Valitse opetussuunnitelma opintojen aloituslukuvuoden ja mahdollisen suuntautumisen mukaan.
The learning objectives of the module can be met by:
a. Participating in the project in question or in a similar one.
b. Learning at work
Contact lessons and assignments
Learning diary
Workshops
Working in project groups
Coaching
Heerkens, G. 2002. Project management. The McGraw-Hill. Usa.
Pekka Lampi, Sakari Ketolainen
The contents of the module are planned in co-operation with the commissioner case by case.
Haagan toimipiste
No exams in this course
Englanti
The contents of the module include an international scope.
16.01.2023 - 17.03.2023
Project report
Learning diary
Assignments during the contact lessons
02.01.2023 - 13.01.2023
Contact lessons:
On Wednesdays 8.30-14.00
The learning objectives of the module can be met by:
a. Participating in the project in question or in a similar one.
b. Learning at work
Feedback in contact lessons
Self assessment
Peer evaluation
Feedback from the commissioner
15 - 40
Assessment
Pass / Fail
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Päivi Mattsoff
Haagan toimipiste
Suomi
22.08.2022 - 14.10.2022
13.06.2022 - 19.08.2022
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Päivi Mattsoff
Haagan toimipiste
Suomi
22.08.2022 - 14.10.2022
13.06.2022 - 19.08.2022
15 - 25
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Päivi Mattsoff
Haagan toimipiste
Suomi
22.08.2022 - 14.10.2022
13.06.2022 - 19.08.2022
15 - 25
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Anna-Liisa Aarti, Violeta Salonen
Haagan toimipiste
Englanti
22.08.2022 - 19.05.2023
13.06.2022 - 19.08.2022
1 - 12
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, HOTEM Degree Programme in Hospitality, Tourism and Experience Management, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma, MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
Restonomi
Pekka Soive
Haagan toimipiste
Suomi
22.08.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 19.08.2022
15 - 42
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Pekka Soive
Haagan toimipiste
Suomi
22.08.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 19.08.2022
15 - 30
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Pekka Soive
Haagan toimipiste
Suomi
16.01.2023 - 17.03.2023
02.01.2023 - 13.01.2023
1 - 40
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opintojaksolla on lähiopetusta ja oppimistehtäviä sekä mahdollisesti tentti. Kts. Toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
Opettaja(t): Kristiina Huff
S-postin muoto: etunimi.sukunimi(at)haaga-helia.fi
Minut tavoittaa parhaiten sähköpostilla. Voit myös tavata minua toimistossani A408.
Puh. nro: 040 4887178 (Olen paljon tunneilla, joten en aina vastaa. Lähetä tekstari tai sähköposti, jos näin käy).
Postilokero: Haagan kampus, PL 4 (Tätä tarvitaan harvoin, koska tehtävät palautetaan Moodleen)
Ohjausaika: Ohjaus tapahtuu lähiopetustuntien yhteydessä. Tarvittaessa voimme sopia ajan sähköpostitse.
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. Lisäksi käytetään hyväksi autenttista materiaalia internetistä. Mahdolliset monisteet jaetaan lähiopetuksessa ja ovat saatavilla myös Moodlessa.
Kristiina Huff, Karl Robbins
Opintojakson sisällöt ovat työelämälähtöisiä ja -aiheisia.
Haagan toimipiste
Opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä. Kts. Toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
Englanti
Opintojakson aihepiireissä tutustutaan englanninkielisten maiden käytänteisiin sekä englanninkieliseen viestintään osana nykypäivän suomalaista työelämää.
22.08.2022 - 14.10.2022
Oppimistehtävät ovat Moodlessa.
13.06.2022 - 19.08.2022
Lähiopetus lukujärjestyksen mukaan. Opintojakson aiheita
About Jobs and CVs
About Hospitality industry
About Business Writing
About Foodservice
About Accommodation
About Finland and Tourism
Lisätietoja tunneilla ja Moodlessa.
Oppimistavat ja osaamisen arviointi
Oppimistapa a.
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
Lähiopetuksen aikataulu löytyy lukujärjestyksestä. Tehtävät ovat pienehköjä ja osa tehtävistä tehdään lähiopetuksessa.
• lähiopetus tukee oppimistavoitteiden saavuttamista eli kaikki osallistuminen on plussaa
• varsinkin suullisten oppimistavoitteiden saavuttamista arvioidaan erityisesti lähiopetuksessa
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) ovat saatavilla Moodlessa
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) on hyvä palauttaa määräaikaan mennessä (pvm. moodlessa) ja ne arvioidaan useimmiten asteikolla hyväksytty / hylätty, usein myös asteikolla 0-100.
• kaikki palautetut / tehdyt tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) ovat plussaa
• jos edellä mainituissa arvioinnin kohteissa on puutteita, oppimistavoitteiden saavuttamisen osoittaminen ilman tenttiä voi olla vaikeaa
• opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä
Oppimistapa b.
Oppimistehtävät ja mahdollinen tentti
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vain satunnaisesti tai ei lainkaan. Opiskelija osoittaa kirjallista osaamistaan tekemällä Moodle-tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) ja suullisen osaamisen videotehtävillä.
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) ovat saatavilla Moodlessa
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet ja tentit) on hyvä palauttaa ennen seuraava lähiopetusta (pvm. Moodlessa) ja ne arvioidaan useimmiten asteikolla hyväksytty / hylätty, usein myös asteikolla 0-100.
• kaikki palautetut tehtävät ovat plussaa
• opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä
Palaute
Olen ottanut huomioon seuraavaa:
• tehtävät ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• suullista englantia on paljon
• painotetaan sujuvuutta tarkan kieliopillisuuden sijaan
• painotetaan ammattikieltä
15 - 40
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opiskelija voi ensimmäisellä lähikerralla 25.10. valita haluaako hän suorittaa toteutusen
lähiopiskeluna vai itsenäisenä opiskeluna.
LÄHIOPISKELU:
-lähitunnit Haagassa ti 14.-16.45 ja to 11-13.45
-ryhmätehtäviä ja itsenäisesti suoritettavia tehtäviä
-kurssitentti
ITSENÄINEN OPISKELU
-opiskelija opiskelee kursin materiaalit itseänisesti viikkoteemojen mukaan
-itsenäiset tehtävät jotka palautetaan Moodleen aikataulun mukaan
-ei sisällä lähi- tai etäopetusta
TENTTIKIRJA:
Fischer, M. & Vainio, S. (2015). Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (2. p.). Helsinki: Talentum Pro.
Saatavana myös e-kirjana https://www.ellibslibrary.com/reader/9789521421327
MUU MATERIAALI:
Korkiakoski, K. & Karhinen, R. (2019). Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus: Uusi aika, uudenlainen johtaminen. Helsinki: Alma Talent.
Saatavana myös e-kirjana: https://bisneskirjasto-almatalent-fi.ezproxy.haaga-helia.fi/teos/BAGBGXDTEB#piste:t1
Catani, J. 2008. Yritystapahtuma kontekstina ja kulttuurisena kokemuksena. Jyväskylän yliopisto.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19203/9789513934309.pdf?seque
Tunneilla (viikot 1-8) esitelty materiaali: diat, artikkelit, videot..
Anna-Liisa Aarti, Outi Rekola
Moduulissa työstetään yhteistyökumppanien antamia kehityskohteita ja -aiheita.
Haagan toimipiste
Kurssitentin aikataulu ilmoitetatan kurssialustalla Moodlessa.
Uusiminen Haagan virallisena uusintatenttipäivänä.
Suomi
Esimerkkejä kansainvälisistä palveluyrityksistä. Mahdolliset yritysvierailijat ja vierailevat opettajat.
24.10.2022 - 16.12.2022
Kurssiin kuuluu useita oppimistehtäviä, jotka arvioidaan kurssisuorituksina.
