Kokeileva ja yhteisöllinen strategiatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: STR4HM003-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 13.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2023 - 17.03.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskielet
suomi
Paikkoja
15 - 30
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus
Opettajat
Eija Kärnä
Ryhmät
EVENING
Iltaopetus
BLENDED
Monimuotototeutus
MASTRF
Strateginen ajattelu ja johtaminen, masterit, Pasila
Opintojakso
STR4HM003

Arviointiasteikko

H-5

Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen

Toteutuksesta riippuen lähi- tai virtuaaliopetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä ja verkko-opintoja. Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.

Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea. Toteutuksiin voi kuulua vierailuluentoja, yritysvierailuja ja/tai yritysprojekteja. Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan.

Opiskelijoiden omat kokemustaustat ja työympäristöt tuovat kansainvälisen näkökulman opintojaksolle. Kansainvälisyys voi myös näkyä käsiteltävien tapausten muodossa, oppikirjoissa, artikkeleissa sekä tehtävissä.

Oppimistehtävät voivat olla yhteisöllisiä tai yksilöllisiä ja ne liittyvät strategian ymmärtämisen, toteuttamisen ja työyhteisön tai verkoston strategisen yhteiskehittämisen edistämiseen.

Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT). Jos opiskelija omaa työn, opintojen tai muun syyn (esim. sertifiointi) takia kurssin tuottaman osaamisen, voi hän osoittaa osaamisensa näytöllä toteutuksen vastuuopettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Oppimateriaalit

. Clegg, S. R., Schwitzer, J., Whittle, A. & Pitelis, C. 2017. Strategy: Theory and Practice. 2nd Ed. Sage Publications tai
· Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D. & Regnér, P. 2017. Exploring strategy: text and cases. 11th ed. Pearson Education Limited tai
. Whittington, R. 2019. Opening strategy: professional strategists and practice change, 1960 to today. Oxford University Press 2019, ja
. Hautz, J ; Seidl, D ; Whittington, R. 2017. Open Strategy: Dimensions, Dilemmas, Dynamics. Long range planning June 2017, Vol.50(3), pp.298-309
ja
· Hassi, Paju & Maila 2015. Kehitä kokeillen – organisaation käsikirja. Talentum tai
· Hämäläinen, V., Maula, H. & Suominen, K. 2016. Digiajan strategia. AlmaTalent. Helsinki. tai
· Kostamo, T. (toim.) 2017. Miten innostusta johdetaan. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki. tai
· Maula, H. & Maula, J. 2019. Design ja johtaminen. AlmaTalent. Helsinki.
Ja/tai muu osoitettu/soveltuva englannin ja suomenkielinen strategiakirjallisuus ja ajankohtaismateriaali.

Opetusmenetelmät ja ohjaus

Blended: Ensimmäinen ja viimeinen tapaaminen Contact, muuten Online Zoom.
Kurssi on toimintatavoiltaan kokeileva ja yhteisöllinen.
Ennen opintojakson alkua tehdään ennakkotehtävä, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ymmärrystä aihealueen kirjallisuustaustasta ja peilata aihetta omiin työelämäkokemuksiinsa.
Pedagogisina toimintamalleina ovat käänteinen ja kokemuksellinen oppiminen (flipped and experiental learning) sekä yhteiskehittäminen (value co-creation). Oppimismenetelmät edellyttävät opiskelijalta valmistautumista, kirjallisuuden lukemista sekä asioiden peilailua käytäntöön ennen jokaista tapaamiskertaa. Tapaamiset ovat pääsääntöisesti tekemällä oppimista ja yhteisöllistä osaamisen kehittämistä pienryhmissä.
Luennot ovat lyhyitä ja tiiviitä lähinnä työskentelyaiheisiin johdattelevia. Toteutukseen voi kuulua vierailuluentoja, yritysvierailuja ja/tai yritysprojekteja.
Opiskelijat soveltavat oppimaansa omissa organisaatioissaan. Opinnot ja tehtävät peilaavat yritysten ja organisaatioiden arkea.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Oppimistehtävät

1. Ennakkotehtävänä alan kirjallisuuteen tutustumista aihealueen näkökulmasta ja omien strategisten osaamisten ja ajatusten pohdintaa oman työyhteisön tilaan peilaten kirjallisuuden ja herätekysymysten avulla.

2. Viikkotehtävinä teoriataustaan tutustumista, yhteisöllistä yhteiskehittämistä, kirjallisuuden ja käytännön mallien kokeilevaa soveltamista oppimistilanteissa ja opiskelijoiden työkonteksteissa.

3. Oppimisen reflektointi kirjallisuuteen ja käytäntöön peilaten opintojakson lopussa.

Siirry alkuun