•   Research and Development YHT1PI006-3025 22.08.2022-16.12.2022  5   (RLM25, ...) +-
    Learning objectives
    Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa omassa opinnäytetyössään tai muussa kehityshankkeessa

    - hakea oleellista tietoa sekä arvioida kriittisesti lähteitä ja tiedon luotettavuutta,
    - kuvata asiatyylillä ja jäsennellysti tutkimusprosessia ja merkitä lähteet asianmukaisesti,
    - käyttää omaan opinnäytetyöhön tai projektiin soveltuvaa menetelmää aineiston ja työelämätiedon hankkimiseen ja analysointiin,
    - perustella valintojaan ja tehdä näkyväksi konkreettisia kehittämisehdotuksia, ja
    soveltaa eettisiä toimintaperiaatteita oman tutkimus- tai kehittämistyön kaikissa vaiheissa.
    Starting level and linkage with other courses
    Opintojakso edeltää opinnäytetyötä. Opintojakson aikana tai sen jälkeen opiskelija ilmoittautuu Wihissä opinnäytetyön tekijäksi.
    Contents
    Ks. osaamistavoitteet. Sisältö ilmoitetaan tarkemmin toteutuskuvauksissa.
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä
    Assessment criteria - grade 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Assessment criteria - grade 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä
    Further information
    Vastuuopettajat: Kristiina Adamsson, Kaarina Järventaus ja Juha Lindstedt

    Teaching methods and instruction

    Opintojakso on pääasiassa tarkoitettu Haagan matkailun liikkeenjohdon restonomiopiskelijoille, jotka opiskelevat monimuotototeutuksesssa.

    Opintojakson suorituksena on 4 tehtävän tekeminen ja palautus Moodleen sekä Moodlessa oleva kotitentti.

    Kaikki tehtävät ovat näkyvissä jo opintojakson alkaessa. Tehtävistä anneetaan ryhmäpalautteen ja jokainen pari saa myös pisteet tehtävien arviointikriteerien mukaisesti.

    Arvosana annetaan tehtävien ja tentin perusteella.

    Opintojaksolla on jatkuva arviointi, ohjausta tapahtuu suullisesi ja kirjallisesti.

    Sähköposti: jouko.loijas@haaga-helia.fi / saija.laitinen@haaga-helia.fi

    Learning material and recommended literature

    Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYpro. Helsinki. E-kirja. Luettu: 30.5.2022.

    Opinnäytetyökoordinaattorit 2021.Opinnäytetyöohje. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy. Helsinki. Luettavissa: https://student.home.haaga-helia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/1202. Luettu: 25.3.2021.

    Luentomateriaali Moodlessa.

    Working life connections

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan tutkimus- ja kehittämistyöhön.

    Campus

    Haagan toimipiste

    Exam dates and re-exam possibilities

    Tentti on Moodlessa kotitenttinä lokakuussa 2022.

    Teaching language

    Finnish

    Internationality

    Opintojaksolla tutustutaan matkailu- ja hospitality-alan kansainvälisiin tietolähteisiin.

    Timing

    22.08.2022 - 16.12.2022

    Learning assignments

    Tehtävät tehdään parityönä. 1. Tee visuaalinen esitys yhdestä valitsemasta innovointi- tai kehittämismenetelmästä. 2. Hae valitsemastasi aihealueesta lähdeaineistoa, arvioi kriittisesti lähteiden luotettavuutta ja laadi HH:n raportointiohjeen mukainen lähdeluettelo. 3. Tee annetusta materiaalista kuvia, taulukoita ja modernia infografiikkaa. 4. Tutkimusmenetelmien tiedonkeruuseen tutustuminen, Tee yksi tehtävä, joko laadullinen tai määrällinen tutkimus: Laadullinen tutkimus: a) Tee haastattelu, nauhoita ja litteroi TAI b) tee havainnointisuunnitelma, havainnoi ja raportoi havaintosi TAI Määrällinen tutkimus: c) Tee oma kyselylomake Webropolilla, kerää aineisto ja raportoi tulokset. 5. Bonustehtävä: Laadullisen aineiston analysointi teemoittelemalla, laajuus 2-3 x A4, max 15 Tehtävä 4 (joko määrällinen tai laadullinen tutkimus) on pakollinen tehtävä.

    Enrollment

    13.06.2022 - 19.08.2022

    Content scheduling

    Alustava aikataulu:
    7.9.2021 14-17.30
    Opintojakson suunnitelma ja tavoite
    Restonomin opinnäytetyö
    Tehtävien esittely
    Tutkimus- ja kehittämistoiminta hospitality-alalla
    Tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnittelu

    28.9.2022 klo 14-17.30
    Innovointivointi- ja kehittämismenetelmät
    Tietoperusta
    Tiedonhaku

    12.10.2022 klo 14-17.30
    Johdatus tutkimusmenetelmiin
    Kvantitatiiviset menetelmät
    Tutkimustulosten havainnollistaminen

    3.11.2022 14-17.30
    Kvalitatiiviset menetelmät
    Tutkimusaineiston analysointi

    24.11.2022 klo 14-17.30
    Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus
    Tutkimuksen raportointi
    Opinnäytetyön aihe-ehdotus Wihiin

    Groups
    • RLM25
    • CONTACT
    Teachers

    Saija Laitinen, Jouko Loijas

    Seats

    15 - 40

    Further information

    Opintojakso sisältää:

    - tentin, joka on yksilötehtävä, max 25p.
    - tehtävät parityönä, max 75 pistettä

    Arvioinnin kohteet ja kriteerit
    Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1 - 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija

    - Osaa hakea kehittämiseen ja tutkimukseen tarvittavia tiedonlähteitä sekä hallitsee viittaustekniikan
    - Osaa tehdä tutkimus- ja kehittämissuunnitelman
    - Tunnistaa eri tutkimusmenetelmiä ja tutkimustoimintaan liittyviä eettisiä kysymyksiä

    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa valita ja käyttää soveltuvia menetelmiä tutkimusaineiston ja työelämätiedon hankkimiseen
    - Osaa arvioida ja analysoida aineistoja sekä perustella valintojaan
    - Osaa kuvata omaa tutkimusprosessia ja konkreettisia kehittämisehdotuksia
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija (edellisten lisäksi)

    - Osaa arvioida kriittisesti tiedon, analyysien ja tutkimusten luotettavuutta
    - Osaa soveltaa eettisiä periaatteita tutkimus- ja kehittämistyössään
    - Osaa arvioida kehittämisehdotuksia ja niiden toteuttamista työelämässä


    Kokonaispisteet Arvosana
    100-90 5
    89-80 4
    79-70 3
    69-60 2
    59-40 1

    Degree Programme

    MATKA Degree Programme in Tourism Management

    R&D proportion

    0.00 cr

    Virtual proportion

    0.00 cr

    Evaluation scale

    H-5