Opintojaksolla opit ajattelemaan ja suunnittelemaan sosiaalisen median hyödyntämistä journalismissa eri näkökulmista: toimittajan ja median roolissa; tiedon lähteenä, analytiikan näkökulmasta, sosiaalisen median sisällöntuottajana. Saat ymmärrystä ja osaamista teorian lisäksi käytännöstä. Lähiopetuksessa tehdään itsenäisiä- ryhmätehtäviä ja mukana on myös vierailijoita työelämästä.
Toteutuksella jaettava materiaali kurssin Moodle-oppimisalustalla.
Livenä ja läsnä, Upola Terhi; Art House 2018
Toteutukseen liittyy kaksi medinomitutkinnon Viikon vieras -luentoa (ke 20.11. ja 4.12. klo 16-17.30) sekä työelämävierailijoita.
Pasilan toimipiste
Suomi
18.11.2024 - 13.12.2024
Toteutuksen aikana annetaan teoriaosuuksiin liittyviä tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti tai ryhmässä opetuskerroilla tai kotitehtävinä.
03.06.2024 - 15.11.2024
Opetus luokassa 4209, Viikon vieraat luokassa 1001
(sisällöt ja tehtävät tarkentuvat toteutuksen aikana, pienet muutokset mahdollisia)
Ma 18.11. klo 9–13.45
- Toteutuksen esittely, suoritusperusteet, arviointi, aikataulut ja tehtävät- Somen lyhyt historia
- Katsaus sosiaaliseen mediaan maailmalla ja Suomessa journalismin näkökulmasta
- Some-kanavien käyttö – Case WWF - vieras: Viivi Koski
LOUNAS klo 12–12.45
- Ryhmätehtävä, somepostauksen suunnittelu
Ke 20.11. klo 11–17.30
Somepostausten julkaisu ja ajastaminen
LOUNAS 12-12.45
Sometrollit, dis-, mis- ja malinformaatio
Ryhmätehtävä ja tehtävän purku: Tutki some-kanavissa esiintyvää vihapuhetta ja analysoi millaisista aiheista ja millaisilla argumenteilla sitä tuotetaan
16-17.30 Viikon vieras (luokka 1001): Unkarilaisen HVG-lehden päätoimittaja, International Press Instituten puheenjohtaja Márton Gergel: "How to Break a Democracy in 10 Years – and Fight Back Using Magazine Covers"
Ma 25.11. klo 9-13.45
Medioiden sosiaalisen median preesens
Sosiaalisen median linjaukset: Yle, STT ja journalistin ohjeet
Keskustelua some-ohjeistusten perusteella
Sosiaalisen median analytiikka
LOUNAS 12-12.45
Ryhmätehtävä: Medioiden sometusstrategiat
Kotitehtävä: Tutki Iltalehden some-sisältöjä eri kanavissa (Insta, Fb, X, TikTok)
- Millaisia sisältöjä IL kanavissaan julkaisee?
- Millaiselle yleisölle sisällöt on suunnattu?
- Miten IL koettaa houkutella tavoittelemaansa yleisöä sisältöjensä pariin?
Palautus Moodleen
Ke 27.11. klo 11–16
Miten työskennellä toimittajana sosiaalisenssa mediassa? toimittaja Ida Erämaa, Iltalehti
LOUNAS 12-12.45
Paritehtävä: Tutkikaa pareittain toistenne someprofiili(t).
Tehtävän purku pareittain
Ryhmätehtävä seuraavaksi kerraksi:
Selvittäkää ryhmissä, miten sometus hoidetaan konkreettisesti ryhmälle osoitetussa mediassa.
Ma 2.12. klo 9–13.45
Toimittaja ja sosiaalisen median brändi - Mitä brändääminen on?
Tehtävä: Someaktiivisen toimittajan somebrändin analysointi
LOUNAS 12-12.45
Tehtävän purku
Ke 4.12. klo 11–17.30
Sosiaalisen median trendit ja tulevaisuusvisiot
Lähteitä sosiaalisen median tutkimukseen ja tilastoihin
LOUNAS 12-12.45
1. kerralla tehtyjen 360°:n sometusten analytiikka
Valmistautuminen viikon vieraan esitykseen
16–17.30 Viikon vieras, luokka 1001 Harto Pönkä, sosiaalisen median asiantuntija, Tilannekatsaus sosiaaliseen mediaan ja some-journalismiin, etäyhteys
Ma 9.12. klo 8–13.45
Vierailut/vierailijoita (tarkentuu myöhemmin)
Tehtävä: Toimivien some-tilien etsiminen.
Ke 11.12. klo 11–14
Esimerkkejä hyvin tuotetuista journalististen medioiden sosiaalisen median tileistä – analyysia ja keskustelua – yhteenvetoa kaikesta kurssin aikana nähdystä, kuullusta ja tutkitusta.
Toteutuksen palautekeskustelu ja opintojaksopalaute.
Osallistuminen toteutukselle tai näyttö.
Lisätietoja näytöstä: Opintojakson vastuuopettaja; journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja Esko Hatunen esko.hatunen@haaga-helia.fi.
Esko Hatunen, Kirsti Pohjaväre
14 - 25
Jatkuva arviointi eli palautetta työskentelyn eri vaiheissa. Opintojaksolla arvioidaan journalistisen työn laatua, yhteistyötä ja kehittymistä opintojakson aikana sekä tehtävien tekemistä ajallaan ja aktiivisuutta.
Arvosana 1
Opiskelija
osaa ideoida ja tuottaa sisältöjä sosiaalisen median kanaviin
osaa somettamisen perusteet julkaisemisesta, analytiikasta sekä journalistin ja median vastuusta ja etiikasta
noudattaa tehtävien annattuja aikatauluja.
Arvosana 3
Opiskelija
osaa kehittää vahvuuksiaan some-toimittajana
työskentelee ryhmätehtävissä hoitaen vastuunsa
tunnistaa toimittajan ja median vastuun sosiaalisessa mediassa.
Arvosana 5
Opiskelija
ottaa vastuuta ryhmätehtävissä ja antaa rakentavaa palautetta.
osoittaa monipuolista ymmärrystä sosiaalisesta mediasta journalistin työssä
tuottaa laadukasta sisältöä annetuissa tehtävissä
osaa keskustella opintojakson teemoista rakentavasti ja ammatillisia termejä käyttäen.
MEDIA Medianomi, journalismi
5.00 op
1.00 op
H-5