Kurssitehtävät lähiopiskelu:
-tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet)
-ryhmätehtävät. keskusteltu
-kurssitentti (Moodle)
Kurssitehtävät itsenäinen opiskelu:
-tehtävät (analyysit, reflektiot, esseet)
-Keskustelut Moodlen keskustelufoorumissa
-kurssitentti (Moodle)
13.06.2022 - 21.10.2022
Kurrsiteemat periodin viikkojen mukaan
1. Aloitus ja kurssin esittely sekä Organisaatio, kulttuuri, organisaatiokulttuuri
2. Yrityskulttuurin tasot ja palvelukulttuuri
3. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus
4. Vieraanvaraisuus, kokemuksellisuus, elämyksellisyys
5. Yhteistyö, kohtaamiset ja ryhmäilmiöt sekä Arvostava vuorovaikutus ja roolien rakentuminen
6. Luottamus, psykologinen ja sosiaalinen pääoma, työhyvinvointi
7. Johtajuus: Transformatiivinen johtajuus palvelussa, Dialogisen kehittämisen periaatteet ja käytäntöjä
8. Palautteet ja kurssin päätös
100% lähiopiskelu
tai
100% itsenäinen opiskelu
opimistapa valitaan kurssin ensimmäisellä tapaamiskerralla
15 - 40
Hyväksytty moduuli arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana1
Tunnistaa tiimin kehitysvaiheet ja tiimirooleja sekä vieraanvaraisuuden ja kokemuksellisuuden yhteydet johtamiseen. Ymmärtää esimiehen rooleja vuorovaikutuksen ja muutoksen mahdollistajana.
Arvosana 3
Osaa soveltaa tiimityön yleisimpiä menetelmiä monimuotoisen tiimin ongelman ratkaisussa ja tiimityön kehittämisessä. Osaa osoittaa työhyvinvoinnin suoria ja välillisiä vaikutuksia liiketoiminnalle.
Arvosana 5
Osaa analysoida tiimityötä ja palvelukulttuuria sekä arvioida luottamuksen ilmapiiriä. Osaa esittää suunnitelman niiden kehittämiseksi.
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
3 op
H-5
Restonomi
Learning methods
The learning goals of this module can be reached in the following ways:
a. Lectures and assignments as full-time studies
b. Exam and learning assignments (contact: sami.rekola@haaga-helia.fi)
1. Gregoroire M. 2016. Foodservice Organizations, a Managerial and system approach
2. Klosse P. 2014. The Essence of Gastronomy, Understanding the Flavor of Foods and Beverages
3. Materials from lectures
Ville Parkkinen, Nina Vallin, Riikka Hynninen
Working life connections:
An assignment given by an international business partner.
Haagan toimipiste
Timing for Exam tbc.
Re-examination according to Haaga-Helia Schedule 2020 (https://student.home.haaga-helia.fi/group/pakki/haaga)
Englanti
Internationality:
An assignment given by an international business partner, teaching and learning methods used are appropriate to a culturally diverse student population.
27.02.2023 - 12.05.2023
1. Lectures by Haaga-Helia and External experts /visitors
2. Practical Kitchen sessions
3. Individual / group assignment
02.01.2023 - 24.02.2023
Learning methods
The learning goals of this module can be reached in the following ways:
a. Lectures and assignments as full-time studies
b. Exam and learning assignments (contact: sami.rekola@haaga-helia.fi)
Assessing one’s own learning is a compulsory part of the module.
15 - 40
Individual / group assignment 60 %
Moodle Exam 40%
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Yksi Zoom-opetuskerta ja 3 yksilötehtävää
Moodlessa osoitettu materiaali, videot ja artikkelit
Haaga-Helian urapalvelut: https://www.haaga-helia.fi/fi/ura-ja-osaaminen
Kristiina Adamsson
Vierailijat, restonomi-alumnit
Haagan toimipiste
Ei tenttiä
Suomi
JobTeaserin kansainvälisen työnhaun tuki ja kanavat
16.01.2023 - 17.03.2023
Teet yhteensä 3 tehtävää ja kaikki ovat yksilötehtäviä:
Ennakkotehtävä -tee 19.1.2023 Zoom-kerralle (saatavilla Moodlessa ja lähetty sähköpostitse joulukuussa 2022)
19.1. Kick offin jälkeen teet vielä kaksi (2) erilaista sinua auttavaa tehtävää tulevaa elämääsi ja mahdollista työnhakuasikin tukien. Tehtävien deadlinet on porrastettu 1.2, 12.2 ja 6.3.
Valitse alla olevista 2 tehtävää:
Voit valita tekemäsi tehtävät. Kuitenkit siten, ettet tee yhdestä aihealueesta useampia tehtäviä.
A. Itsetunto, itseluottamus, omat vahvuudet ja työn merkityksellisyys
Jos haluat tehdä näistä tehtävistä toisen, palauta se 1.2. mennessä
1) Kutsumuskartta
Tai
2) Tähtihetki
Tai
3) Työn merkityksellisyys
B. Tulevaisuutesi -Urasuunnitelman laatiminen ja verkostot
Jos haluat tehdä näistä tehtävistä yhden, palauta se 12.2. mennessä.
4) Vaihtoehtoiset tulevaisuudet
tai
5) Verkostoidun -olen elossa
tai
6) One really important piece of paper of me
C. Modernin työnhaun menetelmät
Jos valitset tehdä näistä tehtävistä jonkun, palauta se 6.3. mennessä.
7) Instagram on virtuaalinen CV:si, luo ammatillinen tili (jollei sellaista sinulla jo ole) Instagramiin
tai
8) Infograafista CV! Uudenlainen tapa kertoa itsestäsi tiiviisti
tai
9) Videoesittely (tarina sinusta) ja hiottu Linkedin-profiili
tai
10) Jokin muu asiallinen ja visuaalinen tapa esitellä omaa osaamistasi työnhaussa
Lisäksi voit tehdä vapaaehtoisesti, omaa kehitystäsi ajatellen tehtäviä, haluamasi määrän. Tehtävistä annan ryhmäpalautteen, nostan esille kehitettäviä, ajattelua kaipaavia kohtia, sparraan.
02.01.2023 - 13.01.2023
19.1. Kick off klo 14-17.00, Zoom
Kick offin jälkeen itsenäistä tekemistä Moodlessa: Tehtävien deadlinet on porrastettu 1.2, 12.2 ja 6.3.
Opintojakso päättyy 6.3. 2023.
Opintojakson suoritus:Yksi opetuskerta Zoomissa ja 3 yksilötehtävää
15 - 40
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/hylätty
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
1) luennot ja niiden yhteydessä maistelut (24 h)
2) oppimistehtävät ja niiden taustamateriaalit virtuaalisesti Moodlessa (67 h)
1) Kurssikirja: Viinit ja väkevät juomat. Etiketit kertovat. WSET 2014
Kirjan saa ostettua Haagan Matskusta (35 €), sitä löytyy myös jonkin verran kirjastosta.
2) Virtuaaliympäristössä Moodle ilmoitetut ja linkitetyt videot
3) Luentomonisteet ja opiskelijan omat muistiinpanot
4) Muut mahdolliset luennoitsijoiden ilmoittamat materiaalit
Jouko Mykkänen
Haagan toimipiste
Kurssin osaaminen osoitetaan a) maistelutentillä (20%) ja b) oppimispäiväkirjalla (80%).
Maistelutentti pidetään 6. viikolla luentojen yhteydessä.
Oppimispäiväkirjojen osioiden palautukset (3 kpl) kurssin aikana. Päivämäärät ilmoitettu Moodlessa.
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
Oppimispäiväkirjojen ohjauskysymykset ja palautuspäivämäärät ovat esillä Moodlessa.
13.06.2022 - 21.10.2022
Viikko 1 Viinin maistelu
Viikko 2 Viinin viljely ja valmistus
Viikko 3 Chardonnay ja Pinot Noir; Cabernet, Merlot, Sauvignon Blanc
Viikko 4 Syrah, Grenache ja Riesling; Muut valkoviinit ; Muut punaviinit
Viikko 5 Väkevät viinit; Väkevät juomat; Kuohuviinit; Makeat viinit
Viikko 6 Olutluento (Sinebrychoffin asiantuntija)
Viikko 7 Baaritunnit (Beverage Partners Finland Oy:n asiantuntija)
Viikko 8 Varalla
Kurssin osaaminen osoitetaan a) maistelutentillä (20%) ja b) oppimispäiväkirjalla (80%).
15 - 40
Kurssin osaaminen osoitetaan a) maistelutentillä (20%) ja b) oppimispäiväkirjalla (80%).
