•   Ammatillinen viestintä COM001HH1A-3187 19.05.2025-15.08.2025  5   (SUMMER, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso muodostuu opiskelijan ohjatusta työskentelystä verkossa. Kurssin laajuus on 135 tuntia opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä sekä opettajan antamaa palautetta.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
    Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
    Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki

    Muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

    Toimipiste

    Haagan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, ja niihin valmistaudutaan viikoittain valmistavien tehtävien avulla ja opettajan ohjeiden mukaan. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.

    Ajoitus

    19.05.2025 - 15.08.2025

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita: - Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi - Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi - Esitysmateriaalin tuottaminen - Yritysviestintäanalyysin perusteella tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 16.05.2025

    Aikataulu

    Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa.

    Ryhmä
    • SUMMER
    • VIRTUAL
    • INSTRUCTED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Ammatillinen viestintä -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla. Hän osaa hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti. Hän osaa kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. https://www.haaga-helia.fi/fi/ura-ja-osaaminen/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ennen näyttöön osallistumista.

    Vastuuopettajat: Katriina Kolu, Johanna Stenros ja Kati Selvenius
    Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi.

    Opettaja

    Johanna Förnäs

    Paikkoja

    30 - 100

    Arviointitavat

    Ajoissa palautetut tehtävät arvioidaan 0-5, myöhässä palautetut 0-3

    Arvosanan muodostumisen pisteet
    88 - 100 > 5
    78 - 87,9 > 4
    68 - 77,9 > 3
    58 - 67,9 > 2
    40 - 57,9 > 1
    alle 40 > 0

    Opintojakson jälkeen tehtäviä ei vastaanoteta ja arvioida.

    Koulutus

    RESTO Restonomi

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    5.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5