•   Promoting Health and Physical Activity VAL4SL416-3003 29.08.2022-16.12.2022  10   (LOT20, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    Osaamistavoitteet löytyvät kohdasta arviointikriteerit. Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    1. ja 2. vuoden opinnot tai vastaavat tiedot.
    Sisältö
    - Terveyttä edistävä työote
    - Vaikuttava terveyden ja liikunnan edistäminen
    - Terveyttä ja liikuntaa edistävän projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    - Terveyttä ja liikuntaa edistävät mallit ja teoriat
    - Moniammattilinen työskentely
    - Strateginen johtaminen osana terveyden ja liikunnan edistämistä
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    Opiskelija kykenee työskentelemään terveyttä edistävällä työotteella.
    Opiskelija ymmärtää strategisen johtamisen peruskäsitteet sekä osaa suunnitella ja toteuttaa terveyttä ja liikuntaa edistävän projektin asiakaslähtöisesti.
    Opiskelija kykenee itsenäiseen työhön tutkivalla ja perustelevalla työotteella.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    Opiskelija tunnistaa työskentelyynsä vaikuttavat arvot ja asenteet.
    Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden ja liikunnan edistämisen projektia tehdyn strategian mukaisesti asiakaslähtöisyys huomioiden.
    Opiskelija kykenee moniammatilliseen ja itseohjautuvaan työhön tutkivalla ja perustelevalla työotteella
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Opiskelija osaa toimia terveysliikunnan ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
    Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää terveyden ja liikunnan edistämisen projekteja strategisen johtamisen keinoin.
    Opiskelija kykenee moniammatilliseen verkostotyöskentelyyn ja itseohjautuvaan työhön tutkivalla, perustelevalla ja kehittävällä työotteella.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Opintojakso toteutetaan yhtenä kokonaisuutena muiden Kunto- ja terveysliikunnan suuntaavien opintojen kanssa (Terveyden ja liikunnan edistäminen, Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen, Kouluttajana toiminen, Elintapaohjaus).

    Kokonaisuudessa järjestetään lähiopetusta ja etäopetusta, painottuen lähiopetukseen Vierumäen kampuksella.
    Opintojaksot koostuvat teoriaopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, pienryhmätyöskentelystä ja parityöskentelystä.
    Opintojaksolla toteutetaan erilaisia käytännön projekteja, joissa teoriaa sovelletaan aitoihin oppimisympäristöihin. Lisäksi kirjallisuuspiirien avulla tutustutaan keskeiseen materiaaliin.

    Vastuuhenkilö

    Teppo Rantala

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opintojaksolla käytettävä materiaali kuvataan Moodlessa.

    Kirjallisuuspiireissä käytettävä kirjallisuus:

    Terveyden ja liikunnan edistäminen
    Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
    Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories. (PAKOLLINEN)
    Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.

    Elintapaohjaus (valitse ainakin jokin kolmesta ensimmäisestä)
    Hirvihuhta, H. & Litovaara A. (2003). Ratkaisun taito.
    Mäkelä, J. ym. (2011). Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
    Mönkkönen, K.( 2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla
    Kangasniemi, A ja Kauravaara, K. 2016. KOHTI MUUTOSTA - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Saatavissa: https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
    Meskanen, K. & Strengell, H. 2019. Rakas keho. Tuuma kustannus
    Pietikäinen, A. 2009. Joustava mieli : vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta
    Pietikäinen, A- 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin.


