Toteutussuunnitelma KEVÄT 2021 (RM2)
Toteutussuunnitelma kevät 2021 (RM2)
Matkailuelinkeinoon orientoituminen -oppimisjakso: tehtävänannot ja arviointi kevät 2021
Tavoite ja sisältö
Matkailuelinkeinoon orientoitumislukukauden tavoitteena on tutustuttaa restonomiopiskelijat opintojen ja käytännön työn kautta matkailuelinkeinoon ja matkailun toimintaympäristöön. Orientoitumisjakson (MEO:n työjakso) kesto on 4 viikkoa, ja se ajoittuu huhtikuulle (5.4. – 30.4. 2021). Työelämäjakson aikana opiskelijat tekevät kehittämistehtävän ja raportoivat oppimisestaan blogissa.
Lukukauden opinnot sisältävät mm. seuraavia aihealueita:
-matkailualan toimijat
- palvelukonseptit (palvelumuotoilun menetelmät, majoitus-, ravitsemispalvelut, tapahtuma- ja ohjelmapalvelut)
- matkailuteknologia- ja ICT-työkalut
- yrittäjyys ja verkostot
- benchmarking
- elämysten tuottaminen ja tarinallistaminen
- kestävä kehitys
- matkailuyrityksen talous ja kannattavuus
- viestintää suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi, sosiaalinen media
- destination marketing
Lisäksi opiskelijat tutustuvat Uudenmaan alueen matkailuyrittäjiin. Ennen huhtikuun työelämäjaksoa opiskelijalla on oltava suoritettuna Matkailualan turvallisuuspassi sekä anniskelu- ja hygieniapassi.
Elinkeinoon orientoituminen -oppimisjakso kattaa seuraavat moduulit:
- Matkailun asiakasosaaminen II (5 op)
- Matkailun toimintaympäristöosaaminen II (5 op)
- Matkailun liiketoimintaosaaminen II (5 op)
- Itsensä johtaminen ja tiimityö II (5 op)
HUOM! Näiden lisäksi syksyn opintoja ovat:
-Nordic Studies 2 -moduuli (5 op)
-Learning Camp 2-moduuli (5op)
Huom! Vierailuluennot, vierailut sekä tapahtumaprojektit ovat pakollisia! Niistä poissaolo on korvattava erikseen määrättävällä esseetehtävällä.
Arvioitavat oppimistehtävät moduuleittain
Matkailun asiakasosaaminen II:
- tilaisuuksien järjestäminen ( Nature Wellness, Culture Experience, Destination Finland, Winter Wonderland). Arviointi: vertais- ja ohjaaja-arvio) 40 %
- Matkailun tuotekehitysprojekti (Askolan kunta) 40 %
- MEO-työjakso ja kehittämistehtävä (yksilötehtävä, toimeksiantaja ja ohjaaja-arvio sekä itse- ja vertaisarvio) 20 %
- työskentely ja aktiivisuus: läsnäolo, asenne, prosessien hallinta, plussapisteitä pienistä suorituksista
Matkailun toimintaympäristöosaaminen II:
- juridiikka 40 %
- MEO-työjakson arviointi (toimeksiantaja/ohjaajat) ja MEO-jakson kehittämistehtävä (yksilötehtävä, ohjaaja-arvio) 40 %
- oppimisblogi 20 %
Matkailun liiketoimintaosaaminen II
- matkailuyrityksen talous (yksilösuoritus) 40 %
- matkailuteknologia (yksilösuoritus) 40 %
- MEO-työjakson arviointi (toimeksiantaja/ohjaajat) ja MEO-jakson kehittämistehtävä (yksilötehtävä, ohjaaja-arvio) 20 %
- työskentely ja aktiivisuus: läsnäolo, asenne, prosessien hallinta, plussapisteitä pienistä suorituksista
Itsensäjohtaminen ja tiimityö II
- Reading circle raportti 40 %
- tilaisuuksien järjestäminen (Nature Wellness, Culture Experience, Destination Finland, Winter Wonderland) (vertais- ja ohjaaja-arvio) 30 %
- matkailun peruskäsitteiden tentti 30 %
Tämän moduulin arvosanaa voi nostaa enintään 0,5 arvosanaa matkailun oppimistehtävien kiitettävillä suorituksilla (oppimistehtävät: matkailualan toimijat, vetovoimatekijät, hotellitehtävä).
