Intro
Organisaatioiden täytyy vastata toimintaympäristöissä tapahtuviin muutoksiin. Kurssilla opit selittämään, millaisia kokemuksia toiminnan kehittämiseen ja organisaatiomuutoksiin liittyy. Opit, mitä kannattaa ottaa huomioon organisaatiomuutoksia suunniteltaessa ja eteenpäin vietäessä. Laajoissa tehtävissä opit soveltamaan erilaisia kehittämismenetelmiä. Kurssi sopii opiskelijoille, joita kiinnostaa tai jotka työskentelevät toiminnan kehittämisen ja organisaatiomuutosten parissa.
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa tunnistaa ja analysoida organisaatioiden toiminnan kehittämisen ja muutosten tarpeita useista eri näkökulmista. Opiskelija osaa tukea erilaista yhteiskehittämistä erilaisten sidosryhmien kanssa ja soveltaa toiminnan kehittämisen menetelmiä monipuolisesti. Opit selittämään, millaisia kokemuksia organisaation toiminnan kehittämiseen ja muutoksiin liittyy. Opit yleistämään, mitä kannattaa ottaa huomioon organisaatiomuutoksia suunniteltaessa ja eteenpäin vietäessä.
Sisältö
Organisaation ja toiminnan kehittämismenetelmät
Muutoksen johtaminen
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Kurssia toteutetaan lähi-, blended- ja virtuaaliopetuksena. Molemmissa toteuttamisvaihtoehdoissa opiskelijat tekevät ryhmässä laajan kehittämissuunnitelman valitsemalleen organisaatiolle. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät koko kurssin ajan oppimispäiväkirjaa liittyen kurssin aihealueisiin.
Lisätiedot
Tämä on syventävä kurssi ja opiskelijoilta odotetaan vahvoja itsensä johtamisen ja tiedon etsimisen taitoja sekä kriittistä lähestymistapaa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso sijoittuu tradenomitutkinnon HR ja johtamisen suuntautumisen viimeiselle tai toiseksi viimeiselle lukukaudelle. Kurssille tultaessa olisi hyvä olla suoritettuna HR ja johtaminen -suuntautumisen aiemmat opinnot, mutta se ei ole ehdoton vaatimus.
Oppimateriaalit
- Luoma, J. 2015. Understanding Change Management through the Psychological Ownership Framework. Examination of Antecedents of Successful Change. Jyväskylän yliopisto.
- Miller, D. 2011. Successful Change - how to implement change through people. ChangeFirst Ld.
- Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro.
- Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana. Talentum.
- Tuominen, K. 2016. Muutoksen johtaminen. Oy Benchmarking Ltd.
- Lisäksi muut opettajan Moodlessa ilmoittamat materiaalit
Pasilan toimipiste
Ei tenttiä.
Suomi
Suomenkielinen toteutus.
Toteutuksella myös englanninkielistä materiaalia.
16.01.2023 - 17.03.2023
Kurssia toteutetaan lähi-, blended- ja virtuaaliopetuksena. Molemmissa toteuttamisvaihtoehdoissa opiskelijat tekevät ryhmässä laajan kehittämissuunnitelman valitsemalleen organisaatiolle. Tämän lisäksi opiskelijat tekevät koko kurssin ajan oppimispäiväkirjaa liittyen kurssin aihealueisiin.
02.01.2023 - 13.01.2023
Tämä toteutus on täysin virtuaalitoteutus, jossa ei ole lähiopetusta.
16.1.-17.3.2023
Kurssin voi suorittaa myös aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisella (ahot) tai opinnollistamalla (work & study). Ahotoida voi, jos omaa riittävän kokemuksen kurssin aihealueista. Opinnollistaa voi, jos omat työtehtävät sallivat kurssin aihealueiden omaksumisen työtehtävissä. Olethan yhteydessä kurssin vastuuopettajiin, jos sinua kiinnostaa ahotointi tai opinnollistaminen.
Tuija Koskimäki
15 - 100
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
- osaa nimetä ja vertailla organisaation ja toiminnan kehittämiseen liittyviä menetelmiä
- osaa kuvata, miten muutos etenee toteuttajan ja esihenkilöiden näkökulmasta
- osaa tunnistaa yhteiskehittämisen periaatteet
Arviointikriteeri - arvosana 3
- osaa soveltaa muutosten analysointi- ja organisaation toiminnan kehittämisen menetelmiä
- osaa tarkastella muutostilanteita organisaation, ryhmän ja yksilön näkökulmista
- osaa soveltaa joitakin yhteiskehittämisen menetelmiä
Arviointikriteeri - arvosana 5
- osaa arvioida erilaisia organisaation toiminnan kehittämismenetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta kehittämissuunnitelman
- osaa suunnitella toiminnan kehittämistä eri sidosryhmien näkökulmat huomioon ottaen
- osaa suunnitella ja arvioida tuloksellista yhteiskehittämistä eri sidosryhmät huomioon ottaen
TRALI Tradenomi liiketalous
0.00 op
5.00 op
H-5