    Sosiaalinen markkinointi ja viestintä ja Kunto- ja terveysliikuntapalvelujen kehittäminen
    THL 2012. Sosiaalisen markkinoinnin abc. Saatavissa:
    https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (PAKOLLINEN)
    Drake, M. 2009. Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Väitökirja.
    Studies in human kinetics. Jyväskylä. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/22373/9789513937140.pdf

    Fischer, M & Vainio, S. 2014 tai 2015. Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (löytyy e-kirjana)
    Harmokivi-Saloranta, P. 2020. Käyttäjät liikuntapalvelujen kehittäjinä – käyttäjälähtöisessä palveluinnovaatio-prosessissa käyttäjien tuottama tieto tutkimuksen kohteena. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 897. Väitöskirja. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160518
    Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. Jyväskylä. (löytyy e- kirjana)
    Sitra 2020. Megatrendit 2020. Sitran selvityksiä 162. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf

    Työelämäyhteydet

    Projektit tehdään työelämäyhteistyössä: Terveyden edistämisen projekti: Erilaiset yhteisöt (kunnat, koulut, päiväkodit, järjestöt...) Elintapaohjauksen projekti: Omat asiakkaat omista verkostoista Kouluttajuuden projekti: Erilaiset yhteisöt

    Toimipiste

    Vierumäen toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Opintojaksolla ei ole tenttejä.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opintojaksoilla ei ole kansainvälistä ulottuvuutta.

    Ajoitus

    29.08.2022 - 16.12.2022

    Oppimistehtävät

    Opintojaksolla osoitetut oppimistehtävät. Tuntitehtävät tulee olla tehtynä hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen. Opintojakson arvioitavat tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu. Opintojakson arvioitavat tehtävät on kuvattu kohdassa "Arviointi".

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 17.12.2021

    Aikataulu

    Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden 2022-2023.

    Ryhmä
    • LOT20
    • CONTACT
    Opettaja

    Tiina Laiho, Pekka Pitkälä, Tiina Sihvola, Milla Reponen

    Paikkoja

    15 - 30

    Arviointitavat

    Kokonaisuuden eri opintojaksojen arvioinnit koostuvat seuraavanlaisesti:

    Liikkumisen ja terveyden edistäminen:
    Lukupiiri: HYV / HYL
     
    Terveyden ja liikunnan edistämisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
    Projektisuunnitelma: 25%

    Projektin toteutus: 25%
    Suunnitelman jalkautus käytäntöön
    Väliarviointi ja suunnitelman tarkennus
     
    Arviointi ja raportointi: 25%
    Projektin toteutuksen raportointi ja arviointi
    Palaute yhteistyötaholta
    Itsearviointi prosessin päätteeksi suhteessa tavoitteisiin
     
    Oppimispäiväkirja: 25%
    Henkilökohtainen näkemys terveyden ja liikunnan edistämisestä ja omasta kehittymisestä sekä toimimisesta projektissa (oppitunnit, vierailut, lukupiiri, projekti…)

    Elintapaohjaus:
    Lukupiiri: HYV / HYL
     
    Tutustuminen liikuntaneuvontaan liikuntaneuvojan matkassa: HYV / HYL
    Posteri keskeisimmistä huomioista / opeista
    Yhteinen purku
     
    Elintapaohjausprosessi: 50%
    Suunnitelma
    Toteutus
    Arviointi
     
    Ravitsemusseminaari: 20%
     
    Toimintakyvyn tukemisen tehtävät (1-3): 30%

    Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen:
    Lukupiiri: HYV / HYL
     
    Markkinointiesite (osana elintapaohjausta): 10%
     
    Some -markkinointi -suunnitelma (osana elintapaohjausta): 10%
     
    Asiakasymmärryksen hankkiminen, asiakasprofiilit terveyden edistämisessä (osana terveyden edistämisen projektia): 30%
     
    Kunto- ja terveysliikuntapalveluiden tuotteistaminen / kehittäminen (erillinen kokonaisuus k23): 50%

    Kouluttajana kehittyminen:
    Oppimisprosessin suunnitelu ja toteutus:
    Pedagoginen käsikirjoitus
    Koulutuskokeilu
    Arviointi

    Koulutus

    LOT Degree Programme in Sports and Leisure Management

    T&K-osuus

    3.00 op

    Virtuaaliosuus

    0.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5