Terveyden ja liikunnan edistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: VAL4SL416-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 17.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
3 op
Toimipiste
Vierumäen toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LOT Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Opettajat
Tiina Sihvola
Milla Reponen
Pekka Pitkälä
Tiina Laiho
Ryhmät
LOT20
Liikunta ja vapaa-aika, päivä
CONTACT
Lähitoteutus
Opintojakso
VAL4SL416

Arviointiasteikko

H-5

Aikataulu

Opintojaksokokonaisuus kestää koko lukuvuoden 2022-2023.

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan oppimistehtävillä ja työelämäprojektilla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytettävä materiaali kuvataan Moodlessa.

Kirjallisuuspiireissä käytettävä kirjallisuus:

Terveyden ja liikunnan edistäminen
Fertman, C. 2016. Health Promotion Programs : From Theory to Practice ( löytyy e-kirjana)
Nutbeam, D ym. 2014. Theory in a nutshell. A practical quide to health promotion theories. (PAKOLLINEN)
Pietilä, A-M (2012) Terveyden edistäminen teorioista toimintaan.

Elintapaohjaus (valitse ainakin jokin kolmesta ensimmäisestä)
Hirvihuhta, H. & Litovaara A. (2003). Ratkaisun taito.
Mäkelä, J. ym. (2011). Onnistuuko ohjaus? : sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen.
Mönkkönen, K.( 2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla
Kangasniemi, A ja Kauravaara, K. 2016. KOHTI MUUTOSTA - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestymistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Saatavissa: https://asiakas.kotisivukone.com/files/hyvinvointiakatemia.kotisivukone.com/Kohti_Muutosta_WEB.pdf
Meskanen, K. & Strengell, H. 2019. Rakas keho. Tuuma kustannus
Pietikäinen, A. 2009. Joustava mieli : vapaudu stressin, uupumuksen ja masennuksen yliotteesta
Pietikäinen, A- 2014. Kohti arvoistasi. Suuntaa mielekkäisiin muutoksiin.


Sosiaalinen markkinointi ja viestintä ja Kunto- ja terveysliikuntapalvelujen kehittäminen
THL 2012. Sosiaalisen markkinoinnin abc. Saatavissa:
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90857/URN_ISBN_978-952-245-513-0.pdf?sequence=1 (PAKOLLINEN)
Drake, M. 2009. Terveysviestinnän kipupisteitä. Terveystiedon tuottajat ja hankkijat Internetissä. Väitökirja.
Studies in human kinetics. Jyväskylä. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/22373/9789513937140.pdf

Fischer, M & Vainio, S. 2014 tai 2015. Potkua palvelubisnekseen: Asiakaskokemus luodaan yhdessä (löytyy e-kirjana)
Harmokivi-Saloranta, P. 2020. Käyttäjät liikuntapalvelujen kehittäjinä – käyttäjälähtöisessä palveluinnovaatio-prosessissa käyttäjien tuottama tieto tutkimuksen kohteena. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 897. Väitöskirja. Saatavissa: https://lutpub.lut.fi/handle/10024/160518
Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. Jyväskylä. (löytyy e- kirjana)
Sitra 2020. Megatrendit 2020. Sitran selvityksiä 162. Saatavissa: https://media.sitra.fi/2019/12/15143428/megatrendit-2020.pdf

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Opintojakso toteutetaan yhtenä kokonaisuutena muiden Kunto- ja terveysliikunnan suuntaavien opintojen kanssa (Terveyden ja liikunnan edistäminen, Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen, Kouluttajana toiminen, Elintapaohjaus).

Kokonaisuudessa järjestetään lähiopetusta ja etäopetusta, painottuen lähiopetukseen Vierumäen kampuksella.
Opintojaksot koostuvat teoriaopetuksesta, itsenäisestä opiskelusta, pienryhmätyöskentelystä ja parityöskentelystä.
Opintojaksolla toteutetaan erilaisia käytännön projekteja, joissa teoriaa sovelletaan aitoihin oppimisympäristöihin. Lisäksi kirjallisuuspiirien avulla tutustutaan keskeiseen materiaaliin.

Työelämäyhteydet

Projektit tehdään työelämäyhteistyössä:
Terveyden edistämisen projekti: Erilaiset yhteisöt (kunnat, koulut, päiväkodit, järjestöt...)
Elintapaohjauksen projekti: Omat asiakkaat omista verkostoista
Kouluttajuuden projekti: Erilaiset yhteisöt

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Kansainvälisyys

Opintojaksoilla ei ole kansainvälistä ulottuvuutta.

Oppimistehtävät

Opintojaksolla osoitetut oppimistehtävät.
Tuntitehtävät tulee olla tehtynä hyväksyttyyn opintojaksosuoritukseen.
Opintojakson arvioitavat tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu.

Opintojakson arvioitavat tehtävät on kuvattu kohdassa "Arviointi".

Arviointitavat

Kokonaisuuden eri opintojaksojen arvioinnit koostuvat seuraavanlaisesti:

Liikkumisen ja terveyden edistäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
 
Terveyden ja liikunnan edistämisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Projektisuunnitelma: 25%

Projektin toteutus: 25%
Suunnitelman jalkautus käytäntöön
Väliarviointi ja suunnitelman tarkennus
 
Arviointi ja raportointi: 25%
Projektin toteutuksen raportointi ja arviointi
Palaute yhteistyötaholta
Itsearviointi prosessin päätteeksi suhteessa tavoitteisiin
 
Oppimispäiväkirja: 25%
Henkilökohtainen näkemys terveyden ja liikunnan edistämisestä ja omasta kehittymisestä sekä toimimisesta projektissa (oppitunnit, vierailut, lukupiiri, projekti…)

Elintapaohjaus:
Lukupiiri: HYV / HYL
 
Tutustuminen liikuntaneuvontaan liikuntaneuvojan matkassa: HYV / HYL
Posteri keskeisimmistä huomioista / opeista
Yhteinen purku
 
Elintapaohjausprosessi: 50%
Suunnitelma
Toteutus
Arviointi
 
Ravitsemusseminaari: 20%
 
Toimintakyvyn tukemisen tehtävät (1-3): 30%

Kunto- ja terveyspalveluiden kehittäminen:
Lukupiiri: HYV / HYL
 
Markkinointiesite (osana elintapaohjausta): 10%
 
Some -markkinointi -suunnitelma (osana elintapaohjausta): 10%
 
Asiakasymmärryksen hankkiminen, asiakasprofiilit terveyden edistämisessä (osana terveyden edistämisen projektia): 30%
 
Kunto- ja terveysliikuntapalveluiden tuotteistaminen / kehittäminen (erillinen kokonaisuus k23): 50%

Kouluttajana kehittyminen:
Oppimisprosessin suunnitelu ja toteutus:
Pedagoginen käsikirjoitus
Koulutuskokeilu
Arviointi

Siirry alkuun