•   Strateginen brändin johtaminen COM4HM001-3002 20.01.2020-22.05.2020  5   (MACOMF, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

    - ymmärtää ja kuvata brändin merkityksen strategisen työkaluna globaalissa liiketoimintaympäristössä
    - hakea ja käyttää soveltuvia brändäyksen, viestinnän ja markkinoinnin teorioita
    - tunnistaa ja puhutella eri sidosryhmien kiinnostuksenkohteita
    - tunnistaa, analysoida ja ratkaista ongelmia aidoissa yrityselämän tilanteissa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksolla ei ole edeltävyysehtoja.
    Sisältö
    - Brändäys ja brändijohtaminen organisaation strategisena työkaluna
    - Markkinointi ja viestintä; keskeiset käsitteet ja käytännön toiminta-alat
    - Sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien tunnistaminen, priorisointi ja johtaminen
    - Maine, maineriskien tunnistaminen, kriisiviestintä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija on perehtynyt brändijohtamisen perusteisiin sekä viestinnän ja markkinoinnin eri osa-alueisiin liiketoiminnan johtamisen strategisina työkaluina. Hän tunnistaa brändäyksen, viestinnän ja markkinoinnin peruskäsitteet, prosessit ja työkalut. Hän tunnistaa brändäykseen mahdollisuuksia ja kehittämiskohteita organisaatiossa.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osaa suunnitella liiketoimintaa hyödyttäviä ratkaisuja brändäyksen, viestinnän ja markkinoinnin teorioiden pohjalta. Hän osaa hyödyntää brändäyksen, viestinnän ja markkinoinnin käsitteitä, prosesseja ja työkaluja perustellessaan omat ratkaisunsa käytännön liiketoiminnan tarpeisiin. Hän osaa arvioida ja kehittää brändijohtamisen prosesseja ja toimintaa organisaation sisäisiin ja/tai ulkoisiin tarpeisiin.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida kriittisesti brändijohtamiseen liittyviä käsitteitä, prosesseja ja tietoa. Hän osaa liittää brändinäkökulman yrityksen liiketoiminnan suunnittelun ja johtamisen prosesseihin eri yhteyksissä. Hän osaa kehittää uusia toimintatapoja sekä perustella omat näkemyksensä onnistuneesti. Hän osaa tunnistaa brändijohtamisen kannalta keskeiset sidosryhmät sekä perustella strategiset valinnat ja priorisoida toiminnan sidosryhmälähtöisesti.
    Lisätiedot
    Kurssi korvaa aiemmat opintojaksot:
    - COM2LJ002 Planning and Leading Communications
    - COM2LJ008 Stakeholder Communications
    - COM4LJ006 Issue / Crisis Communication
    - MGT4LG210 International marketing
    - MGT4LG211 Leading by branding
    - REG3RY010 Palvelubrändin hallinta

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso on virtuaalikurssi, jonka opiskelija suorittaa itsenäisesti annetussa aikataulussa tai nopeammin.
    Oppimisalusta on Moodle.
    Opintojakso muodostuu kolmesta osiosta:
    Käsitteet 23.1.-29.2.2020
    Soveltaminen 1.3.- 3.4.2020
    Kehittäminen 6.4.-11.5.2020

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kirjallisuuslista tulee Moodleen.
    Huom: Suuri osa kirjallisuutta on englanninkielistä, koska aihepiiristä ei ole tuoretta suomenkielistä korkeakoulutukseen sopivaa kirjallisuutta.

    Työelämäyhteydet

    Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutuksen aikana opiskelija perehtyy oman tai muun organisaation brändijohtamisen käytäntöihin sekä laatii valitsemalleen organisaatiolle kehittämissuunnitelman.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Kirjallisuustentti suoritetaan Moodlessa ensimmäisen osion aikana 23.1.-29.2.2020.
    Opiskelijalla on mahdollisuus täydentää hylättyä suoritusta viikon ajan.
    Tentin hyväksytty suorittaminen on edellytys seuraavaan osioon siirtymiselle.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys näkyy myös käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.

    Ajoitus

    20.01.2020 - 22.05.2020

    Oppimistehtävät

    Oppimistehtävä 1: Opiskelijan esittelyvideo Moodleen. Oppmistehtävä 2: Kirjallisuustentti Oppimistehtävä 3: Oman erikoistumisalueen valinta. Oppimistehtävä 4: Organisaation nykytilan analyysi. Oppimistehtävä 5: Kehittämisuunnitelma analyysissa tunnistettuun puutteeseen. Oppimistehtävä 6: Oman osaamisen kehittymisen arviointi (opintopalaute).

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2020 - 24.01.2020

    Aikataulu

    Kurssi ajoittuu ajalle 23.1.-11.5.2020.

    Ryhmä
    • MACOMF
    • VIRTUAL
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija on saavuttanut vaadittavan osaamisen esimerkiksi aikaisemmissa työtehtävissä, harrastuksissa tai jollain toisella opintojaksolla, hän voi osoittaa osaamisensa ja edetä opinnoissa ripeämmin. Katso lisätiedot ja ohjeet aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta (AHOT) MyNetistä tai www-sivuilta.

    Opettaja

    Hanna Rajalahti

    Paikkoja

    15 - 40

    Arviointitavat

    Opintojakson oppimistehtävät pisteytetään seuraavasti:
    Oppimistehtävä 1 Esittelyvideo 0/5 p
    Oppimistehtävä 2 Tentti max 30 p
    Oppimistehtävä 3 Oman alueen valinta 0 p
    Oppimistehtävä 4 Analyysi max 30 p
    Oppimistehtävä 5 Kehittämissuunnitelma max 25 p
    Oppimistehtävä 6 Palaute 0 p
    Kurssiaktiivisuus: Osallistuminen kaikkiin virtuaalitapaamisiin 10 p.

    Arvosanamatriisi
    91 – 100 p = 5
    81 – 90 p = 4
    71 – 80 p = 3
    61 – 70 p = 2
    51 – 60 p = 1

    Koulutus

    LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5