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Jouko Mykkänen
Haagan toimipiste
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 21.10.2022
15 - 30
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opetus on yhdistelmä luokkaopetusta ja harjoitustehtävien tekoa itsenäisesti ja/tai ryhmässä. Kurssi sisältää paljon itseohjautuvaa opiskelua.
- Opintomateriaali löytyy Moodlesta
- Heikkilä, P. & Saranpää, T. Hotelli- ja ravintola-alan sisäinen laskentatoimi. Restamark Oy. Helsinki.
- Selander, K. & Valli, V. Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla (verkkokirja)
- Muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali
Pekka Heikkilä
Opintojaksolla hyödynnetään työelämäyhteyksiä ja yrityselämästä otettuja esimerkkejä sekä case-harjoituksia. Mahdolliset yritysvierailut tarkentuvat lähiopetuksen yhteydessä.
Haagan toimipiste
Tenteistä ja niiden ajankohdista sovitaan erikseen lähiopetuksen yhteydessä. Uusinnat Haaga-Helian uusintakäytäntöjen mukaan.
Suomi
Opintojakson aihealueita tarkastellaan myös kansainvälisestä näkökulmasta sopivien case-esimerkkien kautta. Mahdollisuuksien mukaan hyödynnetään vierailijoita partnerikorkeakouluista.
27.03.2023 - 19.05.2023
02.01.2023 - 24.03.2023
Alustava aikataulu
1. viikko
Orientaatio kurssiin ja kertausta aiemmasta
Budjetoinnista yleisesti ja tulosbudjetointia sekä kassabudjetointia
2. viikko
Harjoituksia tulos- ja kassabudjettien sekä ennakoidun taseen laadinnasta
3. viikko
Raportointi yleisesti
Tunnusluvut: kannattavuus, taloudellisuus ja tehokkuus
Harjoituksia tunnuslukujen käytöstä ja muutosten vaikutusten ennakoinnista
4. viikko
Tunnusluvut: kannattavuus, taloudellisuus ja tehokkuus
Harjoituksia tunnuslukujen käytöstä ja muutosten vaikutusten ennakoinnista
5. viikko
Varaston valvonta ja hallinta
Edellisiin liittyen harjoituksia
6. viikko
Tulosyksikkökohtainen kannattavuus
Tuotekohtainen kannattavuus
Toimintolaskenta
7. viikko
Kokoavia harjoituksia ja kertausta
8. viikko
Tentti ja tentin palautus
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena,
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t)
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
15 - 40
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Lähiopetus kampuksella
Teorialuennot
Tunneilla tehtävät oppimistehtävät
Ulkopuolinen toimeksianto opintojaksotehtävänä
Omien osaamistavoitteiden asettaminen opintojakson alussa ja oman oppimisen reflektointi opintojakson lopussa
Moodlessa olevat materiaalit
Parantainen, J. 2013. Tuotteistamisen perusteet: Tuotteista palvelusi, tuplaa katteesi. 2. p. Espoo: Ediste.
Apunen, A. & Parantainen, J. 2014. Tuotteistajan taskuraamattu / Antti Apunen & Jari Parantainen. Helsinki: Talentum
Sami Rekola, Sakari Ketolainen
Opintojaksolla tehdään toimeksianto yritykselle
Haagan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä
Suomi
Opintojakso sisältää kaupallistamisen teemojen kansainvälistä tarkastelua
22.08.2022 - 14.10.2022
Oman oppimisen arviointi
Opintojaksotehtävän (Toimeksiannon) tekeminen ryhmissä
13.06.2022 - 19.08.2022
Opetus tiistaisin ja torstaisin Haagan kampuksella klo 8.30-10.45 alkaen ti 23.8.2022
Tarkempi päiväkohtainen aikataulu saatavilla opintojakson alussa.
Opinnollistaminen. Sovi opinnollistamisesta opintojakson opettajien kanssa.
15 - 40
Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen eikä kykene itsenäisesti selviytymään annetuista työtehtävistä. Hän ei ole osallistunut projektin aikana suoritettavaan suunnittelutyöhön/toteutukseen eikä ole osoittanut omatoimisuutta. Opiskelija tarvitsee jatkuvasti ohjausta toimissaan. Opiskelija ei ole reflektoinut omaa oppimistaan eikä arvioinut omia työsuorituksiaan riittävästi.
Hyväksytty
Opiskelija tuntee projektimaisen työskentelyn perusteet ja suorittaa annettuihin tehtäviin liittyvät työt hyväksytysti. Hän osaa soveltaa oppimaansa projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää monipuolisesti välineitä ja laitteita projektityöskentelyssä. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimistaan ja arvioimaan omia työsuorituksiaan
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opintojakso sisältää lähiopetusta ja oppimistehtäviä sekä mahdollisesti tentin. Yleisin suoritustapa on lähiopetus + tehtävät. Etäsuoritus on mahdollista: tällöin tehdään tehtävät, keskustelualueet ja Moodle-tentit. Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
Opettaja: Kristiina Huff
Minut tavoittaa parhaiten sähköpostilla etunimi.sukunimi @ haaga-helia.fi .
Olen tavattavissa myös lähiopetuksen yhteydessä sekä muulloin Haagan kampuksella työhuoneessani A408.
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. Lisäksi käytetään hyväksi autenttista materiaalia esim. internetistä.
Kristiina Huff
Opintojakson sisällöt ovat työelämälähtöisiä ja -aiheisia.
Haagan toimipiste
Opintojakson arvosanaa voi korottaa (kysy opettajalta). Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
Suomi
Opintojakson aihepiireissä tutustutaan englanninkielisten maiden käytänteisiin sekä englanninkieliseen viestintään osana nykypäivän suomalaista työelämää.
27.03.2023 - 19.05.2023
Oppimistehtävät ovat esillä Moodlessa. Ne ovat enimmäkseen yksilötöitä. Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
02.01.2023 - 24.03.2023
Lukujärjestyksen mukaan.
Oppimistavat:
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät
Lähiopetuksen aikataulu löytyy lukujärjestyksestä. Oppimistehtävät ovat pienehköjä ja suuri osa niistä tehdään lähiopetuksessa.
• lähiopetus tukee oppimistavoitteiden saavuttamista eli kaikki osallistuminen on plussaa
• varsinkin suullisten oppimistavoitteiden saavuttamista arvioidaan erityisesti lähiopetuksessa
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) on hyvä palauttaa määräaikaan mennessä (pvm. Moodlessa) ja ne arvioidaan joko asteikolla hyväksytty / hylätty tai pisteytyksellä 0-100
• kaikki palautetut / tehdyt tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) ovat plussaa
Oppimistehtävät ja videot
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vain satunnaisesti tai ei lainkaan. Opiskelija osoittaa suullisen osaamisensa Moodlesta löytyvillä videotehtävillä.
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) ovat saatavilla Moodlessa
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) on hyvä palauttaa määräaikaan mennessä ja ne arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty tai pisteytyksellä 0-100
• kaikki palautetut tehtävät (tehtävät, keskustelualueet, tentit) ovat plussaa
Palaute
Olen ottanut huomioon aiempien kurssien yhteydessä esiin tulleita palautteita:
• tehtävät ovat yksilötöitä
• suullista englantia on paljon
• painotetaan ammattikieltä
15 - 40
Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opintojakso sisältää lähiopetusta ja oppimistehtäviä sekä mahdollisesti tentin. Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
Opettaja: Kristiina Huff
Minut tavoittaa parhaiten sähköpostilla etunimi.sukunimi @ haaga-helia.fi .
Olen tavattavissa myös lähiopetuksen yhteydessä sekä muulloin työhuoneessani A408.
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa. Lisäksi käytetään hyväksi kirjaston e-aineistoja ja autenttista materiaalia internetistä.
Kristiina Huff, Karl Robbins
Opintojakson sisällöt ovat työelämälähtöisiä ja -aiheisia.
Haagan toimipiste
Opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä. Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
Englanti
Opintojakson aihepiireissä tutustutaan englanninkielisten maiden käytänteisiin sekä englanninkieliseen viestintään osana nykypäivän suomalaista työelämää.
22.08.2022 - 14.10.2022
Oppimistehtävät ovat esillä Moodlessa. Ne ovat enimmäkseen yksilötöitä. Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
13.06.2022 - 19.08.2022
Lukujärjestyksen mukaan.
