Tutkiva ja kehittävä oppiminen:
Projekti
Itsenäinen ja ohjattu ryhmätyöskentely
Lähiopetus (luennot, workshopit, tutoriaalit)
ERP-järjestelmä
Vierailijaluennoitsija
Oppimateriaalit
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet – Terms and concepts in business process management. Redfina Oy. Espoo.
van der Hoeven, H. 2009. ERP and Business Processes – illustrated with Microsoft Dynamics NAV 2009. Llumina press. USA.
Tukimateriaali:
Lorente, N. 2013. Implementing Microsoft Dynamics NAV 2013
Monk, E. & Wagner, B. 2009. Concepts in Enterprise Resource Planning, 3rd ed.
E-book: Parthasarthy, S. 2007. Enterprise Resource Planning: A Managerial and Technical Perspective
Muu verkkomateriaali
Yritysvierailut, workshopit ja vierailuluennoitsijat yrityksistä ja organisaatioista. Työelämälähtöiset tehtävät ja toimeksiannot.
Porvoon toimipiste
Moduulilla ei ole tenttiä.
Suomi
Vierailuluennoitsijoita kansainvälisistä organisaatioista, kansainvälinen oppimateriaali.
19.08.2019 - 13.12.2019
Oppimistehtävä 1: Liiketoimintaprosessien mallintaminen valitulla prosessityökalulla (esim. draw.io). Tämä tehtävä koostuu kahdesta osiosta, ensimmäinen toteutetaan ryhmätyönä toimeksiantajalle ”Porvoo Design Camp” ja toinen yksilötehtävänä mallintaen Zaran keskeisiä liiketoimintaprosesseja. Lopullinen arvioitava ryhmätyö palautetaan pe 1.11.2019 klo 23.59 mennessä. Koko ryhmä saa saman arvosanan. Ryhmällä on mahdollisuus saada palautetta matkan varrella noudattaen välipalautuspäivämääriä (ma 23.9, ma 7.10, ma 21.10). Välipalautusten tuotokset eivät vaikuta lopulliseen arvosanaan. Yksilötehtävänä suoritettava liiketoimintaprosessien mallintaminen Zaralle palautetaan pe 22.11.2019 klo 23.59 mennessä. Liiketoimintaprosessien mallintaminen tehtävien palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta (erilliset kansiot ryhmätyölle ja yksilötyölle) ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä (koskee lopullista ryhmätyötä sekä yksilötehtävää) tulee -1 arvosana. Arvosana 1 Opiskelija osaa jossain määrin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, mutta hänen on haasteellista soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelijan laatima prosessi on ylimalkaisella tasolla eikä kaikkia symboleita ole ymmärretty oikein. Arvosana 3 Opiskelija osaa melko hyvin analysoida ja mallintaa liiketoimintaprosesseja, sekä tunnistaa ja soveltaa niitä. Opiskelijan laatima prosessi kuvaa hyvin tilannetta ja prosessissa käytetyt symbolit ovat oikeat. Arvosana 5 Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti liiketoimintaa sekä tunnistaa, mallintaa ja soveltaa erilaisia liiketoimintaprosesseja. Opiskelijan laatimat prosessit kuvaavat monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti valittua tilannetta ja siinä käytetyt symbolit on valittu oikein. Oppimistehtävä 2: Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä. Toteutetaan yksilötehtävänä. NAV tuntitehtävä sekä lisätehtävät 1-3 palautetaan ke 16.10.2019 klo 23.59 mennessä. SAP S/4 HANA (Fiori app ja On-Premise) tuntitehtävä sekä lisätehtävät palautetaan ma 9.12.2019 klo 23.59 mennessä. Tuntitehtävät palautetaan tenttityyppisen palautuksen kautta, jossa valitsette oikean vaihtoehdon. Jokaisen lisätehtävän kohdalla teidän tulisi ottaa kuvakaappauksia toteutuneista toimenpiteistä ja lopuksi vielä reflektoida tehtävää – mitä uutta oivalsitte jne. jotta näkee että olette tehneet tehtävän