•   Ammatillinen viestintä COM001HH1A-3149 21.10.2024-13.12.2024  5   (TR1PA4, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Tämä opintojakso on osa pakollisia avainosaamisten opintojaksoja.
    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.
    Englanniksi
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa
    - viestiä suullisesti ja kirjallisesti tavoitteiden ja kohderyhmien edellyttämällä tavalla
    - hyödyntää useita viestinnän keinoja, kanavia ja digitaalisia alustoja
    - tunnistaa oman osaamisensa ja markkinoida osaamistaan vakuuttavasti
    - kohdata ja kuunnella muita sekä antaa ja vastaanottaa palautetta, ja viestiä kielitietoisesti
    - arvioida erilaisia tietolähteitä, niiden toimintatapoja ja motiiveja kriittisesti sekä tuntea vastuunsa tiedosta, jota välittää eteenpäin.

    Sisältö
    - yritysviestinnän kenttä
    - tiedottava kirjoittaminen
    - erottuva esiintyminen
    - henkilöbrändi ja digitaalinen jalanjälki
    - työnhaku ja kohderyhmälähtöinen erottautuminen
    - kriittisen lukutaidon perusta

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kortesuo, K. 2019. Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

    Kurvinen, J., Tolvanen V. & Laine T. 2017. Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi. Alma Media. Helsinki.

    Virtanen, S. 2020. Somemarkkinoinnin työkirja. Helsingin seudun kauppakamari. Helsinki.

    Muu oheismateriaali löytyy opintojakson Moodlesta. Lisäksi on suotavaa käyttää erilaista ajankohtaisaineistoa.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Analyysitehtävässä tarkastellaan myös yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista.

    Ajoitus

    21.10.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    1. Syvennyt henkilöbrändiin. (osuus arvosanasta 10 pistettä) - Tutkit digitaalista jalanjälkeäsi. - Asetat nykytila-analyysin jälkeen oman tahtotilasi. - Tunnistat ja sanallistat vahvuuksiasi ja osaamistasi. - Tämän kirjoitustehtävän tarkastaa automaatti. 2. Teet työnhakuvideon. - Analysoit kolme työnhakuvideota. (arviointi: hyväksytty) - Opettelet markkinoimaan osaamistasi. Laadit työnhakuvideoon käsikirjoituksen (osuus arvosanasta 20 pistettä). Opettaja antaa sinulle palautteen, jota kannattaa hyödyntää videosi toteuttamisessa. - Valmiiseen työnhakuvideoon saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 3. Analysoit yritysviestinnän eri kanavien ja viestintätapojen käyttöä. - Laadit tekstin, jossa analysoit yhden valitsemasi organisaation tai brändin viestintää. (osuus arvosanasta 10 pistettä). Tehtävän tarkastaa automaatti. - Kirjoitat analyysisi perusteella intranetissa julkaistavan sisäisen tiedotteen. Saat palautteen opettajalta. (osuus arvosanasta 30 pistettä) 4. Annat opintojaksopalautteen Pepin kautta.

    Ilmoittautumisaika

    12.08.2024 - 18.10.2024

    Ryhmä
    • TR1PA4
    • CONTACT
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
    Suomeksi
    Vaihtoehtoiset oppimistavat:
    A) contact
    B) blended
    C) nonstop ja virtuaali
    D) DEMO eli näyttö

    Mikäli sinulla on aiempaa osaamista, opintojakson voi myös näyttää. Siinä tapauksessa ilmoittaudu Pepissä Ammatillisen viestinnän DEMO-toteutukselle. Tarkemmat näyttöohjeet löydät Moodlesta sen jälkeen, kun opettaja on hyväksynyt ilmoittautumisesi.

    Tämän opintojakson näyttö muodostuu ennakkotehtävistä ja etäyhteyksin järjestettävästä näyttötilaisuudesta.

    Näyttö rakentuu näin:
    1. Ensimmäisenä ennakkotehtävänä palautat intranetuutisen kaksi viikkoa ennen näyttötilaisuutta. Tilaisuuksia on syyslukukaudella 2024 neljä: ma 9.9., ke 2.10., ti 5.11. ja ti 3.12. Tilaisuudet alkavat klo 16.30.

    2. Toisena ennakkotehtävänä suunnittelet minuutin hissipuheen, jonka esität näyttötilaisuudessa. Valmistaudu myös antamaan palautetta muiden esityksistä.

    3. Näyttötilaisuus alkaa soveltavalla kirjallisella tehtävällä, jonka jälkeen pidät hissipuheesi.

    4. Arviointi tehdään näyttötilaisuudessa. Kaikkien tehtävien osuus on 1/3,

    5. Lopuksi käyt palautekeskustelun näytön vastaanottaneiden opettajien kanssa.

    Opettaja

    Katriina Kolu

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    arviointi 0 - 5

    Arviointikriteerit - arvosana 1
    Suomeksi
    Opiskelija:
    - osaa muotoilla suullista ja kirjallista viestintää tavoitteen ja tilanteen mukaisesti
    - tuntee erityyppisiä viestinnän kanavia ja digitaalisia alustoja.

    arvosana 3
    Suomeksi
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa tarkoituksenmukaisiin tietolähteisiin perustuvaa ja tehtävänannon mukaista viestintää kohderyhmälähtöisesti kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa käyttää useita viestinnän kanavia ja alustoja
    - tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

    arvosana 5
    Opiskelija:
    - osaa tuottaa merkityksellistä sisältöä hyvällä suomen kielellä monipuolisia lähteitä hyödyntäen ja kulttuurisidonnaisuuden sekä vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
    - osaa hyödyntää erityyppisiä viestinnän kanavia ja alustoja monipuolisesti
    - osaa viestiä vakuuttavasti vaativissa esiintymis- ja vuorovaikutustilanteissa.

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5