Oppimistavat:
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät ja tentti
Lähiopetuksen aikataulu löytyy lukujärjestyksestä. Tehtävät ovat pienehköjä ja osa tehtävistä tehdään lähiopetuksessa. Kirjallinen, valvottu tentti järjestetään pyydettäessä tai tarvittaessa. Joskus kurssilla tehdään kotitentti, joka on tarjolla Moodlessa kurssin loppupuolella.
• lähiopetus tukee oppimistavoitteiden saavuttamista eli kaikki osallistuminen on plussaa
• varsinkin suullisten oppimistavoitteiden saavuttamista arvioidaan erityisesti lähiopetuksessa
• tehtävät ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät on hyvä palauttaa määräaikaan mennessä (pvm. Moodlessa) ja ne arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty tai pisteytyksellä 0-100
• kaikki palautetut / tehdyt tehtävät ovat plussaa
• tarvittaessa järjestettävä tentti varmistaa kirjallisen osaamisen, painotuksena kurssin sisältöihin liittyvien oppimistavoitteiden hallinta
• opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivätoteutuksena
Lähiopetuksen aikataulu löytyy lukujärjestyksestä. Tehtävät (sis. keskustelualueet ja tentit) ovat pienehköjä ja osa niistä tehdään lähiopetuksessa.
• lähiopetus tukee oppimistavoitteiden saavuttamista eli kaikki osallistuminen on plussaa
• varsinkin suullisten oppimistavoitteiden saavuttamista arvioidaan erityisesti lähiopetuksessa
• tehtävät (sis. keskustelualueet ja tentit) ovat saatavilla Moodlessa
• tehtävät ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät on hyvä palauttaa määräaikaan mennessä (pvm. Moodlessa) ja ne arvioidaan usein asteikolla hyväksytty / hylätty tai pisteytyksellä 0-100
• kaikki palautetut tehtävät ovat plussaa
• jos edellä mainituissa arvioinnin kohteissa on puutteita, oppimistavoitteiden saavuttamisen osoittaminen ilman tenttiä voi olla vaikeaa
• opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä
Oppimistehtävät ja tentti
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen vain satunnaisesti tai ei lainkaan. Opiskelija osoittaa kirjallisen osaamisensa tekemällä Moodlen tehtäviä (sis. keskustelualueet ja tentit) ja suullisen osaamisen tekemällä videotehtäviä.
• tehtävät ovat saatavilla Moodlessa
• tehtävät ovat suurimmaksi osaksi yksilötöitä
• tehtävät on hyvä palauttaa määräaikaan mennessä ja ne arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty tai pisteytyksellä 0-100
• kaikki palautetut tehtävät ovat plussaa
• opintojakson arvosanaa voi korottaa uusintatenttipäivinä
Palaute
Olen ottanut huomioon aiempien kurssien yhteydessä esiin tulleita palautteita:
• tehtävät ovat yksilötöitä
• suullista englantia on paljon
• painotetaan ammattikieltä
15 - 40
Kts toteutuksen valinnaiset oppimistavat.
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Päivi Mattsoff
Haagan toimipiste
Suomi
17.10.2022 - 21.10.2022
13.06.2022 - 14.10.2022
15 - 40
HOTEM Degree Programme in Hospitality, Tourism and Experience Management, HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Katriina Kolu
Haagan toimipiste
Suomi
20.03.2023 - 24.03.2023
02.01.2023 - 17.03.2023
15 - 40
HOTEM Degree Programme in Hospitality, Tourism and Experience Management, HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
2 op
H-5
Restonomi
Saija Laitinen
Opinnäytetyö tehdään yleensä toimeksiantona yritykselle tai yhteisölle.
Opinnäytetyö tukee tekijän ammatillista kehittymistä.
Haagan toimipiste
Suomi
Opinnäytetyössä käytetään kansainvälisiät alan tietolähteitä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja voi olla kansainvälinen yritys tai yhteisö.
24.10.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 21.10.2022
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin:
Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmien opintojakson jälkeen.
a. päiväopetus: lähiopetusta noin 16 tuntia 8 viikon aikana
b. monimuoto-opetus: lähiopetusta noin 16 tuntia yhden lukukauden aikana
15 - 40
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Kurssi toteutetaan osittain lähiopetuksena ja osittain etäopetuksena. Monet tehtävät tehdään itsenäisesti kurssin aikana. Tehtävät palautetaan joko Moodleen tai opettajan sähköpostiin kurssin alussa ilmoitetun mukaisesti. Lisäksi tehdään kotitehtäviä, jotka käydään yhdessä läpi seuraavalla lähiopetuskerralla.
Lähituntien välillä opettajan tavoittaa parhaiten sähköpostilla catherine.metivier@haaga-helia.fi
Opettajan laatima ja kokoama materiaali. Tukena on välttämätöntä käyttää sanakirjoja, joista verkkoversiot toimivat parhaiten erikoissanastoa opiskeltaessa.
Lisäksi suositellaan tutustumista Haagan kirjastossa saatavilla oleviin ranskankielisiin lehteen: Cuisine et Vins de France ja kokoelman keittokirjoihin, jotka käsittelevat ranskalaista ruokakulttuuria.
Culinaria-sarjan (Könemann) teos Ranska on suomenkielinen ja se on erittäin suositeltava kurssin tueksi.
Catherine Metivier
Käytetään oppimistehtävien materiaalina opiskelijoiden työpaikkojen ruokalistoja esimerkiksi käännöstehtävissä.
Haagan toimipiste
Kurssilla ei ole tenttiä.
Suomi
Hyödynnetään autenttista ranskankielistä materiaalia. Kannustetaan opiskelijoita hakeutumaan vaihtoon ja/tai harjoitteluun ranskankielsiin maihin. Erityisen suositeltava on Institut Paul Bocuse Worldwide Alliance -vaihto.
22.08.2022 - 14.10.2022
Oppimistehtävät ovat osin valinnaisia ja ne palautetaan Moodleen tai opettajan sähköpostiin. Tehtävistä osa on raporttimuotoisia ja osa käännöksiä. Tehtävien vaativuusastetta voi muokata opiskelijan lähtötason mukaan.
13.06.2022 - 19.08.2022
Periodi 1 torstaisin klo 9.00-10.30 luokassa G307 (kun on lähiopetusta)
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivätoteutuksena
b. Oppimistehtävä(t): jos opiskelijalla on entuudestaan ranskan opintoja siinä määrin, että itsenäinen tehtävien teko on mahdollista
(c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen). Tämä edellyttäisi sitä, että työpaikalla on mahdollista saada sama osaaminen kuin kurssin tavoitteissa, eli työhön tulisi sisältyä ranskankielisen ravintolasanaston käyttö ja esim. ruokalistojen kääntäminen jne.)
Yllä kuvattu sanallinen arviointi ja kirjallinen palaute Moodlessa.
15 - 40
Arviointi pohjautuu aktiivisuuteen lähiopetuksessa ja palautettuihin tehtäviin. Arviointi tehtävistä on sanallinen Passable (+) eli 1-2 - Assez bien (3) - Bien (4)- Très bien (5). Tehtäviä ei pisteytetä.
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
3 op
H-5
Restonomi
Tommi Immonen, Pasi Tuominen
Haagan toimipiste
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 21.10.2022
15 - 40
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Jouko Mykkänen
Haagan toimipiste
Suomi
27.03.2023 - 19.05.2023
02.01.2023 - 24.03.2023
15 - 40
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Jouko Mykkänen
Haagan toimipiste
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 21.10.2022
15 - 30
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opetus- ja oppimismenetelmät
Lähiopetus ja tehtävät 70 h
Kirjallisuuteen ja ruokamediaan tutustuminen 34 h
Itsenäinen opiskelu 30 h
Oman oppimisen arviointi 1 h
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajien ilmoittama ja jakama materiaali.
Birgitta Nelimarkka, Päivi Peltonen
Opintojakso toteutetaan yhdessä elinkeinon kanssa (vierailevia luennoitsijoita, tutustumiskäyntejä ja tehtävän toteutus elinkeinolle).
