Tämä opintojakso kuuluu kaikkiin Haaga-Helian tutkintoihin ja opiskelija voi osallistua mille tahansa toteutukselle. Tämä kyseinen toteutus on suunnattu restonomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä. Osaamistavoitteet ja arviointikriteerit ovat kaikilla toteutuksilla yhtenevät.
Opintojakso koostuu lukujärjestykseen merkityistä luennoista (5 lähikertaa) sekä opiskelijan itsenäisestä ja tiimityöskentelystä, josta muodostuu yhteensä 135 h opiskelijan työtä. Opetusmenetelminä käytetään luentoja, erityyppisiin materiaaleihin tutustumista ja tehtäviä.
Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.
Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki
Opettajan ilmoittama muu oheismateriaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta. Verkossa oleva ja lähitunneilla jaettava materiaali sekä tiedotusvälineistä löytyvä ajankohtaisaineisto.
Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.
Haagan toimipiste
Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, niihin valmistaudutaan luentojen aikana valmistavilla tehtävillä, joihin saa sekä ohjausta että vertaispalautetta. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.
Suomi
Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.
13.01.2025 - 14.03.2025
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita: - Verkkokeskustelu henkilöbrändäyksen merkityksestä - Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi - Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi ryhmissä - Esitysmateriaalin tuottaminen - Ryhmäesitys analyysistä innovatiivisilla ja ryhmien kesken vaihtelevilla tavoilla - Yritysviestintäanalyysin perusteella yksilötyönä tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti Englanniksi Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia asioita: - Verkkokeskustelu henkilöbrändäyksen merkityksestä - Oman osaamisen tunnistaminen, sanallistaminen ja markkinointi - Työnhakuvideo tai muu vastaava oman osaamisen markkinointiin liittyvä esiintyminen, palautteen antaminen ja vastaanottaminen - Yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen analyysi ryhmissä - Esitysmateriaalin tuottaminen - Ryhmäesitys analyysistä innovatiivisilla ja ryhmien kesken vaihtelevilla tavoilla - Yritysviestintäanalyysin perusteella yksilötyönä tehty intranet-uutinen tai vastaava tiedottava teksti. Oppimistehtävät: 1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä) - Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi. - Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi. - Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi. - Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti. 2. Teet työnhakuvideon. - Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty) - Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa. - Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä. - Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti. - Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.
02.01.2025 - 10.01.2025
Lähitapaamiset Haagan kampuksella maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 11-13.45. Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa. Aikataulu julkaistaan lähempänä toteutuksen alkamista.
Toteutukselle osallistujilta edellytetään läsnäoloa jokaisella lähitapaamiskerralla.
Ammatillinen viestintä -opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
• viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla
• hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
• tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
• kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Näytössä osoitat aiemmin hankitun osaamisesi, joka kattaa opintojakson osaamistavoitteet. Tutustu huolellisesti opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin ennen näyttöön osallistumista.
Vastuuopettajat: Katriina Kolu, Johanna Stenros ja Kati Selvenius.
Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@haaga-helia.fi.
Johanna Stenros
15 - 40
Ajoissa palautetut tehtävät arvioidaan 0-5, myöhässä palautetut 0-3.
Arvosanan muodostumisen pisteet
88 - 100 > 5
78 - 87,9 > 4
68 - 77,9 > 3
58 - 67,9 > 2
40 - 57,9 > 1
alle 40 > 0
RESTO Restonomi
0.00 op
0.00 op
H-5