Journalistin kyberturvallisuus ja tietoturva (5 op)
Toteutuksen tunnus: JOU003AS2A-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 23.03.2026 - 15.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toimipiste
- Pasilan toimipiste
- Opetuskielet
- suomi
- Paikkoja
- 14 - 25
- Koulutus
- MEDIA Medianomi, journalismi
- Opettajat
- Esko Hatunen
- Laura Kettunen
- Ryhmät
-
ME6PAJOU2Medianomi, 6. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 2
-
KJVVKJVV Jouran vapaasti valittavat ja vaihtoehtoiset opinn
-
ME6PAJOU1Medianomi, 6. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 1
-
EVENINGIltaopetus
-
CONTACTLähitoteutus
-
ME2PA1Medianomi, 2. lukukausi, Pasila, ryhmä 1
-
BLENDEDMonimuotototeutus
-
ME4PAJOU2Medianomi, 4. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 2
-
ME2PA2Medianomi, 2. lukukausi, Pasila, ryhmä 2
-
ME4PAJOU1Medianomi, 4. lukukausi, Pasila, Journalismi, ryhmä 1
- Opintojakso
- JOU003AS2A
Arviointiasteikko
H-5
Aikataulu
Lähiopetus maanantaisin klo 16-19 luokassa 6211
17.1.
Opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, suoritus- ja arviointiperusteet sekä johdanto tieto- ja kyberturvallisuuteen.
24.1.
Tietoturvan teknisiä työkaluja.
31.1.
Toimittajan digiturvakoulutuksen tekeminen verkossa + reflektio.
7.2.
Päätoimittaja Veronika Munkin (Telex.hu) vierailu Päivälehden museossa.
14.2.
Vierailija: Keitä ovat verkossa toimivat trollit?
21.2. EI OPETUSTA – hiihtolomaviikko
28.2.
Ryhmätehtävän esittely, ryhmä- ja tehtäväjako sekä työskentelyn aloittaminen opettajien ohjauksessa.
7.3.
Ryhmätehtävän työstämistä opettajien ohjauksessa ja välicheck.
14.3.
Ryhmätehtävien katselmus ja palautekeskustelu.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus
tai
Näyttö
Jos sinulla on opintojakson osaamistavoitteiden mukaista osaamista esimerkiksi työkokemuksen, vapaaehtoistyön, harrastuksen tai muun kuin korkea-asteen opiskelun kautta, voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Näyttötapoja ovat esimerkiksi raportti, portfolio, haastattelu, (ryhmä)keskustelu, työtodistus, näyttökoe tai muu esitys tai näiden yhdistelmä.
Katso tarkemmat ohjeet aiemmin hankitun osaamisen näyttöön Osaamisen tunnistaminen -sivulta.
Lisätietoja:
Opintojakson vastuuopettaja ja/tai journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja (OSO) Esko Hatunen.
Intro
Mitä jokaisen toimittajan pitäisi tietää hybridivaikuttamisesta ja tietoturvallisesta toiminnasta? Tämä opintojakso on johdatus media-alan kannalta olennaisiin kyberturvallisuuskysymyksiin. Kyberturvallisuuden käsite ymmärretään opintojaksolla laajasti niin, että se pitää sisällään informaatiovaikuttamisen eri muodot.
Opintojaksolla harjoitellaan arvioimaan digitaalisessa mediaympäristössä jaettavan tiedon ja tiedonlähteiden luotettavuutta ja käyttämään tässä digitaalisia työkaluja. Tutustumme myös muihin tietoturvallisuuden kannalta hyödyllisiin teknisiin työkaluihin. Lisäksi opetellaan perusteita median kannalta olennaisimpien tietoturvauhkien tunnistamiseksi ja niiltä suojautumiseksi.
Opintojakso on sekä AMK-että YAMK-opiskelijoiden opetussuunnitelmassa, ja opiskelijat osallistuvat samaan lähiopetukseen. Yksilötehtävissä tai niiden arvioinnissa on eroavaisuuksia välillä siten, että YAMK-tasolla edellytetään edistyneempää raportointia, akateemisempia lähteitä ja syvällisempää teorian soveltamista.
Oppimateriaalit
Opettajien ja vierailijoiden jakama materiaali Moodle-oppimisalustalla.
Wedenborg Freja: Toimittajan salausopas, Mediapooli 2018 (suom. Pasi Kivioja)
Opetusmenetelmät ja ohjaus
Opintojaksolla on lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Opiskelijat tekevät lähiopetuksessa ja sen ulkopuolella itsenäisiä- ja ryhmätehtäviä. Lähiopetuksessa on sekä teorialuentoja että tehtäviä ja niiden purkua.
Työelämäyhteydet
Opintojaksolla on työelämävierailijoita, jotka tuovat käytännön näkökulmia tieto- ja kyberurvallisuuteen liittyviin asioihin.
Toteutuksen valinnaiset oppimistavat
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Oppimistehtävät
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät, joista osa tehdään lähiopetuksessa.Toteutuksella tuotetaan myös laajempi ryhmätehtävä, joka esitellään ryhmissä viimeisellä lähiopetuskerralla.
Arviointitavat
Arviointikriteeri - arvosana 1 = tyydyttävä
Opiskelija
Soveltaa tietoa ja käsitteistöä kurssilla tehtävissä itsenäisissä- ja ryhmätehtävissä; toimii tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä; noudattaa sovittuja aikatauluja; osaa analysoida ja arvioida omaa osuuttaan; ottaa vastuuta ja auttaa muita. Ymmärtää tietoturvan ja kyberturvallisuuden perusasiat.
Arviointikriteeri - arvosana 3 = hyvä
Edellisten lisäksi opiskelija
Analysoi tiedon perusteella kriittisesti kurssin sisältöjä; osaa suunnitella ja aikatauluttaa työtään ryhmässä; osaa analysoida ja arvioida tehtävien ja ryhmäprojektin tulosta; löytää osaamisestaan kehittämiskohteita; organisoi ryhmän toimintaa, on aktiivinen viestijä ja luo työskentelyä tukevaa ilmapiiriä. Osaa soveltaa ja ottaa käyttöön journalistin tietoturvan kannalta hyödyllisiä työkaluja ja käytänteitä sekä huomioi kyberturvallisuuden toimittajan näkökulmasta.
Arviointikriteeri - arvosana 5 = kiitettävä
Edellisten lisäksi opiskelija
Hyödyntää uusinta tietoa, ideoi ja etsii luovia ratkaisuja toteutuksen eri vaiheissa, tilanteissa ja tehtävissä; kehittää soveltavia toimintamalleja; osaa analysoida ja arvioida kriittisesti itsenäisen työskentelyn ja ryhmän prosessia eri osapuolten kannalta; johtaa tarvittaessa ryhmän toimintaa ja kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan. Osaa ennakoivasti ja soveltavasti hyödyntää tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja.