•   Strateginen viestintä COM001AS2A-3009 24.03.2025-16.05.2025  5   (CONTACT, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    - kuvata viestintästrategian merkityksen osana yrityksen liiketoimintastrategiaa
    - suunnitella ja toteuttaa osallistavaa yritysviestintää kohderyhmälähtöisesti
    - soveltaa innovatiivisesti viestinnän keinoja ja kanavia työyhteisö- ja muutosviestinnässä
    - tukea yrityskulttuuria ja kehittää sitä viestinnän avulla.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Lähtötaso opintojaksolle on Haaga-Helian avainosaamiset ja tradenomitutkinnon avainosaamiset. Opintojakso kuuluu tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
    Sisältö
    - viestintästrategia yrityksen liiketoimintastrategian osana
    - yritysviestinnän kohderyhmät, keinot ja kanavat
    - vastuullinen työyhteisö- ja muutosviestintä organisaation menestystekijöinä
    - yrityskulttuurin tukeminen ja kehittäminen viestinnällä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opiskelija tunnistaa viestintästrategian yrityksen liiketoimintastrategian osana. Opiskelija osaa nimetä yritysviestinnän kohderyhmiä, keinoja ja kanavia. Hän osaa selittää, mitä työyhteisö- ja muutosviestintä tarkoittavat ja jossakin määrin suunnitella sekä toteuttaa niitä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija osaa selittää viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Opiskelija osaa etsiä ja soveltaa tapoja yrityskulttuurin tukemiseen ja kehittämiseen viestinnällä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti viestintästrategian ja liiketoimintastrategian välistä yhteyttä. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa yrityskulttuuria tukevaa työyhteisö- ja muutosviestintää kohderyhmälähtöisesti, osallistavasti sekä innovatiivisesti.
    Lisätiedot
    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Tämä opintojakso on suunnattu liiketalouden tradenomitutkinnon opiskelijoille. Tämä tarkoittaa, että alakohtaisuus on otettu huomioon materiaalien ja harjoitusten sisällöissä.

    Tule mukaan perehtymään yritysviestintään! Opintojaksolla opit, kuinka viestintästrategia toimii kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaa. Tutustut yritysviestinnän kohderyhmiin, keinoihin ja kanaviin erilaisten harjoitusten ja esimerkkien avulla. Pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan vastuullista työyhteisö- ja muutosviestintää. Lisäksi opit, kuinka viestinnällä voidaan tukea ja kehittää yrityskulttuuria.

    Opit muun muassa: esiintymistä, vaikuttamista, viestinnän suunnittelua, eri rooleissa toimimista, muutosviestintää, kriisiviestintää, tekoälyn hyödyntämistä, luovuutta, oman oppimisen reflektointia, viestintästrategian roolia ja merkitystä ja kirjoittamista.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojakson kurssikirja:
    Juholin, E. 2022. Communicare!: Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Kahdeksas uudistettu painos. Infor / Management Institute of Finland MIF Oy. Helsinki.
    Käsittelee kokonaisvaltaisesti opintojakson aihepiiriä, ks. erityisesti luvut 5-8 (viestinnän suunnittelun tarkoitus, tasot ja kohteita), luku 9 (työyhteisöviestintä) ja luku 16 (muutokset ja kriisit).
    Muu opintojakson aiheita tukeva kirjallisuus:
    Kilpeläinen, J. & Aarnio, R. 2020. Ansaittu julkisuus: Kaikki olennainen mediaviestinnästä. Alma Talent. Helsinki.
    erityisesti kriisiviestintää
    Lahti, I. & Meretniemi, T. 2022. Muuta maailmaa somessa: Hyväntekijän käsikirja. Alma Talent. Helsinki.
    erityisesti kriisiviestintää
    Marjamäki, P. L. & Vuorio, J. 2021. Viestinnän johtaminen: Strategiasta tuloksiin. Alma Talent. Helsinki.
    viestinnän johtaminen, viestintästrategia, viestintäsuunnitelma, kriisiviestintä
    Ruokolainen, P. 2020. Brändikäsikirja: Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen! Kauppakamari. Helsinki.
    erityisesti liiketoimintastrategian peruskäsitteistöä, visio, missio, strategia yms.

    Muut vapaavalintaiset lähteet ja opettajan jakama materiaali.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävät kytkeytyvät tiiviisti työelämään viestinnän näkökulmasta.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojakson arvioitavat tehtävät etenevät kumulatiivisesti, niihin valmistaudutaan luentojen aikana valmistavilla tehtävillä, joihin saa sekä ohjausta että vertaispalautetta. Ei uusintamahdollisuutta eikä tenttiä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Käytetään esimerkkejä myös kansainvälisistä yhteyksistä ja analysoidaan yrityksen kansainvälisten kohderyhmien huomioimista sisällöissä.

    Ajoitus

    24.03.2025 - 16.05.2025

    Oppimistehtävät

    Portfolion luominen ja siihen sisältyvät tehtävät (yksilöllinen oppimispäiväkirja jokaisesta lähikerrasta, tekoälyn käyttö viestinnässä, tiimityöarviointi ja ryhmässä tuotetut viestintäsuunnitelma, kriisiviestintä, muutosviestintä ja kurssin lopussa oleva esitysmateriaali) sekä tiimin kanssa tehdyt lähikertoihin liittyvät tuotokset.

    Ilmoittautumisaika

    02.01.2025 - 21.03.2025

    Aikataulu

    Tämä opintojakso ajoittuu 24.03. - 16.05.2025.
    Seitsemän lähitapaamiskertaa maanantaiskin klo 11-13.45

    Opintojakson tarkempi aikataulu on Moodlessa. Aikataulu julkaistaan lähempänä toteutuksen alkamista.

    Ryhmä
    • CONTACT
    • TR3HEMAR1
    • BLENDED
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojakson toteutusmuodot Contact Blended, näyttö ja opinnollistaminen.

    Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Opinnollistaminen on hyvä vaihtoehto, mikäli olet lähiaikoina kerryttämässä tavoitteet täyttävää osaamistasi. Katso tarkemmat ohjeet osaamisen tunnistamisesta (näyttö): https://www.haaga-helia.fi/fi/ura-ja-osaaminen/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study

    Opettaja

    Johanna Stenros

    Paikkoja

    15 - 45

    Arviointitavat

    Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tiimin kanssa tehdyistä tuloksista, yksilötyönä tehdystä porfoliosta ja siinä mainituista tehtäväkokonaisuuksista sekä osoitetusta aktiivisuudesta.

    Ajoissa palautetut tehtävät arvioidaan 0-5, myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan 0-3. Opintojakson päättymisen jälkeen tehtäviä ei vastaanoteta ja arvioida.

    Koulutus

    TRALI Tradenomi liiketalous

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    3.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5