•   Sosiaalinen media journalismin välineenä JOU013AS2A-3003 18.11.2024-13.12.2024  5   (KJVV, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opiskelija
    osaa arvioida ja hyödyntää sosiaalisen median mahdollisuuksia journalistisessa prosessissa
    ymmärtää eri alustojen toimintamallit ja niiden tuomat yhteiskunnalliset/eettiset haasteet
    tuntee ajankohtaisen keskustelun sosiaalisen median ja journalismin suhteesta.

    Onko sinulla jo tavoitteissa kerrotut tiedot ja taidot? Voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Ks. kohta Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Medianomitutkinnon asiantuntijaosaaminen,
    edeltävyytenä opintojaksot Journalistin työ ja tiedonhankinta, Journalistin juridiikka ja ammattietiikka sekä Toimitus- ja tiimityöskentely tai vastaavat tiedot ja taidot
    Sisältö
    sosiaalisen median alustat journalismissa
    toimittajabrändin rakentaminen
    journalistiset ja eettiset kysymykset sosiaalisessa mediassa
    sosiaalisen median analytiikka ja työkalut
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija
    osaa tuottaa sisältöä sosiaalisen median kanaviin
    osaa huomioida journalismin sisältöjen suunnittelussa
    osaa lukea sosiaalisen median analytiikan tunnuslukija.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija
    tunnistaa vahvuutensa toimittajana sosiaalisessa mediassa
    ymmärtää toimittajan ja median vastuun sosiaalisessa mediassa
    tunnistaa sosiaalisen median analytiikasta myös laadullisia muuttujia.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija
    osoittaa monipuolista ymmärrystä sosiaalisesta mediasta journalistin työssä
    kehittää journalistista osaamistaan sosiaalisessa mediassa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojaksolla opit ajattelemaan ja suunnittelemaan sosiaalisen median hyödyntämistä journalismissa eri näkökulmista: toimittajan ja median roolissa; tiedon lähteenä, analytiikan näkökulmasta, sosiaalisen median sisällöntuottajana. Saat ymmärrystä ja osaamista teorian lisäksi käytännöstä. Lähiopetuksessa tehdään itsenäisiä- ryhmätehtäviä ja mukana on myös vierailijoita työelämästä.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Toteutuksella jaettava materiaali kurssin Moodle-oppimisalustalla.
    Livenä ja läsnä, Upola Terhi; Art House 2018

    Työelämäyhteydet

    Toteutukseen liittyy kaksi medinomitutkinnon Viikon vieras -luentoa (ke 20.11. ja 4.12. klo 16-17.30) sekä työelämävierailijoita.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    18.11.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    Toteutuksen aikana annetaan teoriaosuuksiin liittyviä tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti tai ryhmässä opetuskerroilla tai kotitehtävinä.

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 15.11.2024

    Aikataulu

    Opetus luokassa 4209, Viikon vieraat luokassa 1001
    (sisällöt ja tehtävät tarkentuvat toteutuksen aikana, pienet muutokset mahdollisia)

    Ma 18.11. klo 9–13.45
    - Toteutuksen esittely, suoritusperusteet, arviointi, aikataulut ja tehtävät- Somen lyhyt historia
    - Katsaus sosiaaliseen mediaan maailmalla ja Suomessa journalismin näkökulmasta
    - Some-kanavien käyttö – Case WWF - vieras: Viivi Koski
    LOUNAS klo 12–12.45
    - Ryhmätehtävä, somepostauksen suunnittelu

    Ke 20.11. klo 11–17.30
    Somepostausten julkaisu ja ajastaminen
    LOUNAS 12-12.45
    Sometrollit, dis-, mis- ja malinformaatio
    Ryhmätehtävä ja tehtävän purku: Tutki some-kanavissa esiintyvää vihapuhetta ja analysoi millaisista aiheista ja millaisilla argumenteilla sitä tuotetaan
    16-17.30 Viikon vieras (luokka 1001): Unkarilaisen HVG-lehden päätoimittaja, International Press Instituten puheenjohtaja Márton Gergel: "How to Break a Democracy in 10 Years – and Fight Back Using Magazine Covers"