Moduulien kaikista osista on saatava hyväksytty arvosana, jotta koko moduuli on hyväksytysti suoritettu.
Oppimistehtävien kuvausta
1. MEO-jakson kehittämistehtävä
MEO-jaksolla opiskelija tekee kehittämistehtävän (joko yksin tai ryhmässä), joka liittyy joko MEO-yrityksen/organisaation toiminnan ja palveluiden kehittämiseen (MEO-jakso yrityksessä) TAI itsevalitun matkailualan yrityksen tuote/palvelukehitykseen (MEO-jakso oppismistehtävin ja vierailuin). Jos opiskelija on työssä MEO-jakson aikana jossakin yrityksessä, niin tämä tehtävän aiheena voi olla esimerkiksi asiakastyytyväisyyskysely, palvelukonseptin toimivuuden selvittäminen, somestrategian laatiminen, somemarkkinoinnin kehittäminen jne.
Opiskelijan pitää keskustella tästä aiheesta toimeksiantajayrityksen ja ohjaajan kanssa. Tehtävän pitää oikeasti olla jollakin tapaa hyödyllinen toimeksiantajalle: vallitsevan tilanteen kuvaaminen ja siihen ratkaisuehdotuksia tai jonkin asian selvittäminen tai esilletuonti.
MEO-jakson kehittämistehtävässä opiskelija
1. tekee tiivistelmän raporttinsa aluksi (kehittämistehtävän tavoite, menetelmät, tulokset)
2. kuvaa organisaatiota/yritystä ja toimintaympäristöä sekä asiakkaita
3. liittää mukaan tehtävään sopivaa teoriaa
4. kertoo, mikä on kehittämistehtävän syy ja tavoite
5. miettii, millaisin kehittämismenetelmin sen pystyisi ratkaisemaan
6. kerää tietoa, tekee kyselyitä, pohtii perusteluja ratkaisuja
7. kokoaa nämä raportiksi (HH:n raportointiohjeen mukaisesti lähteiden kanssa) sekä valmistautuu myös esittelemään suullisesti kehittämistehtävän viikolla 19.
Opiskelija saa apua kehittämistehtäväänsä vastuuopettajalta. Opiskelijan pitää ehdottomasti keskustella tehtävästä myös organisaation edustajan kanssa.
Kehittämistehtävä aloitetaan jo kevään opetuksen yhteydessä. Palautus Moodleen viikolla 19 ja silloin myös suulliset esitykset.
2. Learning Diary
During the 2nd semester you are requested to write a Learning Diary on your learning objectives and outcome. The Learning Diary is published on a blog platform of your choice, for instance Weebly or other. The settings can be public or private, however, the teachers need to have access to it.
The Learning Diary supports your learning experiences, competences development, and professional identity. You will work on your diary individually, thus bringing your own personal insights into the evaluation of your studies. With the help of a Learning Diary, you can track your own successes and challenges in the studying process and identify important benchmarks on the way to the completion of a semester.
In the Learning Diary you should be essentially focused on self-assessment and reflection, thus deepening your understanding for your learning objectives, the processes, and the context of your
studies. You need to update your diary continuously and reflect upon your learning throughout the semester.
Remember to reflect on your learning and working styles, time management skills, ability to work in teams, etc. It is important to always justify your reflections and evaluations, especially when you consider whether you have achieved or not the objectives set by the curriculum and yourself. It is helpful to keep reflection and evaluation notes on a weekly basis. Additionally, you can reflect on the feedback that you get from your teachers and from team members. Finally, you can evaluate the efficiency and challenges of inquiry learning and project-based learning.
Make sure that your Learning Diary is the result of your own efforts. Always maintain high academic standards and avoid the risk of plagiarism, writing/language negligence, and other unacceptable practices. Think of the diary as a part of your professional development and identity.
