Sosiaalinen media journalismin välineenä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JOU013AS2A-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 15.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.11.2024 - 13.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
14 - 25
Koulutus
MEDIA Medianomi, journalismi
Opettajat
Esko Hatunen
Kirsti Pohjaväre
Ryhmät
KJVV
KJVV Jouran vapaasti valittavat ja vaihtoehtoiset opinn
ME3PAJOU1
Medianomi, 3. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 1
CONTACT
Lähitoteutus
ME5PAJOU1
Medianomi, 5. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 1
BLENDED
Monimuotototeutus
ME3PAJOU2
Medianomi, 3. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 2
ME5PAJOU2
Medianomi, 5. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 2
Opintojakso
JOU013AS2A

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opetus luokassa 4209, Viikon vieraat luokassa 1001
(sisällöt ja tehtävät tarkentuvat toteutuksen aikana, pienet muutokset mahdollisia)

Ma 18.11. klo 9–13.45
- Toteutuksen esittely, suoritusperusteet, arviointi, aikataulut ja tehtävät- Somen lyhyt historia
- Katsaus sosiaaliseen mediaan maailmalla ja Suomessa journalismin näkökulmasta
- Some-kanavien käyttö – Case WWF - vieras: Viivi Koski
LOUNAS klo 12–12.45
- Ryhmätehtävä, somepostauksen suunnittelu

Ke 20.11. klo 11–17.30
Somepostausten julkaisu ja ajastaminen
LOUNAS 12-12.45
Sometrollit, dis-, mis- ja malinformaatio
Ryhmätehtävä ja tehtävän purku: Tutki some-kanavissa esiintyvää vihapuhetta ja analysoi millaisista aiheista ja millaisilla argumenteilla sitä tuotetaan
16-17.30 Viikon vieras (luokka 1001): Unkarilaisen HVG-lehden päätoimittaja, International Press Instituten puheenjohtaja Márton Gergel: "How to Break a Democracy in 10 Years – and Fight Back Using Magazine Covers"

Ma 25.11. klo 9-13.45
Medioiden sosiaalisen median preesens
Sosiaalisen median linjaukset: Yle, STT ja journalistin ohjeet
Keskustelua some-ohjeistusten perusteella
Sosiaalisen median analytiikka
LOUNAS 12-12.45
Ryhmätehtävä: Medioiden sometusstrategiat
Kotitehtävä: Tutki Iltalehden some-sisältöjä eri kanavissa (Insta, Fb, X, TikTok)
- Millaisia sisältöjä IL kanavissaan julkaisee?
- Millaiselle yleisölle sisällöt on suunnattu?
- Miten IL koettaa houkutella tavoittelemaansa yleisöä sisältöjensä pariin?
Palautus Moodleen

Ke 27.11. klo 11–16
Miten työskennellä toimittajana sosiaalisenssa mediassa? toimittaja Ida Erämaa, Iltalehti
LOUNAS 12-12.45
Paritehtävä: Tutkikaa pareittain toistenne someprofiili(t).
Tehtävän purku pareittain
Ryhmätehtävä seuraavaksi kerraksi:
Selvittäkää ryhmissä, miten sometus hoidetaan konkreettisesti ryhmälle osoitetussa mediassa.

Ma 2.12. klo 9–13.45
Toimittaja ja sosiaalisen median brändi - Mitä brändääminen on?
Tehtävä: Someaktiivisen toimittajan somebrändin analysointi
LOUNAS 12-12.45
Tehtävän purku

Ke 4.12. klo 11–17.30
Sosiaalisen median trendit ja tulevaisuusvisiot
Lähteitä sosiaalisen median tutkimukseen ja tilastoihin
LOUNAS 12-12.45
1. kerralla tehtyjen 360°:n sometusten analytiikka
Valmistautuminen viikon vieraan esitykseen
16–17.30 Viikon vieras, luokka 1001 Harto Pönkä, sosiaalisen median asiantuntija, Tilannekatsaus sosiaaliseen mediaan ja some-journalismiin, etäyhteys

Ma 9.12. klo 8–13.45
Vierailut/vierailijoita (tarkentuu myöhemmin)
Tehtävä: Toimivien some-tilien etsiminen.