itsenäisesti ja ajatuksella. Tuntitehtävät tehdään joko yhdessä tunnin aikana tai omassa tahdissa ohjaajan avustamana, lisätehtävät ilman apua. Arviointi tässä on tuntitehtävät arvosana 1 (tehty, mutta ei ymmärretty) - 2 (kaikki oikein) ja sitten yksi arvosana per palautettu lisätehtävä (per toiminnanohjausjärjestelmä). Toiminnanohjausjärjestelmätehtävien lisätehtävien palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta (NAV ja SAP järjestelmälle on oma palautuskansio) ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä tulee -1 arvosana. Arvosana 1 Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja muiden avustamana. Hän tekee vain tuntitehtävät. Arvosana 3 Opiskelija kykenee käyttämään joitakin sähköisiä työkaluja. Hän tekee muutaman lisätehtävän. Arvosana 5 Opiskelija kykenee käyttämään sähköisiä työkaluja monipuolisesti. Hän tekee kaikki vaaditut lisätehtävät (3 kpl/järjestelmä). Oppimistehtävä 3: Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan - Zara: "Case study"-tyyppinen yksilötehtävä, jossa ei kuitenkaan ole valmista annettua materiaalia, jonka pohjalta työstätte tehtävän. Teidän pitää siis itse etsiä tehtävään soveltuvaa materiaalia (esityksiä, verkkosivuja, videoita, julkaisuja, vuosikertomuksia ym.). Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). Tässä jatkojalostetaan lukupiirissä tutuksi käyneet käsitteet teoriakehyksen muotoon. Teoriakehyksenä toimii liiketoimintaprosessien väliset yhteydet sekä arvoketjujen vaikutus ja merkitys liiketoimintaan. Teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zara (emoyhtiö Inditex) yrityksen kohdalla. Teidän tulee siis määritellä keskeiset käsitteet ja rakentaa oma tietoperusta liiketoimintaprosesseihin ja arvoketjuihin liittyen ja sitten reflektoida/soveltaa näitä Zara yrityksen kohdalla antamalla esimerkkejä prosesseista ja arvoketjuista. Esitysmuoto on vapaa (kirjallinen raportti, ppt, Prezi, video jne). ja teoria sovelletaan sitten käytäntöön Zaran kohdalla. Tehtävä palautetaan pe 25.10.2019 klo 23.59 mennessä. Tehtävän palautus tapahtuu Moodlen tehtävänpalautustoiminnon kautta ja jokaisesta myöhästyneestä päivästä tulee -1 arvosana. Lukupiirin osuus tästä tehtävästä on 0,5 op ja huomioidaan seuraavasti: Lukupiiriaktiviteetti ja muistiinpanot vaikuttavat Zara tehtävästä saatuun arvosanaan -1 - +1 arvosanaa. Arvosana 1 Opiskelija ymmärtää jonkin verran liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjun merkitystä, mutta hänen on haasteellista soveltaa tätä käytäntöön. Opiskelijan laatima teoriakehys on suppea ja lähteitä on käytetty niukasti. Teorian ja käytännön kytkös on heikko. Arvosana 3 Opiskelija ymmärtää jossain määrin myös liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä sekä arvoketjuja ja niiden vaikutuksia liiketoimintaan. Opiskelijan laatima teoriakehys on asianmukainen ja lähteitä on käytetty jonkin verran. Teorian ja käytännön välillä löytyy kytkös. Arvosana 5 Opiskelija ymmärtää liiketoimintaprosessien välisiä yhteyksiä ja arvoketjujen merkityksen liiketoiminnan merkityksen kannalta. Opiskelijan laatima teoriakehys fokusoituu oikeisiin asioihin asiantuntijamaisesti ja lähteitä on käytetty runsaasti ja oikealla tavalla. Teorian ja käytännön kytkös on erinomainen. Oppimistehtävä 4: Oman oppimisen arviointitehtävä. Oman oppimisen arviointitehtävä tehdään E-lomakkeella. Oman oppimisen arvioinnin lisäksi tehtävä toimii opintojaksopalautteena.
