu saamiinsa tehtäviin aikailematta ja noudattaa sovittuja deadlineja
- kehittää vahvuuksiaan esim. kuvaajana, kirjoittajana tai some-toimittajana
- osaa toimia oma-aloitteisesti ja itsenäisesti mutta pyytää apua tarvittaessa
- noudattaa annettuja aikatauluja
- osaa antaa palautetta
Arviointikriteerit - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija
- osaa toimia monessa roolissa toimituksessa
- ottaa vastuuta kokonaisuudesta ja auttaa muita
- pystyy suunnittelemaan oman työprosessinsa ja ajankäyttönsä
- kehittää ja laajentaa osaamistaan
- tekee laadukasta sisältöä
JOURA Journalismin koulutusohjelma
5.00 op
0.00 op
H-5