The Learning Diary should include the following topics/ articles:
1. Learning objectives for the semester.
What competences do you consider the most important for you and why (see the competence pillars)? Set yourself concrete goals in the beginning of the 2nd semester and reflect on them in the end of the semester. Reflect your learning objectives in the perspective of your career plan. Style: A personal reflection written in neutral style
2. News report from Nature Wellness, Culture Experience, Winter Wonderland, Destination Finland (written in English)
Take a role of reporter and write a text in engaging journalistic style on your experience of being an organizer of an experiential event. Style: A journalistic text with lots of visual elements to highlight the event
3. MEO
Write an engaging text in “Blogger style” on your MEO month. Style: A personal and colourful text with lots of visual elements
4. MEO or other event reported through video or podcast (recording)
Report something from MEO or, alternatively, from some other event by employing an audio-visual/ audio tool for recording. This can be a video, a podcast or a Powerpoint with voice-over. The choice is yours! Style: natural speech
5. Askola Culture Tourism Project
Write a reflection on project work and team roles with examples from the project.
Style: An academic reflection in neutral style
6. Reflection on your semester
What did you learn? Reflection and evaluation – did you reach your learning objectives? How did you reach them through the modules/activities? What did you learn and how did you develop professionally during the semester? What competences are you now most confident about? What competences still need work in the future semesters? (see the competence pillars)
Style: free for you to choose
Deadline for topics one, two, five: 1 of April .
Final deadline: 19 of May
All late submissions will be automatically downgraded.
Learning Diaries are graded on the scale of 1 to 5. If a Learning Diary does not meet the assessment criteria, it will be rejected and sent back to the student for further improvement. The assessment criteria are as follows:
Grade 1
The Learning Diary has the necessary contents, yet the reflection and evaluation of own learning are missing or rudimentary. Not much attention paid to visual appearance.
Grade 2
The Learning Diary has all the required contents, yet the reflection and evaluation are not sufficient. The Learning Diary would benefit from more attention to the visual appearance.
Grade 3
The Learning Diary has all the necessary parts and the reflection part is sufficiently good. The goals are set and well-defined. The blog also gives enough evidence of professional development. The Learning Diary is visually attractive.
Grade 4
The Learning Diary has all the necessary sections and the reflection part is substantial and consistent with all the instructions. The Learning Diary demonstrates clearly the achievement of previously set goals and the student’s learning and professional development. The visual aids support the storyline and are engaging.
Grade 5
The Learning Diary has all the necessary sections that are arranged, argued, reflected upon, and evaluated analytically and with particularly deep insights. The Learning Diary demonstrates that the student has employed it as a tool in an optimal way and has significantly developed himself or herself during the studies both professionally and personally. The visual contents support the storyline extremely well and are highly engaging.
Language
Experiential event with a story in English (compulsory). Other posts: English, Finnish or Swedish
3. Virtuaalitapahtuman järjestäminen
HUOM! 3A, 3B, 3C ja 3D OVAT VAIHTOEHTOISIA OPPIMISTEHTÄVIÄ!
3a. Nature Wellness
3b. Culture Experience
3c. Destination Finland
3d. Winter Wonderland
Mitä?
Tavoitteena kansainvälisen ryhmän vuorovaikutteinen, osallistava, rentouttava, turvallinen ja leppoisa tutustuminen suomalaisiin elämyksiin, erilaisten aktiviteettien, esittelyjen ja eväiden merkeissä. Kohderyhmänä ovat Pomo 1. ja Tempo 2. lukukauden opiskelijat sekä Porvoon yksikön vaihto-opiskelijat ja muut vieraat. Jokainen RM2 opiskelija osallistuu tapahtuman järjestämiseen ja on vieraana toisessa tapahtumassa. Markkinointiviestinnän tavoitteena on erityisesti houkutella kansainvälisiä vieraita. Tapahtuman kieli on englanti. Tapahtuman kesto noin kaksi tuntia.
Missä?
Virtuaalinen tapahtuma ympäristö – Zoom tms. vuorovaikutteinen tapahtuma-alusta
o 16.2.2021 klo 14
o Nature Wellness, Culture Experience
o 18.2.2021 klo 14
o Destination Finland, Winter Wonderland
Miten?
