Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin: Lähtötaso 0 ja tavoitetaso A1.
Ei edellytä aiempia opintoja.
Opiskelija oppii perussanaston, ääntämisen, intonaation ja sanapainon sekä osallistuu puheharjoitteluun ja ohjattuun kirjoittamiseen. Opintojakson tavoitteena on kielen perusrakenteiden ja puhutun kielen tavallisimpien ilmausten oppiminen jokapäiväisissä kielenkäyttöön liittyvissä tilanteissa sekä tutustua kielen eroihin Espanjan ja Latinalaisen Amerikan välillä. Osallistuminen lähiopetukseen on suositeltavaa! Opintojakso soveltuu myös perusteiden kertaamiseen.
Tavallisimmat kielenkäyttötilanteet:
• tervehtiminen, esittäytyminen ja hyvästeleminen
• perhesuhteet
• asuminen, omista harrastuksista, opinnoista ja työstä kertominen
• kellonajat ja lukusanat
• ravintolassa asioiminen
• säästä kertominen
• ostosten tekeminen
• tien kysyminen
• matkakokemukset
• päivittäiset rutiinit
Kurssikirja: Katriina Kurki, Olli-Pekka Lindgren, Alberto Miranda Cañellas & Juan Ràfols: Buenas Migas 1. 2009-2021 Finn Lectura,
Oheislukemistoa:
Mäkinen, M. 2012. ¡Claro! Lyhyt espanjan kielioppi. Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.
Mäkinen, M. & Torvinen, M. 2012. ¡Claro! Harjoitukset.? Kustannusosakeyhtiö Tammi, Helsinki.
Hämäläinen, T. 2016. Espanjan kielioppi. Finn Lectura. Tampere.
Hämäläinen, T & Virkkunen, S. 2012. Espanjan kielioppiharjoituskirja. Finn Lectura. Helsinki.
Verkkomateriaalia: Español Uno ja Dos käyttäjänopas, Finn Lectura ja Taina Hämäläisen Espanjan kieliopin harjoituksia. Finn Lectura.
Pasilan toimipiste
Välikokeen ja lopputentin aikataulu ilmoitetaan Moodlessa.
Uusintatentin aikataulu MyNetissä.
Finnish
23.08.2021 - 17.12.2021
Lähiopetuksen yhteydessä annetut kotitehtävät sekä Moodlessa ilmoitetut etätehtävät on oltava suoritettuina ennen kirjallisia tenttejä.
16.08.2021 - 20.08.2021
Ilmoitetaan Moodlessa.
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät TAI
b. Tentti ja oppimistehtävät
Pekka Savinainen
15 - 40
Kirjalliset kokeet 80 %
Suullinen näyttö (osallistuminen suulliseen tenttiin tai osoitettava palautettujen videoiden avulla) kuullun ymmärtämistehtävät ja oppimistehtävät 20%.
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija kykenee joskus ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija tunnistaa yksinkertaisia rakenteita ja usein käytettyjä ilmauksia erilaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija kykenee usein ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvää. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa yksinkertaisiin rakenteisiin ja kielenkäyttötilanteisiin
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija? kykenee ymmärtämään yksinkertaisia, suullisia ja kirjallisia viestejä sekä välittämään niitä onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on yksinkertaisten rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvää. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, yksinkertaisiin rakenteisiin ja kielenkäyttötilanteisiin.
LIIDI Degree Programme in Business Service Solutions and Languages, SEBBA Degree Programme in Business Service Solutions and Languages
0.00 cr
0.00 cr
H-5