•   Experimental and Engaging Strategy STR4HM003-3012 21.10.2024-13.12.2024  5   (EVENING, ...) +-
    Osaamistavoitteet
    - Opiskelija osaa suunnitella liiketoiminnan kehittämiseen liittyvän kokeilun.
    - Opiskelija ymmärtää avoimen strategian mahdollisuudet ja rajoitukset.
    - Opiskelija pystyy järjestämään ja johtamaan liiketoimintakokeiluja.
    - Opiskelija ymmärtää, miten hyödyntää kokeilun tuloksia päätöksenteossa.
    Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
    Opintojaksoa ei suositella otettavaksi ennen Strateginen ajattelu ja kasvustrategia kurssia.
    Sisältö
    Kurssin teemat:
    - Kokeilut liiketoiminnassa
    - Kokeilujen organisointi
    - Avoin strategia
    - Kokeilujen johtaminen
    - Kokeilutulosten käsittely ja hyödyntäminen
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1
    - Opiskelijalla on vaikeuksia hallita liiketoimintakokeilujen suunnittelluun liityvää kokonaisuutta.
    - Opiskelija ymmärtää mitä tarkoitetaan avoimella strategialla, mutta hänellä on puutteellinen käsitys avoimen strategian mahdollisuuksista ja rajoituksista.
    - Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia johtaa liiketoimintakokeiluja, mutta hän kykenee toimimaan osana tiimiä.
    - Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa kokeilujen ja päätöksenteon välistä yhteyttä.
    Arviointikriteeri - arvosana 3
    - Opiskelijalla on jonkin verran puutteelliset edellytykset suunnitella liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä kokeiluja.
    - Opiskelijalla on käsitys avoimen strategian mahdollisuuksista ja rajoituksista.
    - Opiskelija ymmärtää, miten järjestetään ja johdetaan liiketoimintakokeiluja.
    - Opiskelijalla on melko hyvä käsitys siitä, miten kokeilujen tuloksia hyödynnetään päätöksenteossa.
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    - Opiskelijalla on mainiot edellytykset suunnitella liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä kokeiluja.
    - Opiskelijalla on erinomainen käsitys avoimen strategian mahdollisuuksista ja rajoituksista.
    - Opiskelija pystyy järjestämään ja johtamaan liiketoimintakokeiluja menestyksellisesti.
    - Opiskelija on osoittanut ymmärtävänsä hyvin, miten kokeilujen tuloksia hyödynnetään päätöksenteossa.
    Lisätiedot
    Opintojaksoon voi liittyä toteutuskohtaisesti ennakkotehtävä. Ennakkotehtävän näkee toteutussuunnitelmasta.

    Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    • Kurssi toteutetaan Online Zoomissa lukujärjestyksen aikataulun mukaisesti
    • Kurssi on toimintatavoiltaan kokeileva ja yhteisöllinen
    • Ennen opintojakson alkua tehdään ennakkotehtävä, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ymmärrystä aihealueen kirjallisuustaustasta ja peilata aihetta omiin työelämäkokemuksiinsa.
    • Pedagogisina lähestymistapoina ovat flipped ja experiental learning sekä value co-creation eli käänteinen ja kokemuksellinen oppiminen sekä yhteiskehittäminen.
    • Oppimismenetelmät edellyttävät opiskelijalta kirjallisuuden lukemista ja tiedon peilaamista käytäntöön ennen jokaista tapaamiskertaa. Opiskelija tuottaa valmistautumisestaan muistiinpanot Moodleen yksilöllisinä viikkotehtävinä.
    • Tapaamiset ovat pääsääntöisesti tekemällä oppimista ja yhteiskehittämistä pienryhmissä. Tapaamiset ja yhteiskehittäminen ovat kurssin ydin. Hyväksyttävä suoritus edellyttää osallistumista vähintään puoleen tapaamisista.
    • Luennot ovat lyhyitä ja tiiviitä lähinnä työskentelyaiheisiin johdattelevia. Toteutukseen voi kuulua vierailuluento ja/tai yritysprojekteja.
    • Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan. Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea.

    Vastuuhenkilö

    Juha Olava

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    . Clegg, S. R., Schwitzer, J., Whittle, A. & Pitelis, C. 2017. Strategy: Theory and Practice. Sage Publications. Useita painoksia. tai
    · Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D. & Regnér, P. 2017. Exploring strategy: text and cases. Pearson Education, useita painoksia tai
    . Whittington, R. 2019. Opening strategy: professional strategists and practice change, 1960 to today. Oxford University Press 2019,
    ja
    · Aho, T. 2023. Kokeilukulttuuri - johda kasvua joka päivä. Alma Talent. tai
    · Hassi, Paju & Maila 2015. Kehitä kokeillen – organisaation käsikirja. Talentum tai
    · Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. AlmaTalent. Helsinki. tai
    · Kilpinen, P. 2022. Inhimillinen strategia. AlmaTalent. Helsinki tai
    · Kostamo, T. (toim.) 2017. Miten innostusta johdetaan. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki. tai
    · Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. AlmaTalent. Helsinki
    Ja/tai muu osoitettu/soveltuva englannin ja suomenkielinen strategiakirjallisuus ja ajankohtaismateriaali.

