•   Research and Development YHT1PI006-3030 15.01.2024-17.05.2024  5   (RHM31, ...) +-
    Learning objectives
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Starting level and linkage with other courses
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Contents
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Assessment criteria - grade 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Assessment criteria - grade 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Further information
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Teaching methods and instruction

    Tällä toteutuksella on viisi (5) opetuskertaa Zoomissa.

    Pedagoginen lähtökohta toteutuksella on "learning by doing". Menestyksekäs oppiminen saavutetaan aktiivisella osallistumisella luennoille ja oma-aloitteisella työskentelyllä Moodlessa. Arvosanan perusteena ovat Moodlessa määritellyt tehtävät, joista osa pisteytetään automaattisesti, osan arvioi toteutuksen opettaja.

    Toteutuksen lopuksi ilmoittaudutaan Wihissä opinnäytetyöprosessiin. Opintojaksoa ei suositella suoritettavaksi ennen kuin opinnäytetyön aloitus on ajankohtainen (toteutusta seuraavalla periodilla).

    Learning material and recommended literature

    Moodlen ja luentojen materiaali sekä Haaga-Helian opinnäytetyöohjeistus.

    Suositeltava kirjallisuus:
    Hakala, J. T. 2022. Hyvä, parempi, valmis - Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S. & Hurme, H. Tutkimushaastattelu: Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Gaudeamus Helsinki University Press. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. 13. painos tai uudempi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. Tiede ja teksti: Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 3. painos tai uudempi. Gaudeamus Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    McNiff, J. & Whitehead, J. Action Research. Routledge. (E-kirja.)

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    Tuomi, J. & Sarajärvi, A. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi. Helsinki. (Myös e-kirja.)

    TENK (tutkimuseettinen neuvottelukunta) Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. Pdf-tiedosto. Helsinki.

    Vilkka, H. Tutki ja kehitä. 4. tai uudempi painos. PS-kustannus. Jyväskylä. (Myös e-kirja.)

    Yin, R. K. Case study research: Design and methods. 3. painos tai uudempi. Sage. Thousand Oaks.

    Working life connections

    Työelämäyhteys syntyy myöhemmin opinnäytetyön kautta.

    Campus

    Haagan toimipiste

    Exam dates and re-exam possibilities

    Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

    Teaching language

    Finnish

    Internationality

    Menetelmäkirjallisuutta ja alan terminologiaa tulisi pystyä ymmärtämään myös muilla kuin suomen kielellä

    Timing

    15.01.2024 - 17.05.2024

    Learning assignments

    Opintojaksolla on teemakohtaisia tehtäviä ja kokoava tehtävä, joiden perusteella muodostuu arvosana (ks. tarkemmin Moodle ja jäljempänä kohta Arviointitavat). Lisäksi tehdään tuntiharjoituksia ja Moodlen harjoituksia, jotka eivät vaikuta arvosananmuodostukseen, mutta tuottavat käytännön osaamista.

    Enrollment

    02.01.2024 - 12.01.2024

    Content scheduling

    Opetuskerrat Zoomissa klo 11.15-14.45

    24.1.2024

    - Opinnäytetyö Haaga-Heliassa

    - Tavoitteen asettelu

    28.2.2024

    - Tietoperusta

    - Tiedonhaku

    - Raportointi ja tukea kirjoittamiseen

    3.4.2024

    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvantitatiivinen tutkimusote

    - Kyselylomake Webropol-ohjelmalla

    24.4.2024

    - Tutkimus- ja kehittämismenetelmät: kvalitatiivinen tutkimusote

    - Kehittämistyön menetelmiä


    15.5.2024

    - Tutkimusetiikka

    - Tutkimuksen luottavuuden pohdinta

    Tehtävät ovat Moodlessa. Joissakin tehtävissä on viimeinen palautuspäivämäärä ilmoitettu. Muissa tehtävissä on edeltävyysehtona aikaisempien tehtävien suoritus.

    Groups
    • RHM31
    • RLM25
    • BLENDED
    • ONLINE
    Alternative learning methods

    Tutkimus- ja kehittämisosaamisen opintojaksosta (ANA001HH1A) on kaikki toteutustavat: contact, blended, online ja virtual. Opintojakson näyttö suoritetaan Exam-tenttinä.

    Teachers

    Saija Laitinen

    Seats

    7 - 20

    Further information

    Arvosana muodostuu teemakohtaisten tehtävien ja kokoavan tehtävän yhteispistemäärästä
    (0 - 100).

    Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistemäärien summasta seuraavasti:
    0 - 39 > Hylätty
    40 - 59 > arvosana 1
    60 - 69 > arvosana 2
    70 -79 > arvosana 3
    80 - 89 > arvosana 4
    90 - 100 > arvosana 5

    Degree Programme

    HOTRA Degree Programme in Hotel and Restaurant Management

    R&D proportion

    0.00 cr

    Virtual proportion

    2.00 cr

    Evaluation scale

    H-5