Ke 11.12. klo 11–14
Esimerkkejä hyvin tuotetuista journalististen medioiden sosiaalisen median tileistä – analyysia ja keskustelua – yhteenvetoa kaikesta kurssin aikana nähdystä, kuullusta ja tutkitusta.
Toteutuksen palautekeskustelu ja opintojaksopalaute.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Lähiopetus

tai

Näyttö
Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista esimerkiksi työkokemuksen, vapaaehtoistyön, harrastuksen tai muun kuin korkea-asteen opiskelun kautta, voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Näyttötapoja ovat esimerkiksi raportti, portfolio, haastattelu, (ryhmä)keskustelu, työtodistus, näyttökoe tai muu esitys tai näiden yhdistelmä.

Katso tarkemmat ohjeet aiemmin hankitun osaamisen näyttöön Osaamisen tunnistaminen -sivulta.

Lisätietoja:
Opintojakson vastuuopettaja ja/tai journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja (OSO) Esko Hatunen.

Intro

Sosiaalinen media on tullut osaksi toimittajan työtä ja on tärkeää ymmärtää sitä erityisesti journalistisesta näkökulmasta ja journalismin työvälineenä. Opintojaksolla saat valmiuksia oman sosiaalisen median profiilisi rakentamiseen ja arvioimiseen. Perehdyt myös sosiaalisen median perusanalytiikkaan niin määrällisesti kuin laadullisestikin.

Oppimateriaalit

Toteutuksella jaettava materiaali kurssin Moodle-oppimisalustalla.
Livenä ja läsnä, Upola Terhi; Art House 2018

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojaksolla opit ajattelemaan ja suunnittelemaan sosiaalisen median hyödyntämistä journalismissa eri näkökulmista: toimittajan ja median roolissa; tiedon lähteenä, analytiikan näkökulmasta, sosiaalisen median sisällöntuottajana. Saat ymmärrystä ja osaamista teorian lisäksi käytännöstä. Lähiopetuksessa tehdään itsenäisiä- ryhmätehtäviä ja mukana on myös vierailijoita työelämästä.

Työelämäyhteydet

Toteutukseen liittyy kaksi medinomitutkinnon Viikon vieras -luentoa (ke 20.11. ja 4.12. klo 16-17.30) sekä työelämävierailijoita.

Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

Osallistuminen toteutukselle tai näyttö.

Lisätietoja näytöstä: Opintojakson vastuuopettaja; journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja Esko Hatunen esko.hatunen@haaga-helia.fi.

Oppimistehtävät

Toteutuksen aikana annetaan teoriaosuuksiin liittyviä tehtäviä, jotka tehdään itsenäisesti tai ryhmässä opetuskerroilla tai kotitehtävinä.

Arviointitavat

Jatkuva arviointi eli palautetta työskentelyn eri vaiheissa. Opintojaksolla arvioidaan journalistisen työn laatua, yhteistyötä ja kehittymistä opintojakson aikana sekä tehtävien tekemistä ajallaan ja aktiivisuutta.

Arvosana 1
Opiskelija
osaa ideoida ja tuottaa sisältöjä sosiaalisen median kanaviin
osaa somettamisen perusteet julkaisemisesta, analytiikasta sekä journalistin ja median vastuusta ja etiikasta
noudattaa tehtävien annattuja aikatauluja.

Arvosana 3
Opiskelija
osaa kehittää vahvuuksiaan some-toimittajana
työskentelee ryhmätehtävissä hoitaen vastuunsa
tunnistaa toimittajan ja median vastuun sosiaalisessa mediassa.

Arvosana 5
Opiskelija
ottaa vastuuta ryhmätehtävissä ja antaa rakentavaa palautetta.
osoittaa monipuolista ymmärrystä sosiaalisesta mediasta journalistin työssä
tuottaa laadukasta sisältöä annetuissa tehtävissä
osaa keskustella opintojakson teemoista rakentavasti ja ammatillisia termejä käyttäen.

Siirry alkuun