    Työelämäyhteydet

    Tehtävissä hyödynnetään opiskelijoiden omia kokemustaustoja ja työympäristöjä. Oppisisältöjä peilataan kiinnostavien työelämän organisaatioiden toimintamalleihin. Mahdollinen vierailuluento.

    Toimipiste

    Pasilan toimipiste

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Ei kirjallista tenttiä. Viikkotehtäviä seurataan ja arvioidaan alustavasti yhteiskehittämisen pohjaksi. Suullisia ja yhteisöllisiä työskentelytapoja, joissa työskentelyä arvioidaan. Suullisia suorituksia voi korvata kirjallisilla reflektioilla sopimuksen mukaan.

    Opetuskieli

    Suomi

    Kansainvälisyys

    Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.

    Ajoitus

    21.10.2024 - 13.12.2024

    Oppimistehtävät

    1. Ennakkotehtävänä alan kirjallisuuteen tutustumista aihealueen näkökulmasta ja omien strategisten osaamisten ja ajatusten pohdintaa oman työyhteisön tilaan peilaten kirjallisuuden ja herätekysymysten avulla. 2. Viikkotehtävinä teoriataustaan tutustumista, yhteisöllistä yhteiskehittämistä, kirjallisuuden ja käytännön mallien kokeilevaa soveltamista oppimistilanteissa ja opiskelijoiden työkonteksteissa. 3. Oppimisen reflektointi kirjallisuuteen ja käytäntöön peilaten opintojakson lopussa.

    Ilmoittautumisaika

    03.06.2024 - 18.10.2024

    Aikataulu

    Tiistai-illat 22.10.- 10.12. klo 17.40 – 20.30 Zoomissa
    Keskeisiä aihealueita:
    - Strategian merkityksellisyys ja tarinallistaminen
    - Kokeilut, innovaatiot ja yhteiskehittäminen
    - Innostava ja osallistava strategiatyön kulttuuri
    - Dialoginen ja virtuaalinen strategiatyö
    - Tunteet, luottamus ja psykologinen turvallisuus työyhteisössä

    Ryhmä
    • EVENING
    • MASTRF
    • ONLINE
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Englannin kielinen toteutus

    Arviointikriteerit

    Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.

    Opettaja

    Eija Kärnä

    Paikkoja

    31 - 60

    Arviointitavat

    Tehtävät ja niiden painotus
    Ennakkotehtävä 10-20 %
    Viikko- ja tuntitehtävät 50-60 %
    Oppimisen reflektointi alan kirjallisuuteen peilaten 20-30 %

    Arviointikriteeri - Arvosana 1

    Opiskelija ymmärtää strategian, tunteiden ja kokeilujen merkityksen yhteisön kehittymisen, tuottavuuden ja hyvinvoinnin kannalta. Hän osaa hyödyntää joitakin malleja ja yhteisöllisiä menetelmiä kirjallisuudesta, tukea yhteiskehittämistä strategiatyössä sekä edistää strategista keskustelua ja vuorovaikutusta työyhteisössä. Opiskelija ymmärtää henkilöstön ja muiden sidosryhmien osallistamisen ja innostamisen merkityksen ja mahdollisuudet strategiatyössä.

    Arviointikriteeri - Arvosana 3

    Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata ja soveltaa kokeilevia ja yhteisöllisiä malleja strategiatyön tuottavuuden ja hyvinvoinnin kehittämiseksi. Hän osaa hyödyntää erilaisia yhteisöllisiä menetelmiä strategiatyössä, tukea ja toteuttaa yhteiskehittämistä sekä edistää strategista keskustelua ja vuorovaikutusta työyhteisössä ja eri sidosryhmien välillä.

    Arviointikriteeri - Arvosana 5

    Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida monipuolisesti kokeilevien ja yhteisöllisten mallien soveltumista strategiatyön, tuottavuuden ja hyvinvoinnin kehittämiseksi erilaisissa tilanteissa. Hän osaa hyödyntää monipuolisesti perustellen ja arvioiden yhteisöllisiä menetelmiä edistääkseen strategista keskustelua ja vuorovaikutusta yhteistyöverkostossa.

    Koulutus

    LUJOM Degree Programme in Business Development and Leadership, PAKEM Degree Programme in Service Business Leadership and Development

    T&K-osuus

    0.00 op

    Virtuaaliosuus

    1.00 op

    Arviointiasteikko

    H-5