Haagan toimipiste
Suomi
27.03.2023 - 19.05.2023
02.01.2023 - 24.03.2023
Tiistaisin klo 14.00 – 17.00 luokassa G314 ja Nuijamies-opetuskeittiössä A222, ryhmätyöaika useimmiten oppituntien jälkeen tiistaisin klo 17.00 – 19.45.
15 - 25
Opintojaksotehtävät 100%. Opintojaksotehtävä 1. 25 %, opintojaksotehtävä 2. 25 %, opintojaksotehtävä 3. 50 %
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Sami Rekola, Jaana Laaksonen
Haagan toimipiste
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 21.10.2022
15 - 25
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Sami Rekola, Jaana Laaksonen
Haagan toimipiste
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
13.06.2022 - 21.10.2022
15 - 25
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
- Lähiopetus kampuksella sekä siihen liittyvät tehtävät
- Yksilötehtävät
- Opinojaksotehtävä ryhmätehtävänä
TAI
Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Kirjallisuutta:
Adamsson, K. & Havas, K. 2020. Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028. –Yhdessä luonnosta ammentaen. Toimenpiteet vuosille 2020-2023. Luettavissa: http://www.hungryforfinland.fi/sites/hungryforfinland.fi/files/Ruokamatkailustrategia-2020-2028.pdf. Luettu 18.8.2021.
Alhonen, M. &Iloranta, R. 2021. Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja arkeen. Luettavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021060835207. Luettu 23.8.2021.
Haaga-Helia amk. Ruokamatkailuhanke. Luettavissa: www.hungryforfinland.fi. Luettu 28.5.2021.
Haaga-Helia amk & Visit Finland 2020. Suomen ruokamatkailun tuotesuositukset. Luettavissa: http://www.hungryforfinland.fi/sites/hungryforfinland.fi/files/VISIT_FINLAND_ruokamatkailun_tuotesuositukset_2020.pdf. Luettu 28.5.2021.
Havas, K. & Jaakonaho, K. 2012. Evästä matkailuun. Luotsi makumatkan rakentamiseen. Haaga-Helia amk. Luettavissa: http://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/evasta_matkailuun/. Luettu 28.5.2021.
Panttila, P. 2020. Ruokamatkailun tarinallistaminen. Opas ydin- ja palvelutarinan kirjoittamiseen. Luettavissa: http://www.hungryforfinland.fi/sites/hungryforfinland.fi/files/Opas_palvelutarinan_kasikirjoittamiseen_2020.pdf. Luettu 14.8.2020.
Pyörämatkailuun on lisää materiaalia itse opintojaksotehtävän tehtävänannossa.
Sini Garam, Jari Karjalainen
Opintojaksolla on 3 vierailijaa
Tiina Kattilamäki, pyörämatkailun asiantuntija, Ellare Oy
Aniko Lehtinen, olut- ja ruokatoimittaja, lehtori, Laurea amk
Terhi Hook, Development Manager at Business Finland Oy: Visit Finlandin ruokamatkailutoimet maailmalla
Haagan toimipiste
Opintojaksolla ei ole tenttiä, sen sijaan tehdään palvelumuotoilusta testi 13.10.2022 yksilötehtävänä
Suomi
Toimeksanto tehdään Hungry for Finland -hankkeelle, tavoitteena kehittää Pyörämatkailureittejä työnimikkeellä "Culinary bike tour".
22.08.2022 - 14.10.2022
Tehtävät:
• Opintojaksotehtävä: Pyörämatkailutuote/reitti ruokamatkailuun= Culinary Bike Tour (ryhmätehtävä), valmis ke 12.10 mennessä. Max 70 p.
Huom! Tehtävässä aikataulutettuja välitehtäväi!
o to 8.9. Alustavien ideoiden esittely pyörämatkailutuotteesta ruokamatkailuun ryhmittäin
o to 15.9. Jalostuneiden ideoiden esittely ryhmittäin
o to 6.10. Maistatus
o ke 12.10 Esitykset ryhmittäin ja raportin palautus
Viikkotehtäviä, pienempiä, tukevat opintojaksotehtävää
• Virtuaalinen pyörämatkailutuotteiden havainnointi (ryhmätehtävä), valmis ke 31.8. mennessä. Max 15 p.
• Suomeen suuntautuva matkailu (yksilötehtävä) valmis ke 31.8. mennessä, hyväksytty/hylätty
• Palvelumuotoilun viikkotesti (yksilötehtävä) tehdään to 13.10. online Moodlessa. Max. 15p.
13.06.2022 - 19.08.2022
Keskiviikkoisin klo 11.00-13.45 ja torstaisin klo 11.00-13.45, joka kerralla ei ole opetusta, osa allokoitu ryhmätekemiseen ja keittiötestaukseen ym. itsenäisesti.
ke 24.8 klo 11.00-13.45 Kick off ruokamatkailuun ja opintojaksoon, Sini ja Jari
• Mitä on ruokamatkailu, Haaga-Helian valtakunnallinen ruokamatkailuhanke ja ruokamatkailun trendit
• Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028
• Opintojakson ja opintojaksotehtävän tiivis esittely (ryhmätehtävä)
• Ryhmäytyminen
• Ohjeistus Suomeen suuntautuva matkailu -tehtävään (yksilötehtävä)
to 25.8 klo 11.00-13.45 Palvelumuotoilu ja ruokamatkailu, Sini
• Palvelumuotoilun perusteet ja asiakaspolun rakentaminen
• Havainnointitehtävän ohjeistus (ryhmätehtävä)
ke 31.8 klo 11.00-13.45 Suomeen suuntautuva matkailu ja pyörämatkailu, Sini ja Jari
• Havainnointitehtävän esittäminen (ryhmittäin)
• Ruokamatkailun asiakkaat: kotimaiset ja kansainväliset
• Terhi Hook, Development Manager: Ruokamatkailu Visit Finlandissa, vastuullisuusnäkökulma Sustainable Travel Finland
• Tiina Kattilamäki, pyörämatkailun asiantuntija, Ellare Oy
• Pyörämatkailutehtävän (opintojaksotehtävä) ohjeistuksen kertaus
to 1.9 klo 11.00-13.45, Mitä on Suomi-ruoka ja -juoma pyörän selässä? Jari ja Sini
• Suomi-ruoka: mennyt, nykyhetki, tuleva? Jari
ke7.9 klo 11.00-13.45 Retkiruokaa ja juomat osana ruokamatkailua, Sini ja Jari
• Lotta Seppä ja Erika Helme, retkiruokaosaajat, Outdoor Food Finland Oy
• Aniko Lehtinen, toimittaja, lehtori, Laurea amk: Suomalaiset juomat osana ruokamatkailua, kokemuksia reissuilta, klo 12.00- 12.45
• Food Camp Finland näkemys Suomiruoasta ja asiakaskokemuksesta
to 8.9. klo 11.00-13.45 Opintojaksotehtävän alustavien ideoiden esittelyt, Sini ja Jari
• Alustavien ideoiden esittely pyörämatkailutuotteesta ruokamatkailuun ryhmittäin, sparrauspajat ja esitykset ajastetaan ryhmittäin
ke 14.9. klo 11.00-13.45 Palvelumuotoilu ja tarinallistaminen, Sini ja Jari
• Suomeen suuntautuva matkailu -tehtävän purku
• Tarinallistaminen
to 15.9. klo11.00-13.45 Opintojaksotehtävän esitys 1. versio
• Ryhmittäin esitykset: 1. versiot pyörämatkailutuotteesta ruokamatkailuun (ryhmien esitykset aikataulutetaan)
• Esityksen sisältö: suunnitelma, aikataulu ja raaka-ainetilaukset testaukseen
ke 21.9. Tuotetestausta, opetuskeittiö
• Iso opetuskeittiö Nuijamies varattuna klo 11.00-17.00 (on mahdollista ehkä päästä jo aamustakin, tarkistetaan)
• Tuotetestaus ryhmän hyväksytyn suunnitelman pohjalta
• Synkronoidaan ja aikataulutetaan opettajan toimesta
• Itsenäisesti tai osittain ohjatusti, sopimuksen mukaan
to 22.9. Tuotetestausta, opetuskeittiö
• Iso opetuskeittiö Nuijamies varattuna klo 11.00 -17.00
• Tuotetestaus ryhmän hyväksytyn suunnitelman pohjalta
• Synkronoidaan ja aikataulutetaan opettajan toimesta (varautuminen case Korona)
• Itsenäisesti tai osittain ohjatusti, sopimuksen mukaan
• SAMK Pyörämatkailu webinaari klo 14.00: Eurovelo 10 -reitin rakentuminen
Ke 28.9. Tuotetestausta, opetuskeittiö; Opintojaksotehtävän Sparrauspaja 2.
