Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle metodologisia valmiuksia tulevaisuuksien tutkimiseen sekä toiminta- ja mikroympäristöjen ennakoimiseen. Lähi- ja etäopintojaksoilla painottuvat tulevaisuustutkimuksen ja ennakointimenetelmät sekä palveluliiketoiminnalliset ja -strategiset ilmiöt. Opiskelija oppii hyödyntämään määrällisiä ja laadullisia trenditutkimuksia, ennusteita ja skenaarioita. Hän oppii käyttämään keskeisiä tulevaisuuden tutkimuksen työkaluja liiketoiminnallisten ongelmien määrittelyssä ja ratkaisemisessa sekä oman työn ja organisaation kehittämisessä ja ennakoimisessa.
Lähiopetuskerrat + ennakkotehtävät, itsenäinen opiskelu + kaksi esseetä ja yksi ryhmätehtävä (alku-, pää- ja jälkiruoat) sekä suullisen ryhmätehtävän esitys
Aaltonen, M. & Jensen, R. 2012. Mr. and Mrs. Future ja viisi suurta kysymystä. Helsinki: Talentum.
Aaltonen, M. (Eds.) 2010. Robustness. Anticipatory and adaptive human systems. Vol. 4. Leitchfield Park: Emergent Publications.
Aaltonen, M. 2007. The Third Lens. Multi-ontology Sense-making and Strategic Decision-making. Wiltshire: Ashgate.
Geeniteknologia 2018. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu. 2/2018. Saatavissa https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_2+2018.pdf. (Luettu 14.9. 2018.)
Heikkinen-Moilanen, R. & Inkinen, S. (Toim.) 2011. Sanoja ja tekoja. Dynaamisen aluekehityksen haasteita ja tulevaisuuskuvia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Heikkinen, V. A. 2019. Huomisen palvelualat eli Service Business Foresight. Matkailu- majoitus-, ravitsemis-, ruoka-, wellness- ja elämysalojen tulevaisuuden haltuunotto. Oppimateriaalipaketti. Julkaisematon käsikirja. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Hiltunen, E. & Hiltunen, K. 2014. Teknoelämää 2035. Miten teknologia muuttaa tulevaisuuttamme? Helsinki: Talentum.
Hiltunen, E. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Jyväskylä: Docendo.
Linturi, R. & Kuusi, O. 2018. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018-2037. yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018. Saatavissa https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_2+2018.pdf. (Luettu 14.9.2018.)
Opintojakson sisällöt ja esseet rakentuvat yritysten palveluliiketoiminnan ympärille. Pääteemoja ovat: *Tulevaisuuksien tutkimus ja ennakointi lähestymistapana sekä palveluliiketoiminnan kehittämisen työkaluna *Peruskäsitteet ja -menetelmät, keskeiset teoriat ja suuntaukset *Skenaariohankkeen suunnitteleminen, toteuttaminen ja arvioiminen *Sovellusalueina: huomisen palveluorganisaatiot ja liiketoiminta-alueet (engl. Business Foresight), huomisen kaupunki, lentoasemat, matkailu-, kulttuuri-, kauppa- ja liikuntakeskukset (engl. Perfect Destination), asiakas- ja kulutuskäyttäytymisen muutokset, (engl. Customer Foresight), huomisen palvelu- ja tuotemaailmat sekä tulevaisuuden työ.
Pasilan toimipiste
Vaihtoehtoisista suoritustavoista sovitaan erikseen vastuuopettajien kanssa. Pääsääntöisesti vaihtoehtoisena suorituksena on kirjallisuuteen perehtyminen ja kirjallisuuden perusteella tehtävät esseet.