    Ma 25.11. klo 9-13.45
    Medioiden sosiaalisen median preesens
    Sosiaalisen median linjaukset: Yle, STT ja journalistin ohjeet
    Keskustelua some-ohjeistusten perusteella
    Sosiaalisen median analytiikka
    LOUNAS 12-12.45
    Ryhmätehtävä: Medioiden sometusstrategiat
    Kotitehtävä: Tutki Iltalehden some-sisältöjä eri kanavissa (Insta, Fb, X, TikTok)
    - Millaisia sisältöjä IL kanavissaan julkaisee?
    - Millaiselle yleisölle sisällöt on suunnattu?
    - Miten IL koettaa houkutella tavoittelemaansa yleisöä sisältöjensä pariin?
    Palautus Moodleen

    Ke 27.11. klo 11–16
    Miten työskennellä toimittajana sosiaalisenssa mediassa? toimittaja Ida Erämaa, Iltalehti
    LOUNAS 12-12.45
    Paritehtävä: Tutkikaa pareittain toistenne someprofiili(t).
    Tehtävän purku pareittain
    Ryhmätehtävä seuraavaksi kerraksi:
    Selvittäkää ryhmissä, miten sometus hoidetaan konkreettisesti ryhmälle osoitetussa mediassa.

    Ma 2.12. klo 9–13.45
    Toimittaja ja sosiaalisen median brändi - Mitä brändääminen on?
    Tehtävä: Someaktiivisen toimittajan somebrändin analysointi
    LOUNAS 12-12.45
    Tehtävän purku

    Ke 4.12. klo 11–17.30
    Sosiaalisen median trendit ja tulevaisuusvisiot
    Lähteitä sosiaalisen median tutkimukseen ja tilastoihin
    LOUNAS 12-12.45
    1. kerralla tehtyjen 360°:n sometusten analytiikka
    Valmistautuminen viikon vieraan esitykseen
    16–17.30 Viikon vieras, luokka 1001 Harto Pönkä, sosiaalisen median asiantuntija, Tilannekatsaus sosiaaliseen mediaan ja some-journalismiin, etäyhteys

    Ma 9.12. klo 8–13.45
    Vierailut/vierailijoita (tarkentuu myöhemmin)
    Tehtävä: Toimivien some-tilien etsiminen.

    Ke 11.12. klo 11–14
    Esimerkkejä hyvin tuotetuista journalististen medioiden sosiaalisen median tileistä – analyysia ja keskustelua – yhteenvetoa kaikesta kurssin aikana nähdystä, kuullusta ja tutkitusta.
    Toteutuksen palautekeskustelu ja opintojaksopalaute.

    Ryhmä
    • KJVV
    • ME3PAJOU1
    • CONTACT
    • ME5PAJOU1
    • BLENDED
    • ME3PAJOU2
    • ME5PAJOU2
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Osallistuminen toteutukselle tai näyttö.

    Lisätietoja näytöstä: Opintojakson vastuuopettaja; journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja Esko Hatunen esko.hatunen@haaga-helia.fi.

    Opettaja

    Esko Hatunen, Kirsti Pohjaväre

    Paikkoja

    14 - 25

    Arviointitavat

    Jatkuva arviointi eli palautetta työskentelyn eri vaiheissa. Opintojaksolla arvioidaan journalistisen työn laatua, yhteistyötä ja kehittymistä opintojakson aikana sekä tehtävien tekemistä ajallaan ja aktiivisuutta.

    Arvosana 1
    Opiskelija
    osaa ideoida ja tuottaa sisältöjä sosiaalisen median kanaviin
    osaa somettamisen perusteet julkaisemisesta, analytiikasta sekä journalistin ja median vastuusta ja etiikasta
    noudattaa tehtävien annattuja aikatauluja.

    Arvosana 3
    Opiskelija
    osaa kehittää vahvuuksiaan some-toimittajana
    työskentelee ryhmätehtävissä hoitaen vastuunsa
    tunnistaa toimittajan ja median vastuun sosiaalisessa mediassa.

    Arvosana 5
    Opiskelija
    ottaa vastuuta ryhmätehtävissä ja antaa rakentavaa palautetta.
    osoittaa monipuolista ymmärrystä sosiaalisesta mediasta journalistin työssä
    tuottaa laadukasta sisältöä annetuissa tehtävissä
    osaa keskustella opintojakson teemoista rakentavasti ja ammatillisia termejä käyttäen.

    Koulutus

    MEDIA Medianomi, journalismi

    T&K-osuus

    5.00 op

    Virtuaaliosuus

    1.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5