Pomo 2. lukukauden opiskelijat (noin 10) suunnittelevat ja toteuttavat hyvinvointi-iltapäivän ohjelman ja retkiruokailun/eväät. Suunnitteluryhmiä tulee perustaa tarpeen mukaan, esim. aktiviteetti, turvallisuus, viestintä, budjetti… Tapahtumalle valitaan projektipäällikkö.
Tapahtumasta laaditaan ennakkoon toteutussuunnitelma, joka sisältää budjetin, yhden tuotekortin/ myyntiesitteen ja blue printing -kaavion. Tapahtuman ohjelma ja viestintä toteutetaan englanniksi.
Tapahtumaan voi valmistaa etukäteen tapahtuman luonteeseen sopivaa syötävää ja juotavaa.
Tilaisuuteen kuuluu myös viestintää tapahtuma pitää ”myydä” kohderyhmälle, esimerkiksi myyvä kutsu sekä jonkinlainen markkinointikampanja.
Tapahtumapäivä tulee myös dokumentoida (kuvat, videot, yms.) ja arvioida käyttäen asiakaspalautetta, havainnointia sekä vertaispalautetta (huom! LC 2 tehtävä).
Arviointi
Arvioinnin kohteena ovat
- ennakkosuunnitelmat (ohjaajat)
- toteutus (ohjaajat)
- dokumentointi, viestintämateriaali ja ryhmien toiminta (ryhmien itse- ja vertaisarviointi sekä ohjaaja-arviointi)
4. Askolan kulttuurimatkailu -projekti
Tehtävänannot erillisen ohjeen mukaan, kun toimeksiannon tarkka sisältö vahvistuu.
Kaikkien tuotekehitysprojektien arvioinnissa käytetään seuraavia osia:
· projektityöskentely
· itse- ja vertaisarviointi
· ohjaajien ja toimeksiantajan arviot
· tulosten esittely ja visuaalisuus.
5. Reading Circle
Ohjeet ja aiheet erillisessä dokumentissa Moodlessa!!!
6. Matkailuteknologian opinnot
Osaamisen näyttökoe, aika sovitaan erikseen opettajan kanssa
7. Matkailuyrityksen talous
Osaamisen näyttökoe, aika sovitaan erikseen opettajan kanssa
8. Lakitietous
Matkailun toimintaympäristö 2 -opintokokonaisuuteen kuuluu myös juridiikan opintoja. Juridiikan osuus opintokokonaisuuden arvioinnissa on 40%.
Juridiikan opinnot käsittävät perehtymisen oikeusjärjestelmän perusteisiin sekä keskeisiin juridisiin käsitteisiin. Tunneilla tutustutaan mm. eri yritysmuotoihin, tietosuojaan liittyviin juridisisiin kysymyksiin sekä opiskellaan kuluttajansuoja- sekä vahingonkorvausoikeuden perusteita.
Juridiikan opettajan toimii Pia Vapaavuori/pia.vapaavuori@haaga-helia.fi.
9. Matkailun peruskäsitteiden tentti toukokuussa
Matkailun peruskäsitteet tentitään Moodlessa olevan materiaalin perusteella. Tentin ajankohta sovitaan lukukauden lopulla vallitseva tilanne huomioon ottaen. Tentin arvosana on 30 % moduulista Itsensä johtaminen ja tiimityö.
10. Oppimistehtävät: matkailualan toimijat, vetovoimatekijät ja hotellitehtävä
Näitä tehtävänantoja käsitellään oppituntien aikana kevään aikana ja tehtävien tekemiseen varataan itsenäisen opiskelun aikaa lukujärjestyksestä tai lukujärjestyksen ulkopuolelta ulkopuolelta
11. Ahvenanmaan/Itä-Uudenmaan retki??? Kevään viimeisellä opetusviikolla?
Tarkastellaan toteuttamismahdollisuutta tilanteen mukaan
Porvoon toimipiste
Suomi
18.01.2021 - 21.05.2021
04.01.2021 - 15.01.2021
Kati Naumanen, Ulla Kuisma, Päivi Forsblom, Pasi Romberg
15 - 40
POMO Matkailun koulutusohjelma
0.00 op
0.00 op
H-5