• Iso opetuskeittiö Nuijamies varattuna klo 11-17.00 (on mahdollista ehkä päästä jo aamustakin)
• Tuotetestaus ryhmän hyväksytyn suunnitelman pohjalta
• Synkronoidaan ja aikataulutetaan opettajan toimesta
• Itsenäisesti tai osittain ohjatusti, sopimuksen mukaan
• Sparrauspaja 2. kampus/Zoom?
to 29.9. Tuotetestausta, opetuskeittiö
• Iso opetuskeittiö Nuijamies varattuna klo 11-17.00
• Tuotetestaus ryhmän hyväksytyn suunnitelman pohjalta
• Synkronoidaan ja aikataulutetaan opettajan toimesta (varautuminen case Korona)
• Itsenäisesti tai osittain ohjatusti, sopimuksen mukaan
ke 5.10. Maistatuksen esivalmistus
• Esivalmistelut, Iso opetuskeittiö Nuijamies varattuna klo 11.00 -17.00 (on mahdollista ehkä päästä jo aamustakin)
to 6.10. klo 14-16.45 Maistatus, Jari ja Sini
• Iso opetuskeittiö Nuijamies varattuna klo 11.00-17.00
ke 12.10. klo 11.00-13.45 Opintojaksotehtävän esitykset, purku sekä raportin palautus, Jari ja Sini
to 13.10. klo 11.00- 13.45 Palvelumuotoilutentti Moodle
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
- Lähiopetus kampuksella sekä siihen liittyvät tehtävät
- Yksilötehtävät
- Opinojaksotehtävä ryhmätehtävänä
TAI
opinnollistaminen
15 - 40
Moduuli arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Opintojaksotehtävästä (Pyörämatkailutuote ruokamatkailuun) maksimipistemäärä on 70 pistettä, havainnointitehtävä max 15 p., Suomeen suuntautuva matkailutehtävä hyväksytty/hylätty ja Palvelumuotoilun testi max 15 p.
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
Arvosana 1
Hahmottaa, mitä on matkailu, ruokamatkailu ja niiden tärkeimmät kohderyhmät. Osaa suunnitella ja valmistaa ohjatusti kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille sopivaa ruokaa.
Arvosana 3
Ymmärtää, mitä on matkailu, ruokamatkailu ja niiden tärkeimmät kohderyhmät sekä osaa kertoa niistä. Osaa suunnitella ja valmistaa kotimaisille ja kansainvälisille matkailijoille ruokaa erilaisiin toimintaympäristöihin joitakin palvelumuotoilun ajatuksia hyödyntäen.
Arvosana 5
Ymmärtää ruokamatkailun kokonaisvaltaisen ja nousevan merkityksen osana matkailun kenttää. Osaa kehittää kannattavia ruokamatkailutuotteita kohderyhmälähtöisesti hyödyntäen paikallisia raaka-aineita ja ruokakulttuuria, estetiikkaa, tarinointia. On omaksunut monia ruokaelämysten tuottamiseen ja palvelumuotoiluun liittyviä elementtejä ja osaa soveltaa niitä suunnittelu- ja toteutustyössä itsenäisesti, luovasti ja idearikkaasti.
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
3 op
H-5
Restonomi
Luennot ja tuntitehtävät lähiopetuksessa
Käytännön harjoitukset opetuskeittiössä
Opintojaksotehtävän tekeminen ryhmissä
Opintojakson Moodle-sivujen materiaalit
Heikki Ursin, Mirjami Willman, Jari Karjalainen, Sakari Ketolainen
Opintojaksolla tehdään opintojaksotehtävä ulkoisen sidosryhmän toimeksiannosta
Haagan toimipiste
Tentti laadusta ja ruokatuotannon prosesseista
Uusintamahdollisuus yleisenä tenttipäivänä
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
Laatu (yksilö) 15 %
Työvuorolista (yksilö) 15 %
Prosessit tentti 1 (yksilö) 30 %
Opintojaksotehtävä (ryhmä) 40 %
13.06.2022 - 21.10.2022
Alustava aikataulu. Muutokset mahdollisia
vko 1 tiistai 25.10. klo 9.00–14.00 A428 Sakke
Opintojakson ja tehtävien esittely
Ruokatuotantoprosessit ja vakiointi
Ruokalistasuunnittelu
torstai 27.10. klo 8.30–10.45 L403 Hessu
Ravintolan myyntiprosessi
vko 2 tiistai 1.11. klo 9.00–14.00 G317
Jamix-tuotannonohjaus
Chefstein Asiakasturvallisuus
Menu engineering
RMenu tehtävänanto
torstai 3.11. klo 8.30–10.45 L403 Mimmi
Laatu ja laadunhallintajärjestelmät
vko 3 tiistai 8.11. klo 9.00–14.00 A423 Sakke
Keittiösuunnittelu ja laitteet
R-Menu tehtävän läpikäynti
torstai 10.11. klo 8.30–10.45 L403 Hessu
Tes osa 1 ja työvuorolistasuunnittelu
vko 4 tiistai 15.11. klo 9.00–14.00 A423 Sakke
Banketti, Metos SCC-teoria
Banketti-harjoitus
torstai 17.11. klo 8.30–10.45 L403 Hessu
Tes osa 2 ja työvuorolistasuunnittelu
vko 5 tiistai 22.11. klo 9.00–14.00 A423 Sakari
Tuotteen valmistusaste
Opintojaksotehtävän tuotekehitys
torstai 24.11. klo 8.30–10.45 L403 Mimmi
Palvelun laatu
vko 6 tiistai 29.11. klo 9.00–14.00 A423 Sakke
Ostot, logistiikka, ABC-analyysi
Työturvallisuus
torstai 1.12. klo 8.30–10.45 L430 Hessu
Tes osa 3, työvuorolistan laadinta
vko 7 tiistai 6.12. Itsenäisyyspäivä. EI OPETUSTA
Keskiviikko 7.12 Huom päivämäärä
Mahdolliset opintojaksotehtävän esivalmistelut
torstai 8.12. klo 8.30–10.45 L403 Mimmi
Omavalvonta
vko 8 Maanantai 12.12. klo 14.00– Huom! Poikkeava päivämäärä!
Opintojaksotehtävän esivalmistelut
Tiistai 13.12. klo 8.00-17.00 - Huom! Aikataulu
Opintojaksotehtävän toteutus
Keskiviikko 14.12. klo 9.00–14.00 A423 Poikkeava päivämäärä!
Ruokatuotannon prosessitentti ja laatutentti
Opintojaksotehtävän esitykset
Palautekeskustelut
Work& Study
Ahot
15 - 25
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa alan TES:n pääperiaatteet, hallitsee tuotanto- ja palveluprosessien periaatteet ammattikeittiössä, osaa arvioida keittiön toimintaa Oiva-järjestelmän mukaisesti ja osaa nimetä alalle merkittäviä kansallisia laatujärjestelmiä. Opiskelija tuntee opintojakson sisältöihin liittyvän teorian käytännön näkökulmasta ja osoittaa sen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa hyödyntää tuotanto- ja palveluprosesseja ruokatuotteiden suunnittelussa ja toteutuksessa, laatia omavalvontasuunnitelman HACCP:n mukaisesti ja suunnitella TES:n mukaisen työvuorolistan.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa soveltaa tuotanto- ja palveluprosesseja kannattavan ruokatuotteen suunnittelussa ja toteutuksessa, kehittää keittiön toimintaa ja ruokatuotteita vastuullisesti ja hyödyntää osto- ja logistiikkatoimintoja työskentelyssään.