Suomi
Opintojakson tapaukset ja etenkin esseet ovat
31.08.2020 - 16.10.2020
*Tee kolmen esseen ”menu”, jonka kukin essee on: *Teorian ja käytännön yhdistelmä *Omaa organisaatiotasi ja/tai toimialaasi kehittävä ja ennakoiva *Palvelualoja, - ammatteja, -työtä ja omaa osaamista, palveluja, tuotteita ja elämyksiä tutkiva, ennakoiva ja pohtiva pienoistutkielma *Akateemis-liiketoiminnallinen essee *Kukin vastaus on 3-5 sivua mahdollisine kuvioineen ja valokuvineen. *Palauta esseet ja oppimistehtävä 15.12. mennessä! Esseiden aiheet Alkuruoka *Valitse yksi esseeaihe ja kirjoita 3-5 sivun omakohtainen essee! I vaihtoehto: Oman toimialan keskeiset muutosvoimat, megatrendit ja ennusteet Hyödynnä aineistoja, oheislukemistoa, toimialasi raportteja ja ennusteita sekä muita aineistoja kirjoittaessasi toimialasi strategisesta tulevaisuusmaisemasta? Hyödynnä Sanoja ja Tekoja -kirjaa ja siinä olevaa erityisesti Jari Kaivo-ajan artikkelia ja oheislukemiston teosten lisäksi esimerkiksi teosta Linturi, R. & Kuusi, O. 2018. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018-2037. yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018. Saatavissa https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_2+2018.pdf. II vaihtoehto: Oman (digi)työni! Miten oma työni muuttuu? Miten keinoäly, robotiikka tai palvelu- ja viestintäteknologiat muuttavat työtäni? Pohdi esseessäsi, miten oma työsi muuttuu. Millaisia ovat huomisen palvelu-, kohtaamis- ja viestintäteknologiat? Miten digitaalisuus, robotiikka ja keinoäly muuttavat niitä? Lue esseesi tueksi raportteja tulevaisuuden työstä! III vaihtoehto: FUTUShop – Tulevaisuuden kauppa Ennakoi tulevaisuuden kauppaa, sen asiakkaita, kohtaamispisteitä sekä sen digitaalisia ja virtuaalisia palvelu- ja tuotemaailmoja! Pääruoka *Valitse yksi aihe ja tee visuaalinen essee! I Vaihtoehto: Organisaatiosi tulevaisuuden haltuunotto Millainen on organisaatiosi lähiajan ja pitkän ajan strateginen maisema? Mitkä ovat organisaatiosi kilpailukyvyn nykyiset ja huomisen ytimet ja kilpailuedut? Mitä ovat liiketoimintastrategiaanne vaikuttavat heikot signaalit ja mustat joutsenet? III Vaihtoehto: Visionäärinen johtaminen Lue Aaltosen & Jensenin teos Mr. & Mrs. Future! Millainen on Mr. & Mrs. Future esimies! Millaista tulevaisuusosaamista ja visionääristä johtamista nykypäivän johtajalta vaaditaan? Miten aiot kehittää omia ennakointitaitojasi ja -kykyjäsi? IV Vaihtoehto: Riskibisnes Millainen on toimialasi ja organisaatiosi ei-lineaarinen, ennakoimaton (liike)toimintaympäristö? Miten ottaa ”haltuun” kompleksista, epämääräistä tulevaa? Mitkä ovat organisaatiosi riskit? Mitkä ovat omat riskisi? V Vaihtoehto: Entä jos kaikki on turhaa? Ekovisionäärinen kauhukuvani ja sen argumentit. Miksi näet ilmastonmuutoksen? Miten se muuttaa toimialaasi? Miten se muuttaa organisaatiosi asiakas- ja kulutuskäyttäytymistä? Mikä on pelastautumissuunnitelmasi? Jälkiruoka I Vaihtoehto: Lähiöskenaariot (alueanalyysi ja –ennusteet -ryhmätehtävä) Menkää pienryhmänä opettajan määräämään maakuntakohteeseen ja/tai lähiöön ja tehkää sille kolme skenaariota: mikään ei muutu -skenaario, myönteinen ja pessimistinen skenaario! Esitelkää lähiöskenaariot eli alueanalyysi ja -ennusteet valokuvineen 5.10.
15.06.2020 - 28.08.2020
Sovitaan erikseen yksilöllisesti
Vesa Heikkinen
15 - 40
Kaksi yksilöllistä esseetä sekä yksi ryhmätehtävä ja sen esittäminen. Esseet ja ryhmätehtävä 100 %
Opintojakso arvioidaan Hylätty – 5
Tulevaisuusmenusta kaksi esseetä annetaan palauteet. Ryhmätehtävän (alueanalyysi) pidetään suullinen esitys ja siitä annetaan suora palaute.
LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, LITEM Degree Programme in Business Technologies, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development
0.00 op
0.00 op
H-5