Tunnistaa majoitus- ja ravintola-alan liiketoiminnan ja liiketoimintaympäristön (toimijat, liikeideat ja tunnusluvut). Osaa käyttää majoitus- ja ravintola-alan käsitteitä, tilastoja ja tuntee alan lainalaisuuksia. Ymmärtää vastuulliset toimintamallit majoitus- ja ravintola-alalla.
Ymmärtää palvelutarjonnan ja erilaisten toimintamallien merkityksen, sekä osaa analysoida asiakkaan ostokäyttämistä.
Osaa majoitus- ja ravintola-alan keskeisen lainsäädännön velvoitteineen sekä hotelli- ja ravintola-alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen keskeisen sisällön ja osaa laatia työvuorolistan. Osaa keskeiset tietosuojaan liittyvät säännöt.
Majoitus- ja ravintola-alan eri toimijat, verkostot, liikeideat ja tunnusluvut. Majoitus- ja ravintola-alan käsitteet, määritelmät ja tilastot. Vastuullisuus osana liiketoimintaa. Palvelutarjoajat ja toimintamallit. Asiakkaan ostokäyttäytyminen. Alan keskeinen lainsäädäntö, tietosuoja ja työehtosopimus. Turvallisuus majoitus- ravitsemis- ja matkailualalla.
Tunnistaa majoitus- ja ravintola-alan liiketoiminnan ja liiketoimintaympäristön. Tunnistaa majoitus- ja ravintola-alan käsitteitä, tilastoja ja tuntee alan lainalaisuuksia. Tunnistaa pääpiirteet hotelli- ja ravintola-alan keskeisestä lainsäädännöstä, tietosuojasäännöistä sekä alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen pääsisällön. Hahmottaa vastuullisuuden tärkeyden osana liiketoimintaa, sekä asiakkaan ostokäyttäytymisen.
Ymmärtää majoitus- ja ravintola-alan liiketoiminnan ja liiketoimintaympäristön toimintamalleja. Tunnistaa ja osaa hyödyntää majoitus- ja ravintola-alan käsitteitä, tilastoja ja tuntee alan lainalaisuuksia. Osaa hotelli- ja ravintola-alan sekä tietosuojaan liittyvän lainsäädännön keskeiset velvoitteet, tunnistaa toimialan tyypillisiä oikeudellisia kysymyksiä sekä osaa soveltaa sopivia oikeuslähteitä toimialan yksinkertaisiin perustilanteisiin. Opiskelija hallitsee alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen keskeisen sisällön ja osaa laatia yksinkertaisen työvuorolistan. Ymmärtää vastuullisuuden tärkeyden osana liiketoimintaa, sekä ymmärtää asiakkaan ostokäyttäytymisen.
Arvioi ja analysoi majoitus- ja ravintola-alan liiketoiminnan ja liiketoimintaympäristön toimintamalleja. Osaa käyttää majoitus- ja ravintola-alan käsitteitä, analysoida tilastoja ja soveltaa alan lainalaisuuksia vastuullisesti. Osaa perustellen soveltaa hotelli- ja ravintola-alan toimintaympäristöön sekä tietosuojaan liittyvää lainsäädäntöä toimialan yritysten tavanomaisiin tilanteisiin. Osaa monipuolisesti hyödyntää alalla sovellettavan yleissitovan työehtosopimuksen määräyksiä työsuhteisiin ja laatia toimialan tarpeet monipuolisesti huomioivan työvuorolistan. Osaa analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä, sekä vastuullisuutta osana liiketoimintaa.