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Luennot ja tuntitehtävät lähiopetuksessa
Käytännön harjoitukset opetuskeittiössä
Opintojaksotehtävän tekeminen ryhmissä
Opintojakson Moodle-sivujen materiaalit
Heikki Ursin, Mirjami Willman, Jari Karjalainen, Sakari Ketolainen
Opintojaksolla tehdään tuntitehtävä yrityksen toimeksiantona
Haagan toimipiste
Tentti laadusta ja ruokatuotannon prosesseista
Uusinta yleisenä tenttipäivänä keväällä
Suomi
24.10.2022 - 16.12.2022
Laatu (yksilö) 15 %
Työvuorolista (yksilö) 15 %
Prosessit tentti 1 (yksilö) 30 %
Opintojaksotehtävä (ryhmä) 40 %
Tuntitehtävä 1 (Ryhmä) Hyväksytty/Hylätty
Tuntitehtävä 2 (Ryhmä) Hyväksytty/Hylätty
Tuntitehtävä 3 (Ryhmä) Hyväksytty/Hylätty
Caffelitoteutus (Ryhmä) Hyväksytty/Hylätty
Bankettitehtävä (Ryhmä) Hyväksytty/Hylätty
Kaikki arvioitavat osa-alueet pitää suorittaa hyväksytysti
13.06.2022 - 21.10.2022
Opetus tiistaisin tai keskiviikkoisin klo 8.00-13.45 (Riippuu ryhmästä)
sekä torstaisin klo 8.00-10.45
Opintojakson ensimmäiset opetuskerrat viikolla 43
15 - 25
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Lähiopetus ja tentti 48 h
Itsenäinen opiskelu 80 h
Oppimismenetelminä on systemaattinen maistelu ja sen yhdistäminen teoreettisen tietoon. Onnistunut opiskelu edellyttää tiiviin tahdin vuoksi aiheisiin ennakkoon perehtymistä.
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali.
Kirjallisuus: hanki Haagan Matskusta/Haagan kirjastosta kirja Understanding Wines: Explaining Style and Quality
Lue siitä ennen luennolle tuloa päivän aiheet!
Jouko Mykkänen
Haagan toimipiste
Suomi
16.01.2023 - 17.03.2023
Oppimispäiväkirjojen osioiden palautukset (3 kpl) kurssin aikana. Päivämäärät ilmoitettu Moodlessa. Soveltava tehtäävä tehdään kurssin lopuksi.
02.01.2023 - 13.01.2023
Keskiviikkoisin 14.00 - 18.30 Viiniluokka Riedel A427
Viikko 1 Viinin maistelu; Viinin tyyliin, makuun ja hintaan vaikuttavat tekijät
Viikko 2 Chardonnay, Pinot Noir
Viikko 3 Cabernet Sauvognon, Merlot,
Viikko 4 Sauvignon Blanc, Syrah, Grenache
Viikko 5 Riesling, Loire, Alsace
Viikko 6 Italia, Espanja, Portugali
Viikko 7 edellinen jatkuu, Väkevät viinit
Viikko 8 Makeat viinit, Kuohuviinit
15 - 40
Kurssin osaaminen osoitetaan a) maistelutentillä (20%) ja b) oppimispäiväkirjalla (60%) ja c) soveltavalla tehtävällä (20%)
HOTEM Degree Programme in Hospitality, Tourism and Experience Management, HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan restonomiopiskelijoille.
Opintojaksolla on luentoja maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 8.15-10.45 luokassa L302.
Opintojakson suorituksena on 4-8 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen viikoittain. Jokaiselle viikolle on viikkotehtävä, joka tehdään parityönä. Viikoittainen palautuspäivä on sunnuntai. Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Palautetta annetaan vain tehtävistä, jotka on palautettu ajallaan. Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.
Tentti on Moodlessa.
Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu 8 viikon aikana suullisesi ja kirjallisesti.
Sähköposti:kristiina.adamsson@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu:22.3.2023..
Haaga-Helia 2022.Raportointiohjeet. Luettavissa: https://www.haaga-helia.fi/fi/raportointiohjeet. Luettu: 12.1.2023.
Luentomateriaali Moodlessa.
Kristiina Adamsson, Saija Laitinen
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Haagan toimipiste
Tentti on Moodlessa 15.5.2023. Mahdollisuus uusia seuraavan kahden periodin aikana Examissa.
Suomi
Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.
27.03.2023 - 19.05.2023
Opintojakso sisältää tehtäviä, jotka tehdään paria poikkeusta lukuunottamatta parityönä.
Tehtävät:
1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta kehittämis- tai innovointimenetelmästä PowerPoint-esityksenä.
2. Valitse Theseuksesta oman alasi opinnäytetyö, kuvaa sen suunnittelu sekä sanallisesti että visuaalisesti (esim. aikajana, prosessikuvaus), laajuus noin 3 x A4.
3. Hae tehtävässä määritellystä aihealueesta lähdeaineistoa ja arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta. Tämän tehtävän tekeminen tukee merkittävästi tehtäviä 4. ja 5.
4. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Havainnointitehtävä. Tämä pakollinen osa opintojaksoa.
5. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ: Kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, sisältää 2 osiota:
a) tee tehtävä Moodlessa (tehtävä toteutettu tenttimuotoisena, yksilötehtävä)
b) Tehkää kyselylomake Webropol-ohjelmalla liittyen tehtävän 4 aiheeseen
6. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa.
7. PAKOLLINEN TEHTÄVÄ. Monivalintatentti Moodlessa tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmistä (yksilötehtävä), uusinnat Examissa
Bonustehtävä,(paritehtävä tai yksilötehtävä). Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus noin 3 x A4
02.01.2023 - 24.03.2023
Alustava aikataulu:
ma 27.3. Opintojakson suunnitelma ja tavoite, tehtävien esittelyä, tutkimus-, kehittämis- ja innovointityö alalla
ke 29.3. Ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmät ja viikkotehtävän tekemistä
ma 3.4. Opiskelijaesityksiä ideointi-, innovointi- ja kehittämismenetelmistä, tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu
ke 5.4. Tietoperusta, lähdeviitteet, lähdeluettelo
ke 12.4. Tiedonhaku, tietolähteet ja kriittinen arviointi
ma 17.4. Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
ke 19.4 Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät
ma 24.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
ke 26.4. Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät
ke 3.5. Tiedonkeruuviikko kvalitatiiviseen tutkimukseen liittyen
ma 8.5. Tutkimustulosten havainnollistaminen, infografiikka, tutkimuksen raportointi
ke 10.5. Tutkimuksen eettiset kysymykset, opinnäytetyö Haagassa, oman opinnäytetyön aiheen ideointia
ma 15.5. Opintojakson päätös ja tentti
ke 17.5. Itsenäistä työskentelyä: mahdollisen bonustehtävän tekemistä
15 - 40
Opintojakso sisältää:
- tentin, joka on yksilötehtävä, max. 15p.
- tehtävät parityönä, max. 85 pistettä
Arvioinnin kohteet ja kriteerit
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
- Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
- Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
- Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
- Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija (edellisten lisäksi)
- Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
- Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
- Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
Kokonaispisteet Arvosana
100-90 5
89-80 4
79-70 3
69-60 2
59-40 1
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Jouko Mykkänen
Haagan toimipiste
Suomi
16.01.2023 - 17.03.2023
02.01.2023 - 13.01.2023
15 - 35
HOTRA Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma, HOTEM Degree Programme in Hospitality, Tourism and Experience Management, RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma, MATKA Matkailun liikkeenjohdon koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Opetus tapahtuu lähiopetuksena case harjoituksiin perustuen. Opiskelijat tekevät pienryhmissä tehtäviä vastuuopettajan sparrauksessa. Jokainen lähiopetuspäivä alkaa ohajuksella uuteen tehtävään. Coronasta johtuen opetus voidaan siirtää kokonaan tai osittain verkkoon / etätehtäviksi
Ahonen, Romero, Koskinen: Opas ravintolan liiketoimintasuunnitelman laatimiseen, Restamark
Osterwalder 2010: Business Model Generation
Toim. Tuulikki Holopainen 2015: Yrityksen perustamisopas, Bookwell oy
Luennoilla jaettava projektimateriaali
Juuso Kokko
Opintojaksolla on useita yrittäjätarinoita ja yritysesittelyjä
Haagan toimipiste
Opintojakson läpäisy perustuu hyväksytysti palautettuihin tehtäviin ja esityksiin. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Suomi
Toimintaympäristöä arvioidaan kansainvälisestä näkökulmasta.