17.06.2019 - 23.08.2019
Periodit 1 ja 2 sekä intensiiviviikko 42, eli käytännössä viikot 35-50 (26.8-13.12.2019) torstaisin klo 14-17.30 ICT-tilassa 2621
Teoriatietoiskuja + toiminnanohjausjärjestelmässä (Dynamics NAV; SAP S/4 HANA) tehtäviä harjoituksia + aikaa projektitehtävälle (liiketoimintaprosessien mallintaminen)
Viikko: Käsiteltävä aihe
Vko 34: Ei tunteja (Learning Camp 3)
Vko 35: To 29.8 Opintojakson toteutussuunnitelman käsittely - tavoitteet, sisältö, tehtävät, arviointi; Liiketoiminnan suunnittelu ja ohjaaminen prosessien kautta; NAV kirjautuminen; Visio (VDI) "Porvoo Design Camp" tehtävä yksin
Vko 36: Ke 4.9 klo 8.30-10 Reading Circle Liiketoimintaprosessit + Arvoketju
Vko 36: To 5.9 Toiminnanohjauksen terminologia ja sanastoa, ERP-projekti / NAV intro jatkuu - kokonaiskuva ohjelmasta + Myynti & Markkinointi
Vko 37: Ei tunteja (kehittämispäivä)
Vko 38: HUOM! Ti 17.9 klo 9-11.30 tilassa 2621 Prosessit - mallintaminen ja työkalut (visio/draw.io/lucidchart) / "Porvoo Design Camp" tehtävä projektiryhmissä / NAV osto- ja myyntiprosessi
Vko 38: To Ei tunteja (Learning Camp 3)
Vko 39: To 26.9 Moduulit sekä Lukupiirin jatkojalostaminen (Liiketoimintaprosessien väliset yhteydet) / NAV osto- ja myyntiprosessi + lisätehtävät itsenäisesti
Vko 40: To 3.10 Vierailijaluennoitsija eCraftista klo 14-16 HUOM! tilassa 3403 / Keskeiset toiminnanohjauksen teknologiat - Toimijat, järjestelmät/ "Porvoo Design Camp" tehtävä projektiryhmissä
Vko 41: To 10.10 Liiketoiminnan analysointi, Digitaalisuuden mahdollisuuksia, AI / "Porvoo Design Camp" tehtävä projektiryhmissä / NAV kertaus/yhteenveto + lisätehtävät itsenäisesti
Vko 42: To 17.10 SAP S/4 HANA (Fiori app + On Premise) yleisesti (kirjautuminen, kokonaiskuva ohjelmasta ”navigation”) / "Porvoo Design Camp" tehtävä projektiryhmissä
Vko 43: To 24.10 SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case kohdat 1-8 (myynti) / "Porvoo Design Camp" tehtävä projektiryhmissä
Vko 44: Ei tunteja (Katri Farossa)
Vko 45: To 7.11 SAP S/4 HANA (Fiori app) SD Case kohdat 9-17 (toimitus)
Vko 46: To 14.11 Toimitusketjuun liittyvät keskeiset käsitteet ja mallit / SAP S/4 HANA lisätehtävät itsenäisesti
Vko 47: To 21.11 Beer game / SAP S/4 HANA yhteenveto/kertaus + lisätehtävät itsenäisesti
Vko 48: To 28.11 Kaikki järjestelmät vertailu ja kertaus opintojaksosta reflektoiden osaamistavoitteita/ Oman oppimisen arviointitehtävä (E-lomakkeella) / SAP S/4 HANA lisätehtävät itsenäisesti
Vko 49: To 5.12 Aikaa viimeistellä lisätehtäviä
Vko 50: Ei tunteja
AHOT ja Verkkototeutus
Jörgen Wollsten, Johan Dromberg, Katri Heikkinen, Marina Karlqvist, Maria Vickholm
15 - 30
Tehtävät toiminnanohjausjärjestelmissä 45 % (NAV & SAP S/4 HANA (Fiori app + On-Premise))
Liiketoimintaprosessien mallintaminen 30 % (75% ”Porvoo Design Camp" ja 25% ”Zara”)
Arvoketjujen ja prosessien merkitys liiketoimintaan “Case study” 25 % (Reading circle + Zara)
VIMA Myynnin ja visuaalisen markkinoinnin koulutusohjelma
5.00 op
0.00 op
H-5