22.08.2022 - 14.10.2022
Opintojaksolla suoritetaan useita case-tyyppisiä oppimistehtäviä sekä esityksiä
13.06.2022 - 19.08.2022
Osa 1. / Vko 1
Kurssin sisältö, liikeidean kartoitus, osakeyhtiön perustaminen – perustamistoimet ja - asiakirjat
Etätehtävä case 1 + 2.
Osa 2. Vkot 2+3
Osakeyhtiön perustamispaketti. Liiketoiminnan osto, vuokrasopimus, pohjapiirrustus
Etätehtävä case 2
Osa 3. Vkot 4-6
Liiketoiminnnan suunnittelu
– liiketoiminnan aloittaminen: markkinatilanne, liikeidea, liikepaikka, tilaratkaisut, vuokrasopimus
– talouden suunnittelu: myyntiennuste, työvoimatarvesuunnitelma, kannattavuuslaskelmat, investointi / rahoitussuunnitelma, vakuutukset
– etätehtävä case 3
Osa 4. Vko 7
Viranomaisluvat ja ilmoitukset
- Perustamisilmoitus, selvitys liiketoiminnan aloittamisesta, tsl.n 13§.n mukainen ilmoitus, työn alkamisilmoitus muut mahdolliset ilmoitukset (teosto, gramex terveydenhuolto yms)
- Etätehtävä case 4
Vko 8
- Liikeidean esittely (case 5);raportin koonti ja luovuttaminen. Yhteenveto ja kurssiarviointi
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena
b. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
15 - 40
Asteikolla 1-5. kokonaisarvosana muodostuu seuraavasti: Tehtävät 30 %, yrityksen
toimintasuunnitelma 40 %, esitys 20 %, oppimispäiväkirja ja vertaisarviointi 10 %
RUOKAT Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelma
H-5
Restonomi
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Restonomi (AMK)
Ammattikorkeakoululaki 932/2014 25 §
Tutustu hakutietoihin www.opintopolku.fi -sivustolla ennen hakua!
210 opintopistettä, 3,5 vuotta
Tutustu Haaga-Helian aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen periaatteisiin
Haettavissa päivä-ohjelmaan
Suomi
Opetussuunnitelman mukaisten opintojen suorittaminen, pakollinen harjoittelu, opinnäytetyö ja kypsyysnäyte.
Haaga-Helian toimintaa ohjaa Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 18.12.2014/1129 ja Haaga-Helian tutkintosääntö
Ammattikorkeakoulututkintoon johtavien opintojaksojen tavoitteiden saavuttaminen arvioidaan erilaisten oppimistehtävien, tenttien ja muiden näyttöjen avulla. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksokuvauksen mukaisia oppimissuorituksia. Opintojakson opettaja voi vapauttaa opiskelijan lähiopetukseen osallistumisesta perustellusta syystä.
Suoritus arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0). Erityisen painavasta syystä voidaan suoritus arvioida merkinnällä suoritettu (S), hyväksytty (H) tai mukautettu (M). (Tutkintosääntö 6 §)
Ruokatuotannon johtamisen koulutuksen tavoitteena on yhdistää ruokatuotannon suunnittelun ja johtamisen teoreettinen tieto tarvittaviin ammatillisiin kädentaitoihin. Koulutuksessa yhdistyvät vahva ammatillinen identiteetti ja liikkeenjohdollinen ajattelutapa. Liikkeenjohdollisuus näkyy koulutuksessa erikoistumisalaopintojen lisäksi täydentävissä johtamisen, juridiikan, markkinoinnin, laskentatoimen ja yrittäjyyden opinnoissa.
Erikoistumisalaopinnot profiloivat ruokatuotannon johtamisen koulutuksen opiskelijat alansa huippuosaajiksi. Ne tuottavat opiskelijalle tärkeimmät ammatilliset ja liikkeenjohdolliset osaamiset, luoden restonomin ammatillisen profiilin. Erikoistumisalaopintojen laajuus on 45 opintopistettä koko tutkinnon 210 opintopisteestä ja ne alkavat koulutuksen alussa. Erikoistumista täydentävät muut moduulit, jotka ovat osittain myös toimialarajat ylittäviä.
Ruokatuotannon johtamisen koulutuksen kärkenä on työllistyminen. Opetussuunnitelma kytkee työelämän vahvisti osaksi opintoja, tähdäten valmistuvien restonomien työllistymiseen. Kaikki opetussuunnitelman moduulit on suunniteltu työelämälähtöisesti, ja työelämä on konkreettisesti mukana moduuleissa muun muassa yritystoimeksiantojen, työharjoittelujen ja vierailijoiden muodossa.
Tutustu yksityiskohtaisemmin Haagan toimipisteen oppimisympäristöön.
Ruokatuotannon johtamisen opiskelija kasvaa opintojensa aikana ruokatuotannon osaajaksi, jolla on vastuullinen ja yrittäjähenkinen asenne työhönsä. Hän saa samalla laajan kuvan koko palveluelinkeinosta. Opintojen sisältöjä suunnitellaan ja toteutetaan aktiivisessa yhteistyössä toimialan yritysten ja kansainvälisten partnereiden kanssa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa alan yritysten ja muiden yhteisöjen kehittämiseksi. Koulutus ja työkokemus antavat restonomille hyvät valmiudet toimia palvelualan, erityisesti ruokatuotannon sidosryhmien esimies-, asiantuntija-, suunnittelu-, opetus-, myynti- ja kehittämistehtävissä sekä yrittäjänä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.
Erikoistumisalana Keittiömestari
Erikoistumisalaopinnot sisältävät viisi 9 opintopisteen opintojaksoa, jotka jakautuvat kolmen opintovuoden ajalle. Erikoistumismoduuleissa edetään ammatillisista perusteista kohti suurempien kokonaisuuksien hallintaa ja johtamiskyvykkyyttä. Niihin kytkeytyy viisi erillistä projektia, joissa opiskelija pääsee soveltamaan oppimaansa käytännössä.
Erikoistumisalaopinnot keskittyvät ruokatuotannon johtamisen osa-alueisiin sekä kotimaisessa että kansainvälisessä ympäristössä. Erikoistumisalaopinnot sisältävät muun muassa ruokatuotannon prosesseja, tuotekehitystä, aistinvaraista arviointia sekä toimintaympäristön analysointia.
Varsinaisen erikoistumisalan lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa Ruokayrittäjäpolku. Siinä opiskelija suorittaa osan erikoistumisopintoihin liittyvistä projekteista opiskelijoiden osuuskunnassa.
Erikoistumisopintojen lisäksi opinnot sisältävät yleisiä liikkeenjohdollisia opintoja kuten markkinointia, laskentatoimea, johtamista, ja kieliopintoja. Opintoihin sisältyvät myös työharjoittelu, vapaa valintaiset opinnot sekä opinnäytetyö.
Kansainvälistymistä tukevia kielten ja kulttuuriosaamisen opintoja, kansainvälinen ja monikulttuurinen korkeakouluyhteisö, yhteistyötä ulkomaisten korkeakoulujen kanssa: kaksoistutkinnon suorittaminen, vaihto-opiskelu, harjoittelu ulkomailla ja opintomatkat. Kv-vaihdon suositeltu ajankohta on 3. vuoden syyslukukausi
Opinnot kytkeytyvät vahvasti työelämään, ja niissä yhdistetään teoriaa ja käytäntöä. Opinnot sisältävät teoriatietojen lisäksi käytännönläheistä toimintaa liike-elämän eri alueilla kiinteässä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa.
Työskentely mm. ruokapalvelualan yritysten ja sidosryhmien esimies-, asiantuntija-, myynti- tai kehittämistehtävissä, erityisesti keittiöpäällikköinä ja -mestareina sekä yrittäjinä.
Ylempi amk-tutkinto: Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
Yliopisto-opinnot
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
Haagan kampus
Pajuniityntie 11
00320 Helsinki
Lisätietoja Ruokatuotannon johtamisen koulutusohjelmasta:
tutkintojohtaja Risto Karmavuo
puh. 040 053 8740
sähköposti: etunimi.sukunimi (at) haaga-helia.fi
Opintopalvelut
Haaga-Helian